Jump to content

hvilken kabeltype til 220V opplegg ombord?

JFE

Recommended Posts

Er det virkelig krav til skipskabel i en helt normal fritidsbåt som ikke er benyttet til nyttetrafikk eller liknende?.

Jeg kan aldri tenke meg at dette stemmer, jeg bruker mye skipskabel på jobben og jeg vil gjerne se en liten lystbåt med kun skipskabel, mulig definisjonen på skipskabel ikke stemmer med min oppfatning da. På handelsflåten er det også strenge krav til skjerm på kablene.

I mine ce papirer står det at kabel med enkeltråd ikke skal benyttes, jeg har desverre ikke disse permene tilgjengelig nå da jeg er på reise, men kansje noen andre kan ta en titt i ce dokumentasjonen sin...

Skipskabel er dyrt...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

OK.. Da er dt vel eg som surrer med benevnelser her. Vet at det vart poengtert med flertrådet kabel. Det var viktigt.

Som sagt så påstår eg ikke noe. Kun etter husken og den kan da være feil veit eg. :wink:

PS.

Eg fekk 20-30 meter med div kabel til skip gratis.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Og der står det at kabel skal være av type H07RN-F.

Jarle

Vad er det för en kabel ??

har akk montert min skilletrafo jag oxo...bultat fast den i förskottet

tenkte ha vanlig gummikabel fram (från sittbrunsbenken der in-taget sitter idag)

o en likadan kabel tilbaks 2,5mm2 ev. liggande i ett VP-rör

duger ikke dette?

S/Y Gunga Din

• 3 år senere...

Litt gammel tråd, men allikevel. Jeg kan altså bruke slik H07RN-F gummikabel i båten for installering av landstrøm. Jeg har tenkt å la kablene gå i godt klamrede korrugerte plastrør fra landstrømsentralen og til forbrukerne. Sentralen har to uttak (kurser) som er vanlig hun med to-pin stikk+jord.

Jeg trekker den ene kursen direkte fra landstrøm stikk med 2P han og til veggstikk på VV-bereder. Den andre kursen skal dekke landstrømlader, forbruksring Stb, og forbruksring Bab. Den lar jeg gå fra sentralen og til veggstikk på lader, og derfra til forbruksringen.

Jeg legger også opp inntakskabelen fra rund stikk veggkontakt bak, og fram til Landstrømsentralen, uten å kople kablene til stikkontakten bak.

Deretter ringer jeg installasjonsfirmaet som nylig renoverte anlegget i huset mitt og ber de kople strømmen og sjekke/godkjenne installasjonen.

Burde dette gå bra?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...