Jump to content

Silikon på skruer til toppakning?

Nadheim

Recommended Posts

Er i ferd med å skifte topppakning på min VP AQ200d (GM 305) V8.

Satte på den ene toppen i går, og fulgte instruksjonene i reparasjonsmanualen. Så hører jeg noen si at jeg bør bruke silikon på skruene i toppakningen, for å unngå lekkasje.

Dette står ikke nevnt med et ord i manualen. Hva er rett? Kan jeg evntn. skru ut en og en skrue og fylle på silikon eller må jeg ta av hele dritten igjen...

Med fare for å uttale meg om noe jeg ikke er spesialist på (hvilket er veldig mange områder); Silikon på motorkomponenter?? Om boltene evt. skal innsettes med noe, tviler jeg sterkt på at det er det produktet som skal brukes!! Tåler neppe varmen som oppstår. Det finnes diverse pakningssementer ol. som både tåler varme og oljeprodukter. Men, jeg ville sjekket med leverandøren, han vet best.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Tror nok ikke silikon er tingen, en skal ikke behøve å ha noe på skruene til toppen for topp-pakningen har "ringer" rundt hullene hvor skruene skal være for å tette opp mot lekkasje.

Skal en smøre skruene med noe så bøer det være noe varmebestandig som Coopaslip en type kopperpasta som gjør at skruene ikke "brenner" seg fast.

:smiley:

Hilsen Plomma

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Nå ble jeg litt i tvil her...tror ikke boltene på min GM350 gikk i kjølevannskanalene...men sikker, nei det er jeg ikke.

Det skal ikke være nødvendig med noe tetningsmasse av noe slag, men hvis du skal bruke noe ville jeg satset på god gammeldags kobberpasta...det er tett og du har ikke problemer med å få av boltene ved neste korsvei.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Med fare for å uttale meg om noe jeg ikke er spesialist på (hvilket er veldig mange områder); Silikon på motorkomponenter?? Om boltene evt. skal innsettes med noe, tviler jeg sterkt på at det er det produktet som skal brukes!! Tåler neppe varmen som oppstår. Det finnes diverse pakningssementer ol. som både tåler varme og oljeprodukter. Men, jeg ville sjekket med leverandøren, han vet best.

Mvh. BEG

Ikke at jeg er spesialist på toppakninger, men skulle bare opplyse at silikon tåler mye mer varme enn man skulle tro. Loctite har noen silikonbaserte saker som tåler langt over 300 grader. Andre silikontyper ligger sikkert ikke langt unna.

Kan jeg evntn. skru ut en og en skrue og fylle på silikon eller må jeg ta av hele dritten igjen...

Jeg har en mistanke om at du har strekkbolter til toppene på en GM V8 av nyere dato.  Om du har det, kan du neppe, hvis du har dratt til i henhold til instruks, og boltene har strukket seg, bare ta dem ut og skru til pånytt.  Jeg har en mistamke om at du da må ha nye bolter.  

Strekkbolter er nemlig engangsbolter, og skal byttes for hver gang de byttes, iht min GM verksmester.

Har du imidlertid tradisjonelle bolter som ble brukt i gamle dager, kan du sikkert gjøre som du foreslår.   Men før du gjør noe som helst, sjekk med merkeverksted hva boltene skal settes inn med, om det er noe i det hele tatt.  Da får du sikkert også vite om det er strekkbolter på din motor.  Lykke til.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...