Nadheim Startet 15.September.2003 Del på Facebook Startet 15.September.2003 Er i ferd med å skifte topppakning på min VP AQ200d (GM 305) V8. Satte på den ene toppen i går, og fulgte instruksjonene i reparasjonsmanualen. Så hører jeg noen si at jeg bør bruke silikon på skruene i toppakningen, for å unngå lekkasje. Dette står ikke nevnt med et ord i manualen. Hva er rett? Kan jeg evntn. skru ut en og en skrue og fylle på silikon eller må jeg ta av hele dritten igjen... Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 15.September.2003 Del på Facebook Svart 15.September.2003 Med fare for å uttale meg om noe jeg ikke er spesialist på (hvilket er veldig mange områder); Silikon på motorkomponenter?? Om boltene evt. skal innsettes med noe, tviler jeg sterkt på at det er det produktet som skal brukes!! Tåler neppe varmen som oppstår. Det finnes diverse pakningssementer ol. som både tåler varme og oljeprodukter. Men, jeg ville sjekket med leverandøren, han vet best. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Plomma I Svart 15.September.2003 Del på Facebook Svart 15.September.2003 Tror nok ikke silikon er tingen, en skal ikke behøve å ha noe på skruene til toppen for topp-pakningen har "ringer" rundt hullene hvor skruene skal være for å tette opp mot lekkasje. Skal en smøre skruene med noe så bøer det være noe varmebestandig som Coopaslip en type kopperpasta som gjør at skruene ikke "brenner" seg fast. Hilsen Plomma Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Ben Svart 15.September.2003 Del på Facebook Svart 15.September.2003 Når det gjelder topplokksbolter, skal du følge manualen til punkt og prikke. Står det ingenting om smøring, skal du heller ikke smøre. Men, når det gjelder AM-motorer vet AM-Car klubbene utrolig mye. Har de et seriøst tips som fraviker fra manualen, har de antagligvis rett. Mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.September.2003 Del på Facebook Svart 15.September.2003 Har aldri hatt av toppene på min 350, men slik jeg har forstått står boltene inn i kjøle-kanalene. Det anbefales derfor å ha tette-masse på gjengene for å unngå at kjølevæske lekker opp langs boltene. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 15.September.2003 Del på Facebook Svart 15.September.2003 Silicon rådet stammer vel muligens fra noen som har hatt problemer med "toppdekkselet" og ikke toppen. Men ellers er det jo interesangt det som Ingard sier at noen motorer har boltene til toppen ned i kjølekanlene (lærte noe nytt) Følg mannualen Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 15.September.2003 Del på Facebook Svart 15.September.2003 Nå ble jeg litt i tvil her...tror ikke boltene på min GM350 gikk i kjølevannskanalene...men sikker, nei det er jeg ikke. Det skal ikke være nødvendig med noe tetningsmasse av noe slag, men hvis du skal bruke noe ville jeg satset på god gammeldags kobberpasta...det er tett og du har ikke problemer med å få av boltene ved neste korsvei. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
OT-flyktning Svart 16.September.2003 Del på Facebook Svart 16.September.2003 Med fare for å uttale meg om noe jeg ikke er spesialist på (hvilket er veldig mange områder); Silikon på motorkomponenter?? Om boltene evt. skal innsettes med noe, tviler jeg sterkt på at det er det produktet som skal brukes!! Tåler neppe varmen som oppstår. Det finnes diverse pakningssementer ol. som både tåler varme og oljeprodukter. Men, jeg ville sjekket med leverandøren, han vet best. Mvh. BEG Ikke at jeg er spesialist på toppakninger, men skulle bare opplyse at silikon tåler mye mer varme enn man skulle tro. Loctite har noen silikonbaserte saker som tåler langt over 300 grader. Andre silikontyper ligger sikkert ikke langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 16.September.2003 Del på Facebook Svart 16.September.2003 Kan jeg evntn. skru ut en og en skrue og fylle på silikon eller må jeg ta av hele dritten igjen... Jeg har en mistanke om at du har strekkbolter til toppene på en GM V8 av nyere dato. Om du har det, kan du neppe, hvis du har dratt til i henhold til instruks, og boltene har strukket seg, bare ta dem ut og skru til pånytt. Jeg har en mistamke om at du da må ha nye bolter. Strekkbolter er nemlig engangsbolter, og skal byttes for hver gang de byttes, iht min GM verksmester. Har du imidlertid tradisjonelle bolter som ble brukt i gamle dager, kan du sikkert gjøre som du foreslår. Men før du gjør noe som helst, sjekk med merkeverksted hva boltene skal settes inn med, om det er noe i det hele tatt. Da får du sikkert også vite om det er strekkbolter på din motor. Lykke til. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lady H Svart 16.September.2003 Del på Facebook Svart 16.September.2003 Du må se i instruksjonsboken ang. momentet på boltene. Om de skal være smurte eller tørre. Ved smurte bolter kan strekk-kraften bli opptil dobbel så mye som ved tørre bolter pga. redusert friksjon ved tiltrekking. Resultat avslitte bolter og mye strev. Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 17.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2003 Fasiten er som følger: Det er ikke strekkbolter på denne motoren. Det må tettes med "Permatex" rundt boltene, siden de går rett inn i kjølekanalene. Dette var opplysninger som jeg fikk fra LA-SA, og som ikke er mulig å lese seg til i verksteds manualen som jeg sitter med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.