Jump to content

VP 41 Hvor høy temp er akseptabel?


Fjordutsikt

Recommended Posts

Hvor høy temperatur er akseptabel på motoren når jeg kjører 3000 - 3500 rpm?

Jeg har ikke nøyaktig skala (og ikke høyalarm) men temp. når oppmot 95 gr C.

Kjølevannet går via VV-bereder med ekstra pumpe for sirkulasjon på kj.v.siden.

 

Er 95gr C akseptabelt? Jeg synes det er for varmt.

Link to post

Heisann Ståle...

Jeg kryper rett over 80 på mine A motorer ved marsjfart.... ungefär 3200 o/min eller så. Omm 95 er for mye skal ikke jeg ha noen mening om.... men det er vel akseptabelt.... Ble det ikke noen suksess med rensingen av kjølesystmet?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ikke spesielt merkbart nei, desverre.

 

Jeg så et annet innlegg her som Ingar postet - at vannet som går via VVbereder ikke blir kjølt i f.v.kjøleren. Jeg har en ekstra pumpe på kj.vannet som går via berederen kanskje det er negativt og at den suger for mye vann by-pass kjøleren?

Link to post

95 grader er vel ikke for varmt i og for seg. Du har imidlertid lite å gå på før du kommer inn i "kokefasen" som ligger på 105 grader eller noe over, avhengig av trykk og kokepunkt på kjølevæsken.

 

Hulda som ikke har Volvo, men GM, ligger på konstant kjølevanntemp. 82 grader uansett belastning. Oljetemperaturen min ligger på belastet motor i området 95 grader, lav belastning 80 grader.

Link to post

Begge mine 41A har hatt hetetokter ved 3300 rpm med nyrensede kjølere. Etter innvendig motorvask og QMI behandling fra www.motordeler.com kan jeg nå gå på 3800 rpm med stabil temp på 95 grader på begge motorer. Tempen ligger på 90 ved lav last men på 3000 rpm og høyere er den 95. Er ikke spesielt bekymret for det da det er koking som er problemet. Om det var innvendig motorvask eller PTFE-behandlingen som gjorde utslaget på tempen vet jeg ikke, antagelig litt av begge deler...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Kjølevannet går via VV-bereder med ekstra pumpe for sirkulasjon på kj.v.siden.

Jo mer vann du kjører gjennom berederen, jo dårligere kjøling får du på motoren. Dette fordi sirkulasjonen gjennom berederen ligger i parallell med varmeveksleren.

Du kan selvsagt teste om dette har noen betydning ved å stenge bereder-sløyfen.

Normalt er det unødvendig med sirkulasjonspumpe hvis man ikke har defroster.

 

Står også noe om dette her. Defroster, forbedre vannsirkulasjon

Link to post

Da behøver jeg tydeligvis ikke være bekymret, men jeg skal strupe ventilen etter "boosterpumpa" inn til på motor fra VV-bereder for å se virkningen av det, evt. fjerne pumpa.

Takker for alle raske tilbakemeldinger.

Link to post

Ser det er 2 stk. her med kjøleproblemer, nå midt i ferietiden..... Forbasket!!

Var borti en 30 motor som hadde tempen nærmere 95 på fullt. Der var feilen at det var hull i minst 1 av rørene i varmeveksleren. Fikk dermed ikke opp nok overtrykk i kjølesystemet til at det sirkulerte 100% slik det skal.

Sjekkes lett: Ta av påfyllingslokket når motoren går på tomgang. Stiger væskenivået for tilslutt renne over, har du hull.

Byttet kjølerinnsats og temperaturen falt. Oppdaget og at påfyllingslokket ikke var 100% tett lengre og skiftet det ut. Da gikk temeraturen ned enda et par grader.

Men dette har du nok sjekket for lengst, vil jeg tro.

 

Hadde det ikke vært for prisene på Vp deler kunne nok en skifte av giveren og vært noe å sjekke....

Har du tilgang på et gammelt Sabb termometer eller tilsvarende kan du jo putte det oppi varmeveksleren for å sjekke hva temperaturen er der når du har over 85 grader.... Får nok ikke 100% likt resultat med instrumentet på dashbordet, men en god indikasjon....

Vær bare ekstrem varsom med å åpne lokket.... er her høyt trykk kan du få varmt kjølevann utover deg.....Bruk filler og evt. hansker.......

Link to post

Termostatene er nye og de er sjekket, åpner på 81 gr C - det er ikke mulig på måle temp i kjøleren, har kun en "knøttliten" ekspansjontank i plast (VP 41P). Vannet i ekspansjontanken øker ikke, mister heller ikke noe vann.

Link to post

Har en VP 41 P, og ligger på 82-83 grader i turtallsområdet 3000 - 3500. Også hos oss går vannet går via VV-berederen. Vi har i tillegg varmeapparat og defroster koblet til.

 

Hadde litt problemer med temperaturen i vår, men det viste seg å være et blåskjell som hadde vokst seg stor i inntaket på kjølevannsslangen.

 

Synes 95 grader er i drøyeste laget, og som Hulda sier, du har ikke mye å gå på.

Link to post

Jeg har en VP 31A hvor det er påkoblet defroster og varmtvannstank. På denne motoren ligger temperaturen like under 80 grader ved 3500 rpm. Ved fullt pådrag er tempen ca. 83 grader, mens den synker raskt ned mot 50-60 grader ved lavere turtall. Kunne egentlig tenkt meg noen grader varmere for å få bedre effekt av defrosteren.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post

Har en VP 41 P, og ligger på 82-83 grader i turtallsområdet 3000 - 3500. Også hos oss går vannet går via VV-berederen. Vi har i tillegg varmeapparat og defroster koblet til.

 

Hadde litt problemer med temperaturen i vår, men det viste seg å være et blåskjell som hadde vokst seg stor i inntaket på kjølevannsslangen.

 

Synes 95 grader er i drøyeste laget, og som Hulda sier, du har ikke mye å gå på.

Har du montert "boosterpumpe" på vannledningen fra defroster?

Link to post

Hvis du har et mekanisk (motorer), elektrisk (enøk)eller vifteverksted i nærheten av der du holder til har de ofte et elektrisk instrument til å måle temperatur med.

Dette kan du holde rett bort på toppen ved siden av der hvor giveren din står og da skal du få nesten identisk avlesning. Ikke dumt å få sjekket ut denne før høvdingene fyker....

Hadde ikke svenskene laget sine spesielle gjenger på giveren kunne du kjøpt en "standard" vdo eller tilsvarende for under 400 kroner....

 

Du skriver at vannet stiger ikke, regner med det var da lokket var av?

Link to post
  • 1 måned senere...

Har en MD 2020 med varmtvannstank koblet til vannuttaket på motoren. Denne holder med berederen inne en tempratur på i overkant av 90 grader. Stenger jeg kranene til berederen faller tempen til like under 90 etter hva jeg kan se. Har en wema måler og har hørt at disse kanskje ikke er helt gode så jeg tar målingene med en klype salt. Har gått lange strekk for motor med denne tempraturen uten noen alarm så jeg tror igrunnen ting er som det skal være og obervasjonene stemmer jo med det Ingar skriver om økt temp ved bruk av bereder.

 

Nå vil jeg gjerne montere inn en defroster i kjølekretsen. Er da redd for at dette kan gi ytterligere økt tempratur og det vil jeg ikke ha. Lurer derfor på hva jeg bør gjøre for å få dette til. Vil en ekstra sirkulasjonspumpe være positivt eller negativt i denne sammenheng? Alle tips mottas med takk. Defrosteren er tenkt montert bak motoren med uttak ved kartbord og på dassen for de som kjenner Bavaria. Berederen er montert samme sted så slangestrekkene blir ikke så veldig lange.

Link to post

Jo mer vann som går i beredersløyfen jo mer vil temperauren kunne øke.

Så montering av pumpe vil forsterke problemet. Monterer du defrosteren i serie med berederen vil motstanden i kretsen øke og vannstrømmen bli noe mindre. Altså lavere temperatur.

Og så lenge defrosteren er i bruk vil den selvsagt hjelpe til med kjølingen.

 

Det mest effektive du kan gjøre er å stenge bypass'en. Dette har en dobbelt positiv effekt ved at det vil gå mer vann både til varmeveksleren (bedre kjøling) og i bereder/defroster kretsen. (raskere oppvarming og bedre sirkulasjon ved bruk av defroster)

Dersom dette ikke løser problemet bør du sjekke om du har tilstrekkelig sirkulasjon av saltvann, det virker jo som om kjølesystemet arbeider på grensen av sin kapasistet.

Link to post

Før jeg event. tetter bypass tror jeg at jeg skal sjekke temp med et annet termometer enn wema måleren. Var snakk om en serie målere derfra som viste for mye. Har grunnen sjekket det meste hva gjelder gjennomstrømming og det ser bra ut. Er dermed usikker på om jeg egentlig har noe problem men vil ikke pådra meg noe nytt ved å montere defroster. Men da høres det jo veldg logisk ut å montere den i serie med berederen uten noen pumpe. Monterer den da før berederen siden jeg sikkert vil ha varm luft raskere enn varmt vann. Min første tanke var egentlig at dette ville gi større motstand og mindre kjøling og ikke det motsatte. Det er 100% sikkert at det er bypass opplegg også på md 2020 og at ikke alt vannet går gjennom berederkretsen?

Link to post

Ikke glem at sjøvannstemperaturen i sommer i den sørlige og vestlige delen av landet har ligget flere grader over det som er normalt. På min kant av landet har den faktisk vært 22 grader mot "normalt" 17-18 grader gjennom store deler av sommeren. Dette vil selvfølgelig redusere kjøleeffekten i varmeveksleren tilsvarende slik at temperaturer på opptil 5 grader høyere enn "normalen" gjennom denne perioden faktisk ikke er unormalt.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...