Jump to content

Forskjellige typer mm-gjenger?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Etter mye styr fikk jeg ut to 6mm stålskruer i aluminiumsgods med varme, slaghammer og "Shock Spray", men gjengene i godset var ødelagt og måtte gjenges opp. Var innom båtsjappen i havnen (Son), og fikk kjøpt noen passende 8mm skruer. Men gjengetappen min (M8x1,25) passet selvfølgelig ikke. Fikk heldigvis låne rett gjengetapp (vet ikke stign. på den) på samme sted. Så nå er jeg litt forvirret. Jeg trodde at mitt gjengesett passet til vanlige mm-skruer som en kjøper hos Clas Ohlson, byggevareforetninger ol.

Mitt sett inneholder:

M3x0,50

M4x0,70

M5x0,80

M6x1,00

M7x1,00

M8x1,25

M10x1,50

M12x1,75

(pluss en 1/8MPT 27)

Dette skulle etter min mening tilsvare metriske grovgjenger 60grader, og metriske grovgjenger 60grader trykkgjengetapper. Dvs. M7x10 finner jeg kun i tabellen for trykkgjengetappene.

Andre typer jeg kjenner til, er metriske fingj. 60grader. Der finner en helt andre stigninger. For 8mm skruer, finnes der MF8x0,75 og MF8x1,00.

Så, for å være godt dekket, bør jeg vel skaffe meg andre tapper/snitt for i hvert fall 8mm. Men hva med de andre tappene /snittene jeg har, dekker de "vanlige" Clas Ohlsen skruer?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De dekker vel de helt vanligste ja. Har en gjengetabell her som jeg kikket i.

M1*0,25 grov

M1*0,2 fin

M2*0,4 grov

M2*0,25 fin

M3*0,5 grov

M3*0,35 fin

M4*0,7 grov

M4*0,5 fin

M5*0,8 grov

M5*0,5 fin

M6*1,0 grov

M6*0,75 fin

M7*1,0 grov

M7*0,75 fin

Det står det i gjengetabellen, vis det var dette du mente da. Kanskje jeg misforstod.

Hei igjen.

I øyeblikket er det kun tapper/skjær for 8mm skruer jeg har problem med. Men kanskje det er tilsvarende for andre dimmensjoner også? I min gjengetabell som finnes på adressen: http://sagaforumet.com/teknisk/gjengetabell.pdf finner jeg for 8mm både M8x1,25, MF8x0,75 og MF8x1,00. Og hvilken stigning den tappen jeg fikk låne hadde, vet jeg ikke. Det sto bare M8 på den.

Forsøkte nå nettopp å gjenge opp et hull med min M8x1,25 tapp, men ingen av 3 helt vanlige tilfeldige 8mm bolter jeg hadde liggende passet. Kan det ha vært feilmerking? Settet ble i sin tid tross alt kjøpt på Biltema! :blush: Men tappen måler eksakt 8mm utvendig målt med kvalitets skyvelære. Eller finnes det enda fler millimeterstandarder? Jeg vil jo gjerne ha med i båten brukbart verktøy i et visst utvalg når jeg drar på ferie.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hehe... vel, urabus; jeg måtte av med toppen på en VP AQ130 for to dager siden, og toppen holdes på plass av 8 bolter som er.. 11/16"...! Dette er vel ingeniørenes måte å peke lang nese av oss hobbymekkere på... ;)

For ordens skyld; Jeg fikk av toppen ved bruk av en 18mm fastnøkkel, men denne var LITT rom. Og se etter i verktøysskrinet ditt: Jeg er nesten villig til å vedde en halvliter på at 18 mm fastnøkkel ikke finnes der :D

SkipPer Gunnar

• 2 år senere...

Hei igjen.

Så må jeg som ikke-ekspert på gjenger spørre litt igjen. I en annen tråd jeg nylig startet, har det dukket opp et problem med rett gjengedimensjon. Jeg har tenkt å gjenge opp et hull i mannlokket på dieseltanken og sette nedi en gjenget gjennomføring for å få nedi et stigerør.

fitting2.jpg

Gjengene er oppgitt til M12x1,5. Men jeg finner ikke i de tabellene jeg har at 12mm gjenger, hverken fine eller grove har stigning på 1,5, - kun 1,75 og 1,0 1,75 er det samme som jeg har i gjengesettet mitt. Hos Biltema (av alle steder) finner jeg imidlertid gjengetapp M12x1,5! Er dette noen helt spesielle gjenger? Hva heter disse gjengene?

Lars H.

Du har et falkeblikk Suzuki! (skulle kanskje ikke tatt så skarpt nærbilde?)

Gjengene på bildet er faktisk "pansergjenger", PG7. Men det er ikke den gjennomføringen jeg skal bruke, men en med metriske gjenger, M12x1,5. At PG-gjenger er noe tommegreier, kan nok stemme. Med gjengemåler fant jeg at den kammen som passet på PG7 var merket Whitworth 55o 20G 1/4".

Lars H.

M12x1.5 mm brukes mye innen bilbransjen av en eller annen grunn. Derfor ikke ulogisk at nettop BT er stedet for slik gjengetapp.

Prøv å Google på M12x1.5 ........

http://verden.abcsok.no/index.html?q=M12x1.5&cs=latin1

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

M12x1.5 mm brukes mye innen bilbransjen av en eller annen grunn.

Da blir det tur til Biltema, en slik gjengetapp ser ut til å være grei å ha. Og den koster ikke mer enn 22,90 i carbonstål.

Lars H.

"Wittvårten" har utgått for lenge siden ja, men den er helt identisk med UNC bortsett fra 1/2 tommeren hvor stigningen for UNC er 13, og Withvorten er 12 pr.tomme. Dessuten så kunne en se forskjell på foreksempel en mutter at Withvortmuttere hadde litt større nøkkelvidde enn UNC har. De ble kraftigere med andre ord.

Per

Du har et falkeblikk Suzuki! (skulle kanskje ikke tatt så skarpt nærbilde?)

Gjengene på bildet er faktisk "pansergjenger", PG7. Men det er ikke den gjennomføringen jeg skal bruke, men en med metriske gjenger, M12x1,5. At PG-gjenger er noe tommegreier, kan nok stemme. Med gjengemåler fant jeg at den kammen som passet på PG7 var merket Whitworth 55o 20G 1/4".

Lars H.

X år innen elektromotor, AKKURAT når standarden fra en fabrikk gikk fra PG til MM på kabelniplene, lærte meg mer enn jeg liker å tenke på om dette emnet.

Fortsatt ringte det folk som ikke fikk niplene til å passe når jeg slutta. Jeg behøvde ikke engang se på skrifta på niplen for å avsløre dette.

Kurven øverst på niplen, altså buen der den smaler inn mot kabelen ( eller røret i tilfellet på bildet ) viser nesten helt klart at det var en nippel for PG. Dessuten nevnte du i ditt innlegg at det var gjengene som var problemet, og da var det nærliggende å mistenke dette... :rolleyes:

Kjenner jeg blir nesten dårlig når jeg tenker på alle problemene de greiene der stelte i stand for oss...

PG går i millimeter så vidt jeg vet, men det går jo an å ta feil........

PG og mm kabelforskruinger gjør altså samme jobben, men passer OVERHODET ikke om hverandre.

PG har aldri hatt mm gjenger.

PG er et begrep, på lik linje med at 9 av 10 tommestokker idag ikke har påskrevet tommemål, men heter fortsatt tommestokk.

PG står altså for pansergjenger som mange her påpeker. Selve dingsen heter kabelgjennomføring, eller kabelforskruing.

Suzuki

No boat needed..

M eller PG

Zuki er nok inne på det som er mest riktig her i forhold til PG nipler/ gjenger.

PG står for pansergjenger og er blitt en betegnelse på samme vis som "tommestokken". Hvis vi skal holde oss til PG betegnelsen (kabelgjennomføringer) så brukes det både millemetergjenger og tommegjenger på disse. For millimeterbetegnelse så finner vi igjen den store Men foran dimensjonsmålet, og for tommegjenger står det PG foran dimensjonsmålet.

Det kan da sies omtrent slik: Kabelgjennomføring med millimetergjenger eller PG gjenger.

De fleste av oss som bruker disse kaller dem for PG nipler vil jeg tro, uansett gjentetype. :seeya:

Per

Ser i katalogen til ELFA at de også har denne Pg13,5 saken, rødmerket på bildet.

Det er den med M12 (gulmerket) jeg har tenkt å bruke. Som en ser finnes disse

niplene i både millimeter- og Pg-gjenger.

Og du verden hva en kan lære om gjenger med et innlegg her på baatplassen.no!

pg_nippel.jpg

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...