Lars H. Startet 4.Juli.2006 Del på Facebook Startet 4.Juli.2006 Hei. Etter mye styr fikk jeg ut to 6mm stålskruer i aluminiumsgods med varme, slaghammer og "Shock Spray", men gjengene i godset var ødelagt og måtte gjenges opp. Var innom båtsjappen i havnen (Son), og fikk kjøpt noen passende 8mm skruer. Men gjengetappen min (M8x1,25) passet selvfølgelig ikke. Fikk heldigvis låne rett gjengetapp (vet ikke stign. på den) på samme sted. Så nå er jeg litt forvirret. Jeg trodde at mitt gjengesett passet til vanlige mm-skruer som en kjøper hos Clas Ohlson, byggevareforetninger ol. Mitt sett inneholder: M3x0,50 M4x0,70 M5x0,80 M6x1,00 M7x1,00 M8x1,25 M10x1,50 M12x1,75 (pluss en 1/8MPT 27) Dette skulle etter min mening tilsvare metriske grovgjenger 60grader, og metriske grovgjenger 60grader trykkgjengetapper. Dvs. M7x10 finner jeg kun i tabellen for trykkgjengetappene. Andre typer jeg kjenner til, er metriske fingj. 60grader. Der finner en helt andre stigninger. For 8mm skruer, finnes der MF8x0,75 og MF8x1,00. Så, for å være godt dekket, bør jeg vel skaffe meg andre tapper/snitt for i hvert fall 8mm. Men hva med de andre tappene /snittene jeg har, dekker de "vanlige" Clas Ohlsen skruer? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
princess32 Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 De dekker vel de helt vanligste ja. Har en gjengetabell her som jeg kikket i. M1*0,25 grov M1*0,2 fin M2*0,4 grov M2*0,25 fin M3*0,5 grov M3*0,35 fin M4*0,7 grov M4*0,5 fin M5*0,8 grov M5*0,5 fin M6*1,0 grov M6*0,75 fin M7*1,0 grov M7*0,75 fin Det står det i gjengetabellen, vis det var dette du mente da. Kanskje jeg misforstod. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Hei igjen. I øyeblikket er det kun tapper/skjær for 8mm skruer jeg har problem med. Men kanskje det er tilsvarende for andre dimmensjoner også? I min gjengetabell som finnes på adressen: http://sagaforumet.com/teknisk/gjengetabell.pdf finner jeg for 8mm både M8x1,25, MF8x0,75 og MF8x1,00. Og hvilken stigning den tappen jeg fikk låne hadde, vet jeg ikke. Det sto bare M8 på den. Forsøkte nå nettopp å gjenge opp et hull med min M8x1,25 tapp, men ingen av 3 helt vanlige tilfeldige 8mm bolter jeg hadde liggende passet. Kan det ha vært feilmerking? Settet ble i sin tid tross alt kjøpt på Biltema! Men tappen måler eksakt 8mm utvendig målt med kvalitets skyvelære. Eller finnes det enda fler millimeterstandarder? Jeg vil jo gjerne ha med i båten brukbart verktøy i et visst utvalg når jeg drar på ferie. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
urabus Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Fingjenger er jo sjeldan i bruk egentlig, eg ville målt tappen med ein stigningsmålar. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Takk for tipset, gjengemåler vil bli innkjøpt. Skal både en tur til Clas Ohlson og Biltema imorgen likevel. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Steinar S Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Fingjenger er jo sjeldan i bruk egentlig, eg ville målt tappen med ein stigningsmålar. Jo fingjenger i mm. er mye brukt på japanske motorer Sitér dette innlegget Link to post
urabus Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 Definer mye....? :P Typisk at motorprodusentar skal skilje seg ut, 14, 15, 16 og 11mm nøkkelvidder er snadder for ein del motoringeniørar. Fann faktisk 7/8 UNF på yamahaen her ein dag, trudde det berre yankees og tedrikkarar som brukte tommar. Eit tips til, gjengefil. Veldig kjekk til større boltar som har fått seg ein kakk... Sitér dette innlegget Link to post
pegge Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 Hehe... vel, urabus; jeg måtte av med toppen på en VP AQ130 for to dager siden, og toppen holdes på plass av 8 bolter som er.. 11/16"...! Dette er vel ingeniørenes måte å peke lang nese av oss hobbymekkere på... ;) For ordens skyld; Jeg fikk av toppen ved bruk av en 18mm fastnøkkel, men denne var LITT rom. Og se etter i verktøysskrinet ditt: Jeg er nesten villig til å vedde en halvliter på at 18 mm fastnøkkel ikke finnes der :D SkipPer Gunnar Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 pakkboksen fra Sleipner; fettkoppen er maskinert i den kurrante størrelsen 16mm. Måtte kjøpe en egen spesiell nøkkel for å få den løs... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
urabus Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 Velvel pegge, denne karen har orden i sakene, så 18mm skal eksistere både som pipe og fast, eg finn den iallfall alltid når eg leitar etter 17 eller 19 nøkkelen :P Men eg kan ikkje erindre å ha fått bruk for den i det siste nei... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Hei igjen. Så må jeg som ikke-ekspert på gjenger spørre litt igjen. I en annen tråd jeg nylig startet, har det dukket opp et problem med rett gjengedimensjon. Jeg har tenkt å gjenge opp et hull i mannlokket på dieseltanken og sette nedi en gjenget gjennomføring for å få nedi et stigerør. Gjengene er oppgitt til M12x1,5. Men jeg finner ikke i de tabellene jeg har at 12mm gjenger, hverken fine eller grove har stigning på 1,5, - kun 1,75 og 1,0 1,75 er det samme som jeg har i gjengesettet mitt. Hos Biltema (av alle steder) finner jeg imidlertid gjengetapp M12x1,5! Er dette noen helt spesielle gjenger? Hva heter disse gjengene? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 det der minner MISTENKELIG om en PG nippel PG nipler er noe rare greier, tror det er en tommegjenge på disse... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Du har et falkeblikk Suzuki! (skulle kanskje ikke tatt så skarpt nærbilde?) Gjengene på bildet er faktisk "pansergjenger", PG7. Men det er ikke den gjennomføringen jeg skal bruke, men en med metriske gjenger, M12x1,5. At PG-gjenger er noe tommegreier, kan nok stemme. Med gjengemåler fant jeg at den kammen som passet på PG7 var merket Whitworth 55o 20G 1/4". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 (redigert) M12x1.5 mm brukes mye innen bilbransjen av en eller annen grunn. Derfor ikke ulogisk at nettop BT er stedet for slik gjengetapp. Prøv å Google på M12x1.5 ........ http://verden.abcsok.no/index.html?q=M12x1.5&cs=latin1 Redigert 30.Mars.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dieselboy Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Da har vi vel 1/4" rørgjenger med 20 gjenger pr tomme. Whitworth er gått ut får mange år siden Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 M12x1.5 mm brukes mye innen bilbransjen av en eller annen grunn. Da blir det tur til Biltema, en slik gjengetapp ser ut til å være grei å ha. Og den koster ikke mer enn 22,90 i carbonstål. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Camor Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Da har vi vel 1/4" rørgjenger med 20 gjenger pr tomme. Whitworth er gått ut får mange år siden 1/4 " Whitworth/UNC/UNF måler 1/4" mens 1/4" rørgjenger (R/BSP/NPT) måler ca 3/8". Tommemål på rør er målt innvendig derfor blir målet på fittings'en større. MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 "Wittvårten" har utgått for lenge siden ja, men den er helt identisk med UNC bortsett fra 1/2 tommeren hvor stigningen for UNC er 13, og Withvorten er 12 pr.tomme. Dessuten så kunne en se forskjell på foreksempel en mutter at Withvortmuttere hadde litt større nøkkelvidde enn UNC har. De ble kraftigere med andre ord. Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 PG går i millimeter så vidt jeg vet, men det går jo an å ta feil........ Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Bare som en etterslenger så kan jeg jo nevne at den ikke ukjente "lampettgjengen" som jeg kaller den er M10X1.00 Per Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Her er en bra gjengetabell som også inneholder panserrørgjenger = PG http://www.lrforum.com/articles/00047/index.htm Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Du har et falkeblikk Suzuki! (skulle kanskje ikke tatt så skarpt nærbilde?) Gjengene på bildet er faktisk "pansergjenger", PG7. Men det er ikke den gjennomføringen jeg skal bruke, men en med metriske gjenger, M12x1,5. At PG-gjenger er noe tommegreier, kan nok stemme. Med gjengemåler fant jeg at den kammen som passet på PG7 var merket Whitworth 55o 20G 1/4". Lars H. X år innen elektromotor, AKKURAT når standarden fra en fabrikk gikk fra PG til MM på kabelniplene, lærte meg mer enn jeg liker å tenke på om dette emnet. Fortsatt ringte det folk som ikke fikk niplene til å passe når jeg slutta. Jeg behøvde ikke engang se på skrifta på niplen for å avsløre dette. Kurven øverst på niplen, altså buen der den smaler inn mot kabelen ( eller røret i tilfellet på bildet ) viser nesten helt klart at det var en nippel for PG. Dessuten nevnte du i ditt innlegg at det var gjengene som var problemet, og da var det nærliggende å mistenke dette... Kjenner jeg blir nesten dårlig når jeg tenker på alle problemene de greiene der stelte i stand for oss... PG går i millimeter så vidt jeg vet, men det går jo an å ta feil........ PG og mm kabelforskruinger gjør altså samme jobben, men passer OVERHODET ikke om hverandre. PG har aldri hatt mm gjenger. PG er et begrep, på lik linje med at 9 av 10 tommestokker idag ikke har påskrevet tommemål, men heter fortsatt tommestokk. PG står altså for pansergjenger som mange her påpeker. Selve dingsen heter kabelgjennomføring, eller kabelforskruing. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Per T Kålin Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 M eller PG Zuki er nok inne på det som er mest riktig her i forhold til PG nipler/ gjenger. PG står for pansergjenger og er blitt en betegnelse på samme vis som "tommestokken". Hvis vi skal holde oss til PG betegnelsen (kabelgjennomføringer) så brukes det både millemetergjenger og tommegjenger på disse. For millimeterbetegnelse så finner vi igjen den store Men foran dimensjonsmålet, og for tommegjenger står det PG foran dimensjonsmålet. Det kan da sies omtrent slik: Kabelgjennomføring med millimetergjenger eller PG gjenger. De fleste av oss som bruker disse kaller dem for PG nipler vil jeg tro, uansett gjentetype. Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (redigert) Det er jo ikke rart en blir forvirret av disse nippelbetegnelsene, for PG bruker jo faktisk decimal på dimensjonsbetegnelsen på en av sine nipler, nemlig PG 13,5 Intet som minner om tommer her. Vi har gjengetapper for PG på jobben. Jeg skal sjekke disse å se hva som står på dem.......... Per Redigert 31.Mars.2009 av Per T Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Ser i katalogen til ELFA at de også har denne Pg13,5 saken, rødmerket på bildet. Det er den med M12 (gulmerket) jeg har tenkt å bruke. Som en ser finnes disse niplene i både millimeter- og Pg-gjenger. Og du verden hva en kan lære om gjenger med et innlegg her på baatplassen.no! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.