Per T Kålin Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Hei Lars! Beste illustrasjon jeg har sett på lenge. Jeg prøvde å kjøpe den på 13.5, men det ble værre Vi sitter jo med brikker av kunnskap de fleste her inne og alle har vi noe å lære av hverandre. Helt enig. Jeg var i en kort øyeblikk inne i et filosofisk hjørne her en dag, og da oppdaget jeg hvor genialt det egentlig er med gjenger. Noe en sjelden tenker over da stort sett allt er "skrudd sammen" på denne måten. Noe annet som er morsomt med gjenger er at en kan lage i ønsket diameter hva en måtte ønske med en dreiebenk, men stigningene er nok låst i enten millimeter for hver omdreining, eller antall gjenger for hver tomme i manuell benk. Mens i styrt maskin mener jeg det går an å manipulere stigningen til det en måtte ønske når en lager programmet. Jeg vil se den smartingen som greier å gjøre gjengene overflødig.... Per Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Når det gjeld "kabelgjennomføringane", eller også kalt PG-nipplane, så var dei i standard med tomme-gjenger tidligere. Men idag har dei gått over til MM-gjenger. Men dei har då også skifta namn.(husker ikkje nyenamnet) Så om du går inn hos ein elektrogrossist og spør om ein PG-nippel, så vil du sannsynlegvis få ein med MM-gjenger, sjølv om den på papiret ikkje heiter "PG-nippel". Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Så må jeg som ikke-ekspert på gjenger spørre litt igjen. har det dukket opp et problem med rett gjengedimensjon. Jeg har tenkt å gjenge opp et hull i mannlokket på dieseltanken og sette nedi en gjenget gjennomføring for å få nedi et stigerørGjengene er oppgitt til M12x1,5. Hos Biltema (av alle steder) finner jeg imidlertid gjengetapp M12x1,5! Er dette noen helt spesielle gjenger? Hva heter disse gjengene Hei Lars, det du trenger er en skottforskruing med 12x1.5 metriske gjenger. Denne er beregnet til 6 mm utvendig dia, rør. Helt vanlig i hydraulikkbransjen. Heter SV-06L. Du FÅR DEN HOS Tess-Hydroscan etc. Håper det kan løse ditt problem. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Henger meg på Chagall sin notis her. Jeg kaller denne for skroggjennomføring eller skroggjennomgang. i tillegg så heter denne for (ERMETO) og finnes i høy og lavtrykk. I den betegnelsen du viser til står det en L, og det er jeg ganske sikker på er lavtrykk. De er naturlig nok en del billigere enn høytrykk og mere enn nok for oss småbåtfolket. Hvis Lars skal bruke denne på dieseltanken så er jeg enig i at denne kan bli en god løsning. Hvis en bruker de spesielle pakningsringene stål/ gummi for hydraulikk ( husker ikke navnet) på hver side så mener jeg at dette skal bli en bra løsning. Røra kan gå tvers igjennom hele nippelen i ønsket lengde. Det er jo ikke dumt at en gjenger i mannlokket, men tror ikke det er nødvendig hvis en kommer til på begge sider. Er det et mannlokk så burde det jo være mulig. En tilleggstanke: Hvis en lager gjenger i lokket så trenger en jo faktisk ikke å ha noen mutter på innsiden. Hvis stigerøra ved utboring kan tres gjennom nippelen. Er det veggtykkelse i gjengepartiet så burde det være mulig uten å ødelegge tetningsegenskapene i nippelen. Mener at dette går for konhylsa skal jo ligge an mot konen i nippelen og ikke i bunnen under konhylseleiet. Oj, oj himla avansert dette ble da Kanskje på tide å ta kvelden... Per Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 ...de spesielle pakningsringene stål/ gummi for hydraulikk ( husker ikke navnet)... Du tenker kanskje på Dowty pakninger? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Lars H. Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hei. Problemet mitt med å lage en billig gjennomføring ned via et mannhull i dieseltanken for å forsyne koke- apparatet med diesel, er nå løst og testet i en langhelg. Jeg brukte en kabelnippel med 12mm gjenger og stigning 1,5 som jeg skrudde rett ned i mannhullet etter å ha gjenget opp et tilsvarende hull. Det kostet meg ca.20 kroner for nippelen og omtrent det samme for en ny 12mm 1,5 gjengetapp. Gjennom- føring fra Wallas hadde kostet rund 600 kroner! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mask Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hei LarsH. Det var jo en fornuftig pris. Har opplevd at disse PG-nipplene ikke er så glad i olje/diesel-rester med litt såpevann innblandet, jeg fikk problemer ombord i en båt der det var montert lys under dørkplatene i maskinrommet. det viste seg at gummien ble helt bløt og enkelte plasser var den tært bort, noe som dengang resulterte i jordfeil. Hold ett øye med gummitetningen på nippelen, evt skift den med gjevne mellomrom så har du nok god gjennomføring i mangen år fremover. Mvh mask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.