eysteind Startet 15.September.2003 Link til dette innlegget Startet 15.September.2003 Når eg skal legge til med langside bruker eg alltid å ha styrbord side inn mot kai. Syns eg har best kontroll på den siden fordi styreposs. er der. Dessuten slipper eg å flytte over fenderane når eg kun legg til på en side. Men lurte på om det hadde noe forskjell på hvilken side eg legger inn mot bryggen. Tenker da på manøvreringen (propellstrømmer?)? Båten er ei snekke med fast aksel og ror. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.September.2003 Link til dette innlegget Svart 15.September.2003 Hei igjen Eystein, Du merker sikkert når du bakker opp at akterenden "kaster" til den ene eller den andre siden. Det er nemlig avhengig av propellrotasjonen, og siden det er den nederste delen av propellen som får "best tak i sjøen" som jeg pleier å si på båtførerkursene. Derfor passer det ofte å komme på skrå inn mot kaien, bakke opp på riktig tidspunkt - og vips trekker akterenden seg pent til riktig side, og du har foretatt et eksemplarisk tillegg. "Ulempen" er at når du eventuelt skal bakke deg ut igjen, så trekker propellen fortsatt samme vei - og trekker akterenden enda mer inn mot den kaien som du allerede ligger inntil. Men alt i alt så er det nok et spørsmål om hva som passer best i hvert enkelt tilfelle. Har du f.eks strøm eller kraftig vind så overtar de kreftene fullstendig - og du må ta hensyn til dem mer enn hvilken vei propellen kaster akterenden. Uansett så gjelder det gamle ordet: "Øvelse gjør mester!" Lykke til ! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Svart 16.September.2003 Link til dette innlegget Svart 16.September.2003 Hei På engelsk heter det starbord: styrbord, den siden styrebordet (roret) er. Portside: Havneside, for ikke å skade styrbordet når man legger til land. De fleste, meg selv inkl.tar ikke hensyn til dette, men hva som er mest praktisk med den enkelte båt. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.September.2003 Link til dette innlegget Svart 16.September.2003 Hei På engelsk heter det starbord: styrbord, den siden styrebordet (roret) er. Portside: Havneside, for ikke å skade styrbordet når man legger til land. De fleste, meg selv inkl.tar ikke hensyn til dette, men hva som er mest praktisk med den enkelte båt. mvh giver Det hadde sikkert sin relevans for vikingene som hadde sin styreåre på styrbord side, men det er vel forholdsvis få av oss som fortsatt holder på det systemet Dessuten hadde jo vikingene såvidt jeg vet ikke noe særlig behov for å ta hensyn til hvilken vei akterenden kastet ved bakking - siden de seilte rundt ca 1000 år før propellen ble oppfunnet... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
KOB Svart 16.September.2003 Link til dette innlegget Svart 16.September.2003 Vanens makt er stor. Jeg legger (nesten) alltid til med babord side mot brygga. Mest fordi det på babord side er trinn opp på dollbordet, og fordi det er enklest å skritte i land fra badeplattformen på samme side (toppfeste for jolle samt påhenger sperrer styrbord side). Vi har også diesel- og vannfylling på babord side. Men også fordi jeg synes at jeg har mest kontroll over båten når jeg legger til slik. Det er vel vanen da Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
giver Svart 16.September.2003 Link til dette innlegget Svart 16.September.2003 Det hadde sikkert sin relevans for vikingene som hadde sin styreåre på styrbord side, men det er vel forholdsvis få av oss som fortsatt holder på det systemet Dessuten hadde jo vikingene såvidt jeg vet ikke noe særlig behov for å ta hensyn til hvilken vei akterenden kastet ved bakking - siden de seilte rundt ca 1000 år før propellen ble oppfunnet... mvh Poseidon HeiEnig med du. Liten praktisk relevans, men det er jo dog en artig opplysing som gir bakgrunn for ordets opprinnelse. Sjøuttrykk er i utgangspunket laget for å kunne gi korte presise ordre som ikke kan misforståes. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 16.September.2003 Link til dette innlegget Svart 16.September.2003 Selv om båten kun dreier en vei når jeg bakker er det størte hensynet jeg tar nå jeg legger til kai, baugen opp mot vindenen. dette gir kansje mere arbeid når du legger til, men gir bedre "nattero" :lol: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Pjolter Svart 17.September.2003 Link til dette innlegget Svart 17.September.2003 Legger også til ved stybord side, pga. propellstrømmen, Har gjort det uansett om styrekonsollen er på styrbord eller babord side. Liker dog å ha styrekonsollen på styrbord. vanens makt er stor osv... Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Poseidon Svart 17.September.2003 Link til dette innlegget Svart 17.September.2003 Et hensyn som jeg ikke nevnte med valg av side for tillegging er dybdene ved kaien. Spesielt ved småkaier ser man ofte at det kan være grunt i den ene enden, eller at stranden eller store steiner kommer frem - da velger jeg konsekvent å ha propellen i den dypeste enden. Baugen tåler nemlig omtrent hva det skal være av dunking og slag, men jeg er "gloredd" for å gjøre skade på propellen. Likeledes hvis jeg skal inn på steder jeg ikke er kjent med dybden, da velger jeg ofte å gå rett inn med baugen for å "føle meg frem", og så velge side når jeg har funnet ut litt mer om hvordan det ser ut nede i sjøen. mvh Poseidon (propelldiameter 1465mm) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Festina Lente IV Svart 17.September.2003 Link til dette innlegget Svart 17.September.2003 Jeg forstår ikke hvorfor du er så redd for propellen Poseidon. En så liten propell kan da ikke koste stort?.... :seeya: Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Poseidon Svart 17.September.2003 Link til dette innlegget Svart 17.September.2003 Jeg forstår ikke hvorfor du er så redd for propellen Poseidon. En så liten propell kan da ikke koste stort?.... Nei, det er akkurat det! Men når den i tillegg har tre blader og er hydraulisk vridbar, så koster den vel noe i nærheten av et "husbankhus" vil jeg tro mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.