Jump to content

Når er impeller utslitt?


Batdilla

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på litt i forbindelse med impeller. Ut fra det jeg har lest så langt, virker det som den kan holde 3 måneder til, eller den kan holde 1 år til, eller mer. Uforutsigbar med andre ord.

 

* Hvordan finner man ut at en impeller er utslitt? Kjøre til temp. varsleren for kjøletemp. piper? (Sannynligvis ikke). Åpne med jevne mellomrom og se etter slittasje? Er det i så fall lett å se slittasjen, hva er tegnene? Hvordan ser man om impelleren er slitt eller utslitt?

 

* Er det noen kvalitetsforskjell mellom "original" og de impellere man kjøper fra f.eks. Biltema?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Impelleren (sjøvann,dieselmotor) kan vare i mange år, men tatt i betraktning hvilken bagatell det er å skifte den og de mulige konsekvenser hvis den ryker, er det lurt å skifte den hvert år.

Hvis du har gummislange til eksos, tror jeg den vil være ødelagt før du får temperaturalarm, men du vil høre endring i eksoslyden ganske fort hvis vannet forsvinner, og da er det bare å stoppe fortest mulig, og vinke på tauing :smash:

På den lille påhengsen til jolla derimot, ville jeg bare kjøre til du merker at kjølvann ikke kommer ut kontrollhullet, eller at motoren begynner å gå varm.

 

mvh

nuffe

Link to post
Share on other sites

Ut fra min erfaring holder impelleren fra 2 år og oppover. Den jeg har nå ble satt inn for 5 år siden.

 

De fleste åpner vel pumpa ifm vinteropplaget for å sjekke samt å hindre at den fryser.

Det som vanligvis skjer er at bladene brekker. Brekker først ett er det vanlig at fler rives løs. (Bitene havner i varmeveksleren og kan  tette denne.)

Lett å se om blad har brukket hvis man tar av lokket.

Tar man den ut kan man sjekke om bladene begynner å få sprekker innerst, da må den byttes.

Det er en fordel å ta ut impelleren om vinteren.

 

Tørrkjøring er det som sliter mest, det lønner derfor å sette impelleren inn med såpe slik at den slites mindre ved oppstarten om våren. Da blir den også lettere å montere.

 

Man oppdager problemer ved at motoren blir varm under høy belastning.

Når jeg lagde nytt syrfast eksosbend satte jeg inn en giver som viser temperaturen på sjøvannet etter at det har vært gjennom motoren.

Dette gir en god indikasjon på tilstanden til impeller, sjøvannsfilter og kjølere.

 

Jeg kjenner butikksjefen hos Biltema her i byen, og hun kunne ikke huske å ha hatt noen reklamasjon på impellere.

Samme kvalitet som "original" antar jeg.

Link to post
Share on other sites

Var for å kjøpe original Jabsco impeller til en pumpe som flytter diesel fra bunkerstank og til forbrukstanker. LaSa skulle ha 460kr for denne lille dubbeditten. Jeg klagde da på at den kun var ett år gammel, og fikk da beskjed om at det ikke noe nytt. Impellere var en forbruksgjennstand og måtte ofte skiftes hvert år. Lite bruk var mere skadelig enn mye bruk da vingene stivnet.

Bruker selv Biltema der jeg kan, og når prisen er såpass lav skifter jeg heller oftere, eller ved mistanke om problem.

:smash:

Link to post
Share on other sites

For feilfinning på impeller, se http://www.jabsco.com/pdfs/141.pdf

 

I min forrige båt skiftet jeg impeller etter 5 år (vet ikke hvor legge impelleren hadde gått før jeg kjøpte båten!). Den gamle impelleren så tilnærmet ny ut. Har hørt at andre MÅ skifte hvert år.

 

Ellers selger www.nor-mek.com Jabsco-kloninger til langt lavere pris enn original jabsco. Jeg har en 1 1/4 fra NorMek som så langt ser grei ut, men jeg har bare kjørt den 100 timer men på 50% overturtall iflg spec.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange bra råd.

 

For å ha litt kontroll på tingene, har jeg begynt å lage meg sjekklister for løpende vedlikehold, høstklargjøring og vårklargjøring. Dette av flere grunner: Det er ganske mye å passe på, jeg er temmelig distre og glemsk, i tillegg til at jeg er temmelig pedantisk anlagt. Da er det fint å ha sjekklister som man kan ta fram og titte litt i f.eks. under lengre transportetapper. Selv om Sjømannen går ganske fort (Ironisk  :smash:), er det god tid til å titte litt i papirer mens jeg kjører.

 

Takk for tips og råd!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Skifter hvert år, selv om det kanskje ikke er nødvendig. En billig foranstaltning. Har ingen ideer om at det ene er bedre enn det andre, har bl.a. brukt fra Biltema.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet ikke hvor mange timer du bruker din båt pr sesong, men normalt så er det skjeden at man har over 100 timer gangtid. I fjor fikk jeg 40 timer på min timeteller og synes at jeg var på sjøen hele sommer.

 

Dersom en impeller kun varer ca 40-100 driftstimer da blir jeg svært overrasket. Trur nok ikke det er driftstimene som tar knekken på dem, men antall år eller tørrkjøring.

 

Jeg har som en personlig regel å bytte impeller i en syklus på 4-5 års drift, de jeg har byttet ut har vært i god befatning ette denne perioden.

 

Det er ikke nødvendig å bytte impeller hvert år.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Min motor, Yanmar 4JHE er fra 1986. I 1995 TROR jeg impelleren ble byttet ifb. en større motorrep. I 2003 ble impelleren tørrkjørt noen minutter, så da ble den byttet for sikkerhets skyld. Den gamle (fra -86 eller -95) så helt fin og myk ut, uten særlig slitasje, så den er nå ombord som reserve!

 

Kunne ikke tenke på å ta impelleren ut om vinteren. Tror jeg ville skade både impeller og pumpehus mye mer enn å la det som virker få lov til å virke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

så helt fin og myk ut, uten særlig slitasje, så den er nå ombord som reserve!

 

Kunne ikke tenke på å ta impelleren ut om vinteren. Tror jeg ville skade både impeller og pumpehus mye mer enn å la det som virker få lov til å virke.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Myk og fin var min impeller på min forrige Merccruiser, men den var blitt for myk, slik at ved stor belasning slapp den mot veggene. Denne var "langarmet". Byttet den og alt iorden.

 

På "de store grønne" jeg har idag, var det bare bosset igjen :cryin: og resten lå foran oljekjøleren...på begge motorene!! :eek:

 

Bytte impeller på VP'er er en jæ**** jobb, så jeg byttet lokk på pumpa til Quick-Seal lokk.

Nå er det enkelt å bytte. Anbefales! :smash:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...