Jump to content

Om å pisse i buksa for å holde varmen...


Homer

Recommended Posts

Jeg la inn innlegget "på et annet forum", men temaet er like aktuellt her.

---

Som utvandret östlending bosatt i nabolandet fölger jeg debatten både her og i andre media rundt "alt er billigere i Sverige" med interesse.

 

Her på båtplassen er det särlig reparasjoner og kjöp av ny og bruktbåt i Sverige som diskuteres.

 

Bare for å si det med en gang:

 

- Prisene er lavere i Sverige enn i Norge.

- Lönningene er tilsvarende lavere i Sverige.

- Reallönnsmessig har vi det nok likt i begge land.

 

Det er ikke tilfeldig at det er enormt mange svenske gjestarbeidere i Norge, mens det nesten ikke er noen norske i Sverige.

 

Nok om det. Det som er spennende på lang sikt er hva som skjer når Ola Skipper i dag reiser til Sverige for å kjöpe sin nye skjärgårdsjeep, og betaler 20 % mindre. Samtidig reiser Kåre Matros til Göteborg for overhaling av sin Volvo Penta, og Martin Maskinist bestiller nye deler til en post-restante adresse i Strömstad, som han kjörer over og henter uten å betale moms. Klart det er penger å spare.

 

Om 5 år havarer Ola Skipper i blindleia. Kåre Matros' gamle Volvos topppakning bryter sammen midt i fellesferien, mens Martin Maskinists vannpumpe går til himmels.

 

De blir tauet i land, og ringer alle etter Magnus Mekaniker, som bosatt på mange små og större steder langs kysten pleier å fikse både det ene og det andre. Magnus tar ikke telefonen.

 

Fredrik Forhandler sitter også i samme byer med lager av det ene og det andre av duppeditter som kan redde ferien, men ikke heller der finnes det noe svar å få.

 

I löpet av de siste årene har nemlig både Magnus og Fredrik opplevd at stadig fler av sine faste kunder, de som pleide å kjöpe båt, overhale sin motor og kjöpe nye duppeditter på mystisk vis har forsvunnet.

 

Ingen kunder - ingen business. Begge gikk konkurs, og jobber nå som skatteinnkrevere i kommunen, for å finansiere sin egen statlige lönn. Det var jo ingen annen jobb å få. (Vel...politikk hörer kanskje ikke hjemme i dette forumet, men jeg kunne ikke dy meg....)

 

Hva som skjedde med Ola, Kåre og Martin der de sto på bryggekanten midt i fellesferien, sier historien ingenting om....

Link to post
Share on other sites

Dette er noe å tenke på.  

 

Vi må kanskje tenke oss litt bedre om før vi handler.  Det samme gjelder vel politikere og ikke minst byråkratene som har satt oss i den situasjonen vi er i.

 

Det er vel dette noen mener en bytting fra Krone til Euro vil kunne avhjelpe noe for Norge.

 

Vi bør nok støtt litt opp om det vi har, før vi mister det.  

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg er for min del ikke det minste i tvil om at det meste som er båtrelatert i Norge koster mer i forhold til reallønn her enn hva det gjør i Sverige.

 

Dessuten er servicegraden gjennomgående klart bedre på Bohuslen-kysten enn i Oslofjordområdet.

 

Vi er en nasjon som historisk sett har hatt en solid båtbyggertradisjon. Vi var en gang blandt de beste i verden på sin tid, bevis på dette står i vikingskipsmuseet på Bygdøy.

 

Hvorfor bygger man ikke seilbåter lenger i Norge? Dette tok slutt mens den norske kronen var klart svakere enn den svenske.

 

Båtbransjen i Norge har nå meget godt av konkurranse. Vi må bare forbedre oss.

 

Og for all del: Det vi trenger minst nå er beroligende innspill om at "egentlig er alt så bra". Det vil i ethvertfall ikke snu nedgangen i antall industriarbeidsplasser her i landet. Sorry!

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig PanPan, at båtbransjen har godt av konkurranse. Det er egentlig den eneste veien til forbedringer. Ingen gidder å bli bedre hvis de ikke må.

 

Derimot finnes det en viss grense for hvor effektive prosesser, hvor serviceinnstilt man er og hvor korte ledtider man har når de grunnleggende konkurranseforutsetningene ikke er like. Särlig gjelder dette når volumet er mindre enn sine konkurrenter, fordi man må ha höyere inntjening per produkt for å få samme fortjeneste som sin konkurrent.

 

Det er altså en del faktorer som ligger hos bransjen selv, og som de absolutt bör ta tak i.

 

Det er også faktorer som ligger utenfor bransjens påvirkningsområde, og der har vi alle et ansvar.

 

Det er umulig for bransjen selv å regulere at vår kronekurs er så sterk at vi får en kunstig sterk kjöpekraft hos våre naboland. Det er også umulig for bransjen på egen hånd å hindre at våre lönner blir så höye at vi totalt priser oss ut av all salgsarbeide utenom Norge, og i stedet importerer det vi trenger.

 

Bare se på Freia. De får jo ikke solg et gram sjokolade utenfor våre grenser, men importerer mye og setter sitt navn på det. På sikt er bare varemerket igjen, mens ingen jobber der. Det er mye billigere å sette ut produksjonen, som egentlig er det samme som skjer når Kåre Matros reiser over til Bohuslän for å reparer sin motor.

 

Det var dette jeg prövde å illustrere. Og for å unngå at dette skjer, har vi faktisk alle et ansvar. Ikke bare politikere, men også du og jeg.

Link to post
Share on other sites

Til Homer: Se denne tråden https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1034891955 og spesielt Re: Billigere og bedre i Sverige « Svar #5 på: 20/10/02 14:48 »

 

Aftenposten har tydelig vist at i prisdannelsen i Norge er elementet "man er vant til å betale høy pris i Norge" betydelig til stede.

 

Sagt på spissen: Jeg er ikke interessert i å reise 10 mil for å klippe håret. Men, jeg er heller ikke villig til å betale samme pris i nominelle kroner for samme vare hos samme firma i Norge som i Sverige når 1 SEK = 0,82 NOK! (Chlas Ohlson og Byggplast Båtutstyr). At slikt kan blomstre i full åpenhet synes jeg er direkte frekt!

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg drar ikke 10mil til å klippe håret heller, men jeg 'stemmer' med handlevognen når det lønner seg:

 

 

F eks: 0.96 (eller deromkring) liter Quicksilver girolje for 1-2 år siden her lokalt NOK 126.

 

1.0 liter Volvo girolje i Strømstad havn nå SEK 62

 

Da jeg importerte båten min i 1999 siden nærmeste forhandler var i Sverige, kjøpte jeg uten motor - den skulle jeg kjøpe her pga service osv. Idag selger denne forhandleren ikke lenger Honda... Og service gjør jeg uansett selv.

 

Nei, jeg stemmer med handlevognen. Det er bare av pengepungen bransjen lærer... :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Er jo ikke alt båtrelatert som er billigere i Sverige. Jeg er glad jeg slapp å bunkre i Sverige da jeg var på vei hjem med min båt fra Danmark i fjor sommer. Bunkret nettopp nå i dag for 8,36 Nkr her hjemme..... I fjor sommer lå det på 16 til 17 Svenske i Sverige, Merkes det når en topper opp en 750 liter...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ola og kåre hadde lagt opp en pen slump penger etter å ha handlet der de fikk mest for pengene sine. De fant ut at nå var gamlebåten oppbrukt og de dro så tilbake til Sverige og kjøpte hver sin nyere bruktbåt til en gunstig pris med en hyggelig valutadifferanse.

Vannpumpa til Martin hadde nå havarert for tredje gang og han var egentlig drittlei hele båtlivet. Han hadde kikket på en pen liten stuga i Åmål sist han var til Sverige og handlet båtdeler. Veldig greit å ha en hytte å bestille spriten til for da kan han bestille større mengder når han først bestiller. Ny takst på huset så er det i boks, for det gikk jo bra når han kjøpte båter. Penger på bok var det lite av, for det er jo ikke såååå billig med slankeoperasjon til seg selv og silkon til kona.

Gamlebåtene solgte de på rot til en lokal kar for han hadde god greie på båt etter å ha drevet båtverksted tidligere, men bedriften gikk konkurs. Greit å ha en hobby, og det er jo mange som trenger litt hjelp på kveldstid litt slik etter at sola har gått ned, sier han med et lurt smil :giggle:

Link to post
Share on other sites

De blir tauet i land, og ringer alle etter Magnus Mekaniker, som bosatt på mange små og större steder langs kysten pleier å fikse både det ene og det andre. Magnus tar ikke telefonen.

 

Fredrik Forhandler sitter også i samme byer med lager av det ene og det andre av duppeditter som kan redde ferien, men ikke heller der finnes det noe svar å få.

Her rundt svarer de ikke for ordrebøkene er fulle. Å få hjelp til noe båtrelatert fra april-juli er omtrent umulig, og så kommer jo ferietiden for mekanikerne...
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke interessert i å reise 10 mil for å klippe håret.

 

Det er vanskelig å komme med bastante meninger i en så mangesidig diskusjon. Men jeg griper fatt i det siterte ovenfor, fordi det med hårklipping minner meg om noe som illustrerer en viktig side av saken:

 

HVORFOR er det dyrt i Norge? - Og MÅ det være det, tro?

 

Jeg klipper meg hos frisør, det er mest praktisk. Og det har inntil for et par år siden, vært meget rimelig for meg som mann å få stusset hodet.

 

Jeg har aldri spandert hårvask hos frisøren, det har jeg gjort hjemme først fordi det er gratis å gjøre dette selv. Men nå koster det 450 kroner å klippe seg der jeg går, og andre klippesalonger jeg følte det var naturlig å bruke, har samme pris - viser det seg. De svarer alle det samme, når jeg spør om de kan droppe hårvasken, siden jeg har vasket det selv.

 

Så her er et gjennomsnittlig utdrag av mine samtaler om hva det skal koste å klippe seg for en mann i Norge i dag:

 

Frisørlærling: "Det er samme pris med eller uten vask. Vask er nemlig inkludert i klippeprisen".

 

Jeg: "-Jammen, jeg VIL ikke kjøpe hårvask av dere, jeg vil bare ha klipp! -Kan du ikke bare trekke ut det en hårvask koster på samleprisen deres, da?"

 

-"Nei, hårvask er inkludert. Men det er frivilllig om du vil ha det eller ikke. Skal jeg vske håret for deg?"

 

Jeg: "Du mener vel ikke for alvor at jeg skal vaske håret om igjen, når det er rent fra før, eller betale for hårvasken som jeg ikke trenger?!"

 

-"Hårvask er inkludert i prisen. Men det er frivillig om du vil ha det. Prisen er den samme uansett." Ta-ta ta-ta tatta!

 

Hva gjør man så? I den norske virkeligheten, mener jeg? Reiser til Sverige?

I mitt tilfelle gikk jeg de ekstra meterne over brua i byen jeg bor i, og fant en innvandrersjappe som også friserte hår.

 

Pris: 150 kr. Friserdamen som klipte meg, gjorde en bedre jobb enn de lærlingene som allltid får som jobb å klippe meg der de nå tar det tredobbelte. Hun var dessuten en voksen, hyggelig og sjarmerende dame som fortalte at hun hadde bodd i Norge i ca 8 år. Hun var irakisk kurder, og etter hvert kom det også fram at hun var enke. Mannen hennes hadde falt i forbindelse med voldshandlingene under Irak-krigen. Hun og barna reddet livet ved å flytte til Norge.

 

Noen tanker rikere, og 200 kr fattigere (hun fikk selvsagt 50 kr i tips), visste jeg hvorfor Norge kommer til å gå på dunken. Det er bare et tidsspørsmål hvis ikke vi som har bodd i dette landet så lenge familiehistorien vår kan fortelle, skjerper oss og stikker den berømte fingeren i jorda. Det er best (og mest lærerikt) hvis man stikker den i jorda utenfor landets grenser.

 

Takk for en interessant og uvanlig tråd her på Baatplassen. Det norske båtlivet og båtfolket er vel for urbefolkning å regne, da det er få innvandrere som kan svømme eller gidder tøffe rundt på vannet. Siden trådstarter nå har spurt om vi skal pisse i buksa eller hva vi skal gjøre, så er denne diskusjonen i hvertfall ett skritt i riktig retning. Min frisørhistorie er vel en god illustrasjon på noe som er veldig galt i vår forretningskultur også, kanskje?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Godt illustrert. Båtbransjen har nok også miga litt i buksa i for mange år. Har også vært for mye fokus kortsiktig og maks gevinst, i stedet for langsiktighet blant veldig mange aktører. Tror også mange båteiere har gått og vil gå skoa av seg i sin iver etter større og større båter med større og større driftsutgifter.

Når sprekker bobla helt?

Link to post
Share on other sites

For oss som bor litt lengre enn ett steinkast fra søta bror er ikke en svipptur over grensen for å handle billig båtutstyr så veldig relevant. Internett har derimot åpnet uendelige muligheter for den kjøpelystne, også her på Vestlandet.

 

I tillegg til å være veldig glad i båtlivet driver jeg med musikk. Før internett ble allemannseie var den lokale musikksjappen stedet å bli kvitt overflødig kronasje. Da selv musikere fant veien ut på verdsveven en gang på 90-tallet fant de fort ut at drømmen om en Gibson Les Paul Custom kanskje ikke var så urealiserbar som en først trodde. Den gang kunne en kjøpe en slik gitar fra USA, betale frakt, moms og avlat til tollerene og likevel spare ett vesentlig antall tusenlapper. Den lokale pusheren av musikkutstyr ble den gang spådd en rask død i møte med konkurransen fra utlandet.

 

Her i Bergen, som de fleste andre steder her i landet, lever musikksjappene i beste velgående. De klarte å tilpasse seg markedet og i dag er det forsvinnende lite å spare på å importere en Gibson Les Paul fra USA når frakt og moms er lagt på, selv om kronen er sterk.

 

Senere ble konkurransen fra norske nettbutikker større og den lokale sjappen ble atter en gang spådd en dyster fremtid. I dag har de aller fleste tradisjonelle musikkbutikker også egen nettbutikk der prisene er identiske til de en får i butikken.

 

Likhetene mellom båtbutikkene og musikksjappene er mange. De importerer store deler av sitt sortiment fra utlandet og nyter dermed, på lik linje med de som handler fra utlandet over nettet, godt av den sterke kronen.

 

Verden har blitt mindre og det er ikke mange i dag som fortsatt tror at internett er en døgnflue. De færreste vil velge å betale flerfolduge tusenlapper ekstra for å støtte den lokale butikken dersom billigere altnerativer finnes. Dommedag for både musikkutstyrs- og båtutstyrs-bransjen kommer om en prøver å stritte imot utviklingen.

Redigert av Andicap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://bokelskere.no/bok/hestekrefter-roman/39588/

 

Jeg anbefaler boka "Hestekrefter" av Lars Mytting som en treffende og morsom beskrivelse av hvordan det går om man klorer seg fast i fortida.

 

I dag er over 72% av alle arbeidende i Norge ansatt i tertiærnæring. Vi lager ikke noe selv lenger. Vi har blitt for dyre.

 

Jeg oppfordrer alle til å hente samtlige partiprogram, sensurere logo og partinavn, og deretter la innholdet i næringspolitisk del av partiprogrammene bestemme hva man bør stemme på. Det er på høy tid at folk blir realistiske med tanke på kommende generasjoners fremtid.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ser ingen åpenbar grunn til og betale dobbelt pris i Norge for noe ( motordeler) som kommer i fra et sentralager i Europa. Mulig dette gjør meg til en dårlig sosialdemokrat men det får så være..

Bruker den lokale sjappa til generelle varer som er fair priset ( båtstæsj har via økt konkurranse blitt mere fornuftig priset de siste 10 år.)

Link to post
Share on other sites

Jeg bor på en holme med bruforbindelse og 10 Min fra sentrum. Vi har egen jernvare, apotek, båtbutikk, pub etc.

 

Jeg betaler gjerne litt ekstra mot å få beholde disse i mitt nærmiljø, så selv om billigere alternativer finnes innen kort kjøre ditanse forsøker jeg å gjøre mest mulig av mine kjøp der. For hvis ingen bruker det, så forsvinner det, og det ønsker jeg ikke skal skje. man kan spare seg til fant :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kjøper alt jeg kan av deler fra utlandet. Om business-ideen er å selge båtstæsj til 300% av prisen i utlandet (eller mer) synes jeg ikke det har livets rett.

 

Verkstedene kan nok komme unna med det da det er kjipt å ro båten over til Sverige.

 

 

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Mange bygdesamfunn i Trøndelag har mistet nærbutikken de seneste årene. Og innbyggerne klager, selvsagt.

 

Jeg pleier å spørre hvor de gjorde sine hovedinnkjøp. Det blir for dumt å forlange at en butikk holdes i live når den brukes som en kiosk. Mange forstår dette, men ikke alle.

 

Og det samme gjelder selvsagt båtutstyr. Jeg skrur selv, da vet jeg hva jeg har og trenger ikke vente på andre. Delene kommer fra utlandet til brøkdeler av hva jeg hører andre betaler. Det passer for meg, men ikke for alle.

 

Ingen er like, alle må gjøre det som fungerer for seg. Markedet tilpasser seg. Arbeidsledige båtprodusenter er ivrige offentlig ansatte i varierte stillinger, såvidt jeg vet.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

godt innlegg av propell1.

 

Alle vil tjene mest mulig, alle vil betale minst mulig. Det koster for mye å produsere noe selv. Det er noen faktorer der som ikke går i hop.

 

Selv sverger jeg til å handle hos den lokale båtbutikken. Jeg er faktisk oftere innom der, enn på matbutikken. Til nå har jeg kun handlet 2 ganger på nettet til mitt prosjekt.. Begge gangene var det varer som jeg de ikke kunne skaffe lokalt.

Jeg har 15% hos den lokale butikken via seilforeningsmedlemskapet mitt.

Nettbutikkene bruker jeg som oppslagsverk og delekatalog, for da er det lett å finne ut hva en skal kjøpe lokalt :)

 

Forleden var jeg innom båtbutikken, som også forhandler motorsykler. Overhørte da en samtale mellom selger og kunde om sykkelklær.

Kunde: "har dere ikke motorsykkelklær?"

Selger: "nei, det har vi sluttet med. Vi merket at mange kom for å prøve, men handlet aldri. De handlet på nettet, men prøvde størrelsene hos oss. Men vi har kataloger og kan bestille".

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På BI lærte jeg følgende suksesskriterier for bedrifter som skal tjene penger (=overleve) i et konkurranseutsatt marked:

 

Du kan konkurrere på kun to av tre elementer: Pris, leveringsdyktighet og kundeservice. Alle tre bidrar til overskuddet og om du overlever som bedrift, men du kan bare få til to av de tre samtidig.

 

Eurekas eksempel viser en bedrift som reduserte sin leveringsevne på visse produkter, for å fokusere mer på produkter der de kunne konkurrere med leveringsdyktighet og pris (15% til medlemmer av seilforeningen). I min egen bedrift var det lav pris jeg ikke kunne oppfylle på hardware (kundene betalte heller frakten selv og sparte ca 30% på prisen mine forhandlere måtte ha). På software konkurrerer jeg fortsatt brukbart på høy kundeservice og leveringsdyktighet, til gamle kunder. Men forhandlere finnes ikke lenger i Norge, så jeg selger kun software til eksisterende brukere, inntil leverandøren/produsenten også lar det foregå via internet. Da er det helt slutt her også. Men "penger" er det lenge siden jeg har tjent, uansett.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...