Jump to content

Småbåtregisteret - bedrageri!?

klikk

Recommended Posts

Jeg sendte inn registreringsskjema ved kjøp av båt i Mai. Gjorde dette ettersom jeg forsto det som at det var gratis. Jeg purret opp dette flere ganger i sommer. For 1 måned siden solgte jeg båten igjen. Og nå, i dag, fikk jeg registreringsbevis og regning på kr.300,- tilsendt. Ringte tollvesenet og fikk beskjed om at det måtte betales, selv om jeg ikke eier båten lenger. Dette ville vært gratis hvis det var snakk om omregistrering av bil!!

At jeg ikke visste at det kostet penger å omregistrere båten er vel min egen feil, men at man skal ha 3mnd behandlingstid på en ordning som skal være "selvfinansierende"!? Det kan UMULIG koste kr.300,- å ha en sekretær sittende som bruker 3mnd+ på hver omregistrering!?  :diving

Her må det være mye penger som går i noens lomme!

Jeg har hatt null nytte av registeret. Og jeg har ikke fått levert tjenesten som jeg har blidt bedt om å betale til rimelig tid. Min andre båter skal jeg ihvertfall sørge for å avregistrere asap. De skal vel kanskje ha penger for dette også?  :yesnod:  :smiley:

En ting er sikkert, de pengene brenner i h.... før småbåtregisteret får tak i dem! Bruker heller noen tusenlapper på å gjøre dem til advokatmat!   :cool:

Ett lite utbrudd der,, hjalp litt!  :lol:

Javel.....  :yesnod:

Jeg også registrerte i år, og det tok nok over 2 mnd. før jeg fikk papirene ja.

Samme for meg siden jeg ikke bruker papirene til noe konkret, men er jo enig i at dette er for lang tid.

Saken er jo den at de fleste forsikrings selskaper (såvidt jeg vet) forlanger eller gir mye rabatt for at båten er registrert. Synes ikke at 300 er så avskrekkende. Skal jo dekke både lønn, drifting av datasystemer + produksjon av båtkort osv. Tviler på om noen andre klarer å drive dette  noe billigere, men det er jo min mening da...

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

At jeg ikke visste at det kostet penger å omregistrere båten er vel min egen feil, men at man skal ha 3mnd behandlingstid på en ordning som skal være "selvfinansierende"!? Det kan UMULIG koste kr.300,- å ha en sekretær sittende som bruker 3mnd+ på hver omregistrering!?  :diving

Nei, det kan da umulig koste 300,- kroner!

Jeg synes du må ha sluppet meget billig unna, jeg...

Dersom ordningen skal være selvfinansierende, og sekretæren bruker 3 mnd. på hver omregistrering, så burde du vel egentlig ha betalt en sånn cirka 60 - 65.000,-  :yesnod:

Forøvrig så er jeg vel på linje med Anabelle. Synes det er synd at registeret gikk "til hundene".

Riktig brukt (v/tyverier o.l.) kunne dette blitt bra. Ankepunktet har selvfølgelig Poseidon; det kunne ha blitt brukt til å drive inn avgifter... (forutsetningen for hele registeret var i sin tid at det IKKE skulle det. Men kan man stole på politikere?)

PS

Forventer ikke svar på mitt spm. Her har jeg allerede en klar oppfatning av hvem sin kake disse meler...

Ankepunktet har selvfølgelig Poseidon; det kunne ha blitt brukt til å drive inn avgifter... (forutsetningen for hele registeret var i sin tid at det IKKE skulle det. Men kan man stole på politikere?)

Hvor blåøyet kan man bli, Lijanka? Båtregisteret ligger und toll- og AVGIFTSdirektoratet. Ikke under politiet eller sjøfartsdirektoratet!

P.S. Jeg tok utgangspunkt i Stortingsvedtak fra i våres  at registrering skal være frivillig (et sted her ligger linken til vedtaket) og sendt tidlig i august meldingen om at min gummibåt er solgt til registeret, sammen med makulert registreringskort og henvisning til at kjøperen ikke vil ha jolla registrert. Tror noen av dere at jeg har mottatt noen bekreftelse fra dem?

Men nå vet jeg ihvertfall at det tar flere måneder og at det koster  :yesnod:

Fant noe offisielt nå: http://www.stortinget.no/otid/2002/ov021203.html

En titt innom hjemmesiden til Båtregisteret viser at behandlingstid er 7-8 uker. Kan synes mye, men det har vel noe med arbeidsmengde kontra bemanning å gjøre. Selv så er jeg ikke i tvil om hva som er å foretrekke av Båtregisteret og ikke noe register i det hele tatt. Synes ikke 300,- er noen upris. Men det er synd at behandlingstiden er så lang. Noen selskaper forlanger vel at man båten er registrert før man får forsikring - vil det si at man ikke får forsikret båten før om 7-8 uker det da? Hmm...

Hvor blåøyet kan man bli, Lijanka? Båtregisteret ligger und toll- og AVGIFTSdirektoratet. Ikke under politiet eller sjøfartsdirektoratet!

Hvor blåøyd..? Spør meg!  :yesnod:

Men spørsmålet tilbake blir da, hvor inngrodd skeptisk til alle sentrale registre går det ann å være?

Disse tallene her burde da bety noe? (sakset fra Båtregisterets hjemmesider)

"I løpet av 2001 er det anmeldt stjålet 560 registrerte båter, hvorav 260 (ca 46 %) båter til en verdi av ca 35 millioner hittil er gjenfunnet. I 2002 var båttyvene mer aktive enn noen gang. Det ble stjålet 780 registrerte båter hvorav 349 (ca 45 %) til en verdi av ca 45 millioner hittil er gjenfunnet. I år er det stjålet 441 båter hvorav 186 (ca 42 %) hittil er gjenfunnet.

Til sammenligning ble det i 1997 (siste året med papirbasert båtregister) gjenfunnet kun 127 (ca 22 %) av 573 stjålne båter. "

Kan det være at et slikt register kunne ført til billigere forsikring, noe som de fleste er interessert i?

Om det der kan tilskrives Småbåtregisteret stiller jeg meg tvilende til.Det måtte da være så mye lettere å ha oppdatert det gamle Politi

registeret?Da hadde man antagelig ha fått med seg good will fra Små

båt folket helt gratis også.

Og dataene som er registrert på min båt er helt utilfredsstillende og

på grensen til å være latterlig spør du meg.Ingen ting i papirene

kan på noen måte identifisere min båt og da er det vel vanskelig å

kunne identifisere den etter et tyveri?

Eneste grunnen til å være registrert er for å fylle forsikrings selskapets krav.Intet mer og intet mindre.

Om det der kan tilskrives Småbåtregisteret stiller jeg meg tvilende til

Det er lov...

Men hva tror du er sannsynligheten for at disse tallene er helt tilfeldig? Og hvilke andre forhold tror du dette kan skyldes?

Det måtte da være så mye lettere å ha oppdatert det gamle Politi

registeret?Da hadde man antagelig ha fått med seg good will fra Små

båt folket helt gratis også

Dessverre, her tar du helt feil. Det gamle registeret var lokalt - lå hos hvert enkelt Politi distrikt. Hos noen til og med som hullkort... Registeret var som du skriver "gammelt" og ikke verdt så veldig mye...

Og dataene som er registrert på min båt er helt utilfredsstillende og

på grensen til å være latterlig spør du meg.Ingen ting i papirene

kan på noen måte identifisere min båt og da er det vel vanskelig å

kunne identifisere den etter et tyveri?

Da er det selvfølgelig vanskelig ja... OG hvem er ansvarlig for at opplysningene er "latterlige"...Registeret??

Eneste grunnen til å være registrert er for å fylle forsikrings selskapets krav.Intet mer og intet mindre.

Og forsikringsselkapene har selvfølgelig ingen grunn for å kreve dette. De krever det rett og slett for å være vriene og vanskelige... :yesnod:

Lasse har løsningen. Den kan vi vel alle akseptere... - så sant ikke Ingar plutselig trenger litt "hyggeavgifter"  :smiley:

- men de hadde vi vel faktisk betalt med glede!

Det er lov...

Men hva tror du er sannsynligheten for at disse tallene er helt tilfeldig? Og hvilke andre forhold tror du dette kan skyldes?

Unqoute

Jeg bestrider ikke at et sentral register gjør tingene litt lettere for Politiet.Men det kunne

vært gjort uten å blande inn Tollvesenet.Etter hva jeg forstår så er en god oppklarings-

prosent delvis et resultat av bedre kommunikasjon mellom politi distriktene og et

våkent publikum.

Dessverre, her tar du helt feil. Det gamle registeret var lokalt - lå hos hvert enkelt Politi distrikt. Hos noen til og med som hullkort... Registeret var som du skriver "gammelt" og ikke verdt så veldig mye...

Uqte

Å?Det kunne jo vært lagt over på data da?

Da er det selvfølgelig vanskelig ja... OG hvem er ansvarlig for at opplysningene er "latterlige"...Registeret??

Uuote

Ja,de er ansvarlige.De ville ikke ha eller har ikke lagt inn informasjon som kunne ha hjulpet til å identifisere båten.

Og forsikringsselkapene har selvfølgelig ingen grunn for å kreve dette. De krever det rett og slett for å være vriene og vanskelige... :yesnod:

Uqote

Det har jeg ingen klar formening om egentlig.Men If kunne ihvertfall ikke gi meg noen klar begrunnelse for å være registrert annet enn da ville de ikke forsikre båten..Først ved siste forfall fikk de med seg at det er nytt regnummer.At gearkassa ble til hekkaggregat får en se litt stort på? :smiley:

Lasse har løsningen. Den kan vi vel alle akseptere... - så sant ikke Ingar plutselig trenger litt "hyggeavgifter"  :cool:

- men de hadde vi vel faktisk betalt med glede!

Uqote

Bare få det ikke lukter Toll av det så er vel det greit.

...Bare få det ikke lukter Toll av det så er vel det greit.

Hva med den svenske varianten Tull? Synes ideen om at baatplassen tar over registeret er bra. Mot en ørliten godgjørelse. Skal vi se... - flybridge koster rundt 400', delt på 1400 medlemmer - skal vi si en avgift på 285,- pr. medlem? Det burde holde til fly, samtidig er det mindre enn dagens avgift. :lol:

Heisan  :lol:

Det er interessesant å se alle synspunktene på Småbåtregisteret. Det vil føre alt for langt å redegjøre i detalj for alle "forståelser" og "misforståelser" omkring Småbåtregisteret, men vi kan vel slå fast at de har hatt problemer med å nå frem med informasjon om registeret og de resultater som er oppnådd. Nedenstående artikkel kommer på KNBF-sidene i neste nummer av Båtmagasinet. Den forklarer forhåpentlig litt av problematikken. Jeg har forresten gitt Småbåtregisteret et tips om denne debatten på Baatplassen i håp om at de kan/vil svare for seg selv. Jeg antar at jeg får litt "pepper" her inne nå, men jeg får ta det som en mann... :lol:

Hilsen Syvert

Småbåtregisteret nok en gang...

En del båtfolk har stilt seg undrende til at Båtforbundet KNBF har endret oppfatning når det gjelder Småbåtregisteret og går inn for å beholde registeret. Forbundet gikk i sin tid kraftig mot opprettelsen av registeret utelukkende fordi det fremgikk klart av formålet med registeret at det skulle brukes til skatte- og avgiftsformål. Hvis noen skulle være i tvil om det; KNBF er fremdeles motstandere av at et båtregister skal brukes til skatte- og avgiftsformål! Hittil har vi fått støtte fra samtlige politiske partier om at det å eie og bruke fritidsbåt ikke skal være et område for nye skatter eller avgifter ut over dem vi allerede har. Det er grunn til å tro at presset fra blant andre KNBF har ført til at dette ikke vil være aktuell politikk for noen politiske partier i overskuelig fremtid, men sikre kan vi selvfølgelig aldri være. Det er derfor det er viktig å ha en sterk interesseorganisasjon for båtfolk!

På den annen side må vi innse at Småbåtregisteret til fulle har vist sin eksistensberettigelse. Etter at registeret ble opprettet, og statskassen hadde brukt ca. 100 millioner på registeret, kan registeret vise til meget positive resultater til fordel for den enkelte båteier og for det organiserte båtlivet. Statistikken fra registeret viser at antall stjålne båter er redusert med ca. 30 % i forhold til 2002. I 2002 utgjorde gjenfinningprosenten hele 50 %, eller 173 båter til en samlet verdi på ca. 25 millioner kroner! Antall gjenfunnede båter i 2003 utgjør hele 45% av antall stjålne båter. I tillegg har registeret bidratt til å avsløre en rekke forsøk på å registrere stjålne båter, falske kontrakter, falske HIN-koder eller motornummere. En rekke av disse sakene har ført til beslag av båter og arrestasjon av båttyver og helere. Dette skyldes at båtregisteret er blitt et meget hensiktsmessig verktøy for politiet i arbeidet med å bekjempe kriminalitet på sjøen og har bidratt til et effektivt samarbeid mellom relevante myndigheter, forsikringsbransjen og båtlivets aktører.

Ikke minst for den enkelte båteier og båtforening har Småbåtregisteret vist sin nytteverdi. Registeret mottar daglig 130-150 telefonhenvendelser. Mange av disse henvendelsene gjelder identifisering av eiere av båter som er blitt fortøyd ulovlig i båtforeninger og havner, båtførere som bedriver uvettig adferd på sjøen eller som skader andre båter. Derfor har KNBF fått henvendelser fra en rekke av våre medlemsforeninger om å gå inn for å opprettholde Småbåtregisteret.

For Båtforbundet KNBF har registeret hatt meget stor verdi i forbindelse med viktige politiske saker hvor det har vært nødvendig å dokumentere fritidsbåtflåtens størrelse og sammensetning. Hittil har politikerne og politiske myndigheter basert sine vedtak på synsing og helt urealistiske antakelser om flåtens størrelse og sammensetning. I så måte har Småbåtregisteret vært av uvurderlig verdi for KNBF når vi skal argumentere og dokumentere viktige saker for båtfolket.

Derfor vurderer KNBF nå å inngå et samarbeid med andre sentrale organisasjoner som er relatert til båtlivet om å etablere en stiftelse for å ivareta fortsatt drift av Småbåtregisteret i samarbeid med myndighetene. Det blir derfor spennende for oss alle å se hva som blir Småbåtregisterets skjebne i fremtiden!

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Hei!

Skal forsøke å redegjøre litt om hva vi jobber med i Småbåtregisteret.

Innlegget fra Syvertsen i KNBF er imidlertid i utgangspunktet ganske dekkende for vår virksomhet.

Fra 10. mars i år ble all virksomhet sentralisert til Fredrikstad. Vi er 5 personer som forsøker å drifte registeret etter beste evne. Vi mottar daglig en rekke henvendelser vedr. eierforhold, ønske om erst.båtkort/reg.nr., eierskifter, nyregistreringer, statistikk osv osv.

Det er selvsagt ikke slik at en omregistrering eller nyregistrering i tid tar 8 uker. Imidlertid har det bygd seg opp restanser pga stor pågang med registreringer i forhold til hvor mange registreringer vi greier å skuffe unna daglig. Vi har et snitt på ca 150 ny- og omregistreringer daglig. Imidlertid har antall innkommende skjemaer vært langt høyere.

Nyregistrering tar selvsagt mest ressurser. Ikke selve punchingen, men oppfølging av manglende eierdokumentasjon (herunder eierhistorikk) for båt og motor, feil oppbygd HIN-koder/motornummer osv osv.

Vi vektlegger kvaliteten på det arbeid vi utfører. Vi har i år stoppet dusinvis av forsøk på å registrere stjålne båter bare ved å verifisere HIN-koder og motornumre opp mot allerede registrerte data i småbåtregisteret. Dersom vi avdekker f.eks. en feil oppbygd HIN-kode indikerer dette at båten muligens kan være stjålet.

Nyregistreringer innsendt av seriøse båt- og motorforhandlere hvor HIN-kode og motornummer + nødvendig dokumentasjon er på plass ekspederes fort og effektivt. Imidlertid sjekker vi også her oppbyggingen av både HIN-koden og motornummeret. En slik normal nyregistrering er gjort i løpet av ca 1 minutt.

Det som tar mye tid er følgende problemer:

Omregistreringer:

Selger av registrert båt har ikke meldt eierskifte (vi mangler mao en bekreftelse fra registrert eier i registeret)

Vi mottar en rekke omreg.skjemaer hvor det er oppført gammelt reg.nr. (fra politiets gamle papirbaserte register)

Vi mottar omreg.skjemaer hvor det ikke er oppført reg.nr.  på skjemaet

Vi mottar mange omregistreringer hvor det opplyses om ny motor og hvor ervervsdok. ikke er vedlagt

Nyregistreringer:

Veldig mange nyregistreringer dokumenteres KUN ved at det legges ved en kjøpekontrakt - i disse tilfellene har vi ingen garanti for at selger er rettmessig eier og vi må innhente eierhistorikk mv..

Vi mottar veldig mange kontrakter hvor vi ikke greier å identifisere oppgitt selger. Eks. Jeg, Per Hansen,  selger min Draco Oceancraft 1997 med 250 HK Yamaha for kroner .... - en slik kontrakt er null verdt og vi må utføre en rekke undersøkelser/oppfølging før ev. registrering.

Våre satsingsområder i forb. med registrering er følgende:

1. Avdekke beviste og ubeviste forsøk på å registrere en stjålet båt/motor

2. Avdekke forsøk på å registrere "papirbåter" (ikke eksisterende båter som senere vil bli gjenstand for forsikringssvindel)

3. Avdekke forsøk på å registrere ulovlig innførte båter/motorer.

I år har vi fått full uttelling på alle de tre ovennevnte områder. i samarbeid med politi og forsikring har vi servert båttyver/helere og forsikringssvindlere på løpende bånd.

Vi skulle gjerne hatt enda flere ressurser til rådighet, men dessverre... Jeg kan imidlertid love dere at vi ikke ligger på latsiden, noe mange kriminelle elementer har fått føle på kroppen i år.

mvh Jostein Hagen

førstekonsulent småbåtregisteret.

thor: Dersom du ikke hadde sett RØDT fordi Småbåtregisterets hjemmesider begynner med www.TOLL.no/... så finner du svaret greit der... :seeya:

Det jobbes hele tiden med å forbedre datasystemene, blant annet er det utviklet en web-basert dataløsning, SBR-Web, som i første omgang er tatt i bruk av Politiet, Hovedredningssentralene i Bodø og Sola, samt at noen forsikringsselskaper har fått tilgang.

Hvorfor et sentralt småbåtregister?

*Stortinget vedtok i 1994 at et sentralt småbåtregister, ført av Tollvesenet, skulle erstatte politiets gamle lokale papirregistre.

*Småbåtregisteret inneholder opplysninger om eierforhold i tilknytning til båter/motorer.

*Registeret oppdateres automatisk med adresseendringer fra Folkeregistert, og brukes av Tollvesenet, Politiet, Hovedredningssentralene m.fl.

*Registeret er tilgjengelig døgnet rundt.  

*Ved hjelp av Småbåtregisterts nettside finnes lister over Stjålne båter. Hvis du skal kjøpe båt kan det være lurt å undersøke her om båten er meldt stjålet.

*Vi mottar meldinger på stjålne båter/motorer fra Politi, båtvarslingstjenesten tilknyttet Finansnæringens hovedorganisasjon og direkte fra båteiere.

*Når båten er registrert, vil du motta et båtkort som viser at du er rette eier av båten.

*Opplysninger i registeret brukes blant annet av kommuner i planlegging av kystsoner, beredskap og marinaer.

Jeg ser ikke rødt! :nono:Dypt lilla passer bedre :lol:.Legg hele sulamitten over til Rednings selskapet så skal jeg slutte å mjaue.Du kan si hva du vil men jeg tror ikke politikerene har

gitt opp håpet om å få handa si enda lenger ned i lommene våre,og det er hele grunn til at

Tollvesenet er inne i systemet.Det sitter noen byråkrater med våte drømmer om å innføre

båtavgift,nå har de bare måtte utsette drømmen sin litte granne.Men de finner nok en grunn

en dag. :seeya:

:lol:

Skatter og avgifter på båtlivet er vi i mot begge to, bare så det er klart!

Jeg velger bare ikke å hisse meg opp før en avgiftskåt politiker prøver å innføre disse

(DA hisser jeg meg opp)

Dersom det ikke blir innført avgifter, så kan registeret ligge akkurat hvor det vil for meg...

At registeret faktisk har vært av det positive synes jeg blir bevist når en så konservativ (eller treg?) organisasjon som KNBF (unnskyld Syvertsen  :seeya:) har forandret sitt syn på dette.

La oss håpe at Syvertsen m/fl. kan få dette registeret obligatorisk igjen - og overført til en "nøytral" plassering. Da slipper vi at avgiftsspøkelset ligger som en trussel heftet til dette registeret.

Tydelig at båtfolk setter seg på bakbeina, og blir der uansett.., dersom noe inneholder ordet toll eller anden fandeskap  :headbang:

La oss håpe at Syvertsen m/fl. kan få dette registeret obligatorisk igjen - og overført til en "nøytral" plassering. Da slipper vi at avgiftsspøkelset ligger som en trussel heftet til dette registeret.

Tydelig at båtfolk setter seg på bakbeina, og blir der uansett.., dersom noe inneholder ordet toll eller anden fandeskap  :smiley:

Enig!

Selve registrering har jeg null (*) problemer med. Men sålenge det er som et slag i ansiktet å etablere en offentlig greie under toll-og avgiftsdirektoratet samtidig som en påstår at det IKKE er formålet å innføre avgifter, sålenger øker det bare min politikker-forakt.  :lol:

(*) selv om grensen for det hva som skal registreres ligger kanskje litt kunstig og lav, f eks en gummibåt uten motor

Enig med deg Thor!

Dataene som er registrert på min båt er bortimot ubrukelige de også. Det er ikke mye der som kan brukes til å identifisere båten.   :headbang:

Andreas:

"Selve registrering har jeg null (*) problemer med. Men sålenge det er som et slag i ansiktet å etablere en offentlig greie under toll-og avgiftsdirektoratet samtidig som en påstår at det IKKE er formålet å innføre avgifter, sålenger øker det bare min politikker-forakt. "  

Helt enig igjen!

Kan bare stille meg bak i køen.   :yesnod:

Registerets eksistens har vært diskutert opp og ned og framogtilbake mange ganger før, så det skal jeg ikke komme inn på.

Det jeg hadde ønsket meg var at registeret var mer åpent, og at jeg som båteier fikk noe igjen for å stå der. Jeg kunne derfor tenkt meg at en del av opplysningene i registeret var søkbare på nettet for almenheten. I dag blir dette litt for mye "stay behind" virksomhet der noen har adgang til å ta ut informasjon, mens Per og Pål ikke har noen mulighet til å søke fram opplysninger.

Jeg er (nesten) 100% sikker på at vi om noen få år vil se et småbåtregister i regi av forsikrings selskapene.

Opplegget med et register er først og fremst til fordel for forsikring i.f.m. tyveri av båter.

Så i dette avgiftslandet så kommer det vel inn en ny linje på polisen:

- småbåtregister avgift

Hurra for Norge.

:discuss

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...