Jump to content

AD41A - diverse

Ra Balder

Recommended Posts

Har kjøpt båt med to AD41A DP, ca 1989, gått ca 900timer, og har etter noen timers drift følgende spørsmål:

Oljetrykk: Alarmen hyler alltid noen sekunder ved oppstart av Sb motor, mest/lengst ved kald, men alltid et lite hyl uansett temperatur. Ingen alarm Bb motor. Begge alarmer virker i hht testknapp. Oljetrykksmålere viser omtrent samme verdi på begge motorer, både ved kald og varm motor.

Er dette noe å bry seg om?

SVpumper: Disse lekker på begge motorer, 1 dråpe hvert 3-4 sekund. Er dette en standard feil, og er reparasjon enkelt?

Bb motor rister litt mer enn Sb på tomgang. Dyser?

Til dere som illuderer Deep Purple: Mine ryker lite ved kaldstart, selv ned mot 0C.

Hvorfor vet jeg ikke, men det tyder da vel på at de i allefall i utgangspunktet ikke er så verst mht kaldstartrøyk? Men kanskje skal det lite til før de begynner å ryke?

Takker på forhånd for svar!

Edmund.Larsen, Hardanger.

Når det gjelder sjøvannspumpa så anbefaler jeg at du kjøper rep.sett til ca. 1000,-. Da får du all innmaten i pumpa - aksling, lager, simmeringer, medbringer, pakninger, o-ringer m.m. Jeg forsøkte selv med kun å skifte simmeringene men det viste seg at det var blitt spor i akslingen i løpet av årene slik at simmeringene ikke tettet lenger. Medbringeren var også ganske slitt.

Redigert av saga (see edit history)

Til dere som illuderer Deep Purple: Mine ryker lite ved kaldstart

Da har du en alvorlig feil på motorene, et havari som bare venter på å skje. :smash:

Seriøst: Med mindre det blir for dyrt (sjekk drevia.se) så er det en god i de å ha en ekstra SV pumpe "liggende" og klar til bruk. Det er ofte raskere å skifte hele pumpen enn bare impelleren. Impellerpumpen er en djevelsk oppfinnelse, når man tenker nærmere etter; overgått kun av Volvo Pentas fantastiske varmevekslere. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...