Ra Balder Startet 6.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2006 Har kjøpt båt med to AD41A DP, ca 1989, gått ca 900timer, og har etter noen timers drift følgende spørsmål: Oljetrykk: Alarmen hyler alltid noen sekunder ved oppstart av Sb motor, mest/lengst ved kald, men alltid et lite hyl uansett temperatur. Ingen alarm Bb motor. Begge alarmer virker i hht testknapp. Oljetrykksmålere viser omtrent samme verdi på begge motorer, både ved kald og varm motor. Er dette noe å bry seg om? SVpumper: Disse lekker på begge motorer, 1 dråpe hvert 3-4 sekund. Er dette en standard feil, og er reparasjon enkelt? Bb motor rister litt mer enn Sb på tomgang. Dyser? Til dere som illuderer Deep Purple: Mine ryker lite ved kaldstart, selv ned mot 0C. Hvorfor vet jeg ikke, men det tyder da vel på at de i allefall i utgangspunktet ikke er så verst mht kaldstartrøyk? Men kanskje skal det lite til før de begynner å ryke? Takker på forhånd for svar! Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Ingar Svart 6.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2006 Lekkasje på sjøvannspumpa er helt normalt. Pumpa må av og 2 simmerringer byttes. Du finner endel manualer til denne motoren i Dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 6.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2006 (redigert) Når det gjelder sjøvannspumpa så anbefaler jeg at du kjøper rep.sett til ca. 1000,-. Da får du all innmaten i pumpa - aksling, lager, simmeringer, medbringer, pakninger, o-ringer m.m. Jeg forsøkte selv med kun å skifte simmeringene men det viste seg at det var blitt spor i akslingen i løpet av årene slik at simmeringene ikke tettet lenger. Medbringeren var også ganske slitt. Redigert 6.Juli.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2006 Til dere som illuderer Deep Purple: Mine ryker lite ved kaldstart Da har du en alvorlig feil på motorene, et havari som bare venter på å skje. Seriøst: Med mindre det blir for dyrt (sjekk drevia.se) så er det en god i de å ha en ekstra SV pumpe "liggende" og klar til bruk. Det er ofte raskere å skifte hele pumpen enn bare impelleren. Impellerpumpen er en djevelsk oppfinnelse, når man tenker nærmere etter; overgått kun av Volvo Pentas fantastiske varmevekslere. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.