Jump to content

Hva slags ankerkjetting til 3.5t seilbåt uten vinsj?

oddgeir

Recommended Posts

Denne er sikkert enkel å svare på:

Jeg er i ferd med å kjøpe ankerkjetting til min 32 fots seilbåt (3,5 tonn)

Jeg hadde tenkt å kjøpe 10 m varmgalvanisert 8mm kortlenket til mitt 10kg Bruce kopi.

Jeg har ikke ankerwinch.

Høres dette fornuftig ut, eller må jeg gå opp i lengde eller dimensjon?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Skal du bruke det til akterfortøyning med baugen i land - eller foran til å ligge på svai?

Umidelbart virker ett 10 kg Bruce fornuftig, men med 10 meter kjetting kan det bli noe slitsomt å dra opp som akterfortøyning. Jeg ville vel kanskje ha valgt bare 2-3 m kjetting og en god daumann akter.

2-3 m kjetting og en daumann gjør opphaling av dregg mye enklere. Med 10 m kjetting blir det tungt å dra opp. Tidsfaktoren er også viktig hvis dårlig vær med mye vind og du ligger utatt til. Noe du bør tenke på. 10 kg Bruce høres fornuftig ut til din båt.

På min forrige båt hadde jeg samme dimensjon - 10 m 8 mm kjetting og brukte dette sammen med hhv 7.5 kg bruce og 12 kg paraply. Kjettingen fungerte bra - og jeg ville nok valgt det igjen, men det var sabla tungt å dra opp (hadde ikke vinsj).

Har aldri prøvd dau-mann. Dersom det sparer ryggen er det helt sikkert hvert det - men ligger du på svai hjelper det vel kanskje ikke fullt så mye?

Kommer jo helt an på dybde, strøm og vindforhold. Skal du kun ligge på svai på dagtid ville jeg valgt mitt første alternativ. Hvis du derimot skal ligge på svai natta over og sove godt uten å tenke på om dreggen holder er kanskje 10 - 20 m kjetting alternativet. Vet ikke helt. Kommer an på bunnforhold. Om det er sand, stein, gjørme. :sleep::confused:

Jeg tenker primært på å ligge på svai og sove samtidig, samtidig som vinden snur.

Jeg har våknet en halv meter fra nabobåten, og vil ikke oppleve det igjen. Da hadde jeg 3 meter kjetting pluss 10 kg bruce. Sandspollen har vel sandbunn.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Tor jeg bare ville prøvd meg frem med å foreta noen tester på dagtid i forskjellige vær og bunnforhold. Skulle gi deg en indikasjon. Hvis for lite kjetting er det jo bare å skjøte på mere. Er dreggen for liten kan du bytte til en større.

Ettersom du ikke har ankervinsj ville jeg tenkt en ekstra tanke på det praktiske også. For mye kjetting er ikke lett å håndtere. Jeg ville hatt "noen meter med kjetting" og kanskje blytau på resten om du orker å dra det opp. Om ikke - skaff deg en skikkelig daumann. Når du ligger på svai legg ut 5 ganger dybden - og heng daumannen slik at tauet fjærer litt ekstra. Daumannen huker du innpå ankertauet med en karabinkrok - også har du en egen line på daumannen slik at du kan fire den ned til ca 1/2 meter over bunnen. Da holder den tauet i en fin bue mot ankeret og gir en fjærende effekt slik at du slipper rykk i ankeret.

Med kjetting og bruce som jeg har i baugen er jeg komfortabel med 3-4 ganger dybden om det ikke blåser for mye. Ettersom kjettingen bare er 33 meter lang begrenser det hvor vi kan ligge på svai.

Sandspollen har vel sandbunn.

Nei, det er vel i hovedsak gjørme. Den typiske feilen som gjøres der er at mange ikke hensyntar dybden. Midt i pollen er det over 12m dybde, og det er faktisk ganske dypt helt inn mot land. Tommelfingerregel er vel at man legger ut 3 til 4 ganger tau/kjetting i forhold til dybden. Har uttallige ganger sett folk som hiver ut ankeret en drøy båtlengde fra land og "skjønner ikke hvofor det h.... ankeret ikke sitter".

Mitt motto er; Har jeg først kjøpt 50m dyrt ankertau, så skal det brukes, hver eneste meter. :yesnod:

En liten "avsporing" fra Sandspollen; Han som ikke fikk feste selv om han var veldig flink til å legge paraplydreggen langt ute. På siste forsøk nesten helt på stranda på motsatt side av bukta, men uten å oppnå feste. Problemet viste seg å være at han ikke hadde foldet ut dreggen, han heiv den ut i sammenbrettet stilling :lol:

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Enig i de to sistnevnte svar. Viktig når en ligger på svai at en har nok tau / kjetting ute. Men en må bare prøve seg frem og så kommer en vel frem til et greit resultat til slutt forhåpentligvis. Hvis en er i tvil er det bedre å legge ut litt ekstra. Må selvfølgelig ta hensyn til om det er båter i nærheten, værmelding, vindretning, osv. Ofte snur vinden tidlig på morgenen og kommer fra en annen retning enn det en hadde forventet.

Ligger du på svai er det viktig å sjekke ankerfeste ved å bakke båten godt opp. På sandbunn er ikke Bruceankret alltid like bra. Her vil et bra plateanker (f.eks.Danford) ofte være et bedre valg.

Det er mange hensyn å ta i forhold til hvor mye fortøyning du slipper ut, tenk gjerne litt over det.

God natt :sailing:

jag skulle göra som Bitteliten säger...tenk praktiskt när du skall hantere dette manuellt

jag skulle nog ikke haft mer en 5-6 meter kjetting o vanlig tamp(som sjunker) ikke blytamp!

o så en daumann

sen har jag ikke brottlasterna på tampen i huvudet ...men jag skulle nog haft lite klenare ketting..

(ev. skulle du ju kunna ha en lös kjettinglänga på 10m i tillegg) som du kan koppla i om du

skall ligga på svaj någon natt)

ibland ner 'draggen' sitter som berget, så kan du ju utnyttja wincharna, den möjligheten förvinner

ju om du har alltför lang kjettinglängd

det måste vara enkelt o hantere......det er jobbigt nog o dra opp en bruce som satt sig.

S/Y Gunga Din

det måste vara enkelt o hantere......det er jobbigt nog o dra opp en bruce som satt sig.

Om ankeret sitter hard fast er min erfaring at det enkleste er å kjøre den løs med båten. Dra tauet opp så langt som mulig, fest det i et kryssholdt forut - kjør "over" dreggen. Ikke mange anker som ikke løsner da.

Hei

Jeg ville kuttet ut hele kjettingen og brukt et tau som er så tykt at det er behagelig å trekke i.

For å være behagelig bør det være min 16 mm.

På dette tauet ville jeg satt en god låsbar karabinkrok el. i enden, og festet dreggen med den.

Foreslår også en "kaffedregg" på 3-5 kg som du kan bruke på samme tauet (derfor hurtigkobling på tauet) når du er våken og det ikke er så farlig om du mister festet. Triveligere å dregge hvis det ikke er for tungt å dra opp igjen.

Til overnatting på svai eller med baugen mot land bruker du kaffedreggen til daumann. Denne klipses inn på dreggtauet med en passende krok, og fires noen meter ned langs dreggtauet for å få fjæring og jevnt strekk i dreggen.

Denne løsningen er også fin hvis du ligger med baugen mot land og er redd for bølger fra forbipasserende.

Du vil da kunne slakke landtauet, og båten blir liggende flere meter fra land inntil du drar den inn igjen.

Lykke til

Mons

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...