Chrian Startet 17.September.2003 Del på Facebook Startet 17.September.2003 Noen som har erfaring med denne måten å skille forbruksbank fra startbatteri. Det er så enkelt at releet lukker ved spenning over 13,5 volt slik at da er bankene koblet sammen, ved spenning under 13,5 er releet åpent slik at bankene ikke er koblet sammen. Har dette releet f.eks spenningsfall? Virker for meg som en mye bedre måte enn å bruke skilledioder. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
ok67 Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Kjenner ikke releet, men et rele har normalt ikke noe spenningsfall da det er direkte metallisk kontakt mellom de to kontaktpunktene/tilkoblingene. Spørsmålet er vel heller hvor god logikken som styrer innkoblingen er. Dersom f.eks. batteriet som kobles inn vha releet er dypt utladet og trekker så mye strøm at det i kombinasjon med motstanden i kablene gjør at spenningen kommer under 13,5 V kobler det da ut igjenn og så inn igjenn da spenningen stiger pga at strømtrekket da forsvant? Skal vel trolig ganske stort strømtrekk til for at dette skjer, og om "logikken til releet" føler på spenningen direkte på dynamoen og ikke på batteriet så bør det vel ikke være noe problem. Men det er jo også mulig å gjøre logikken litt smart med f.eks. tidsforsinkelse eller hysterese. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hysterese??? :eek:Hva er det for no flott? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Kjenner ikke releet, men et rele har normalt ikke noe spenningsfall da det er direkte metallisk kontakt mellom de to kontaktpunktene/tilkoblingene. Spørsmålet er vel heller hvor god logikken som styrer innkoblingen er. Dersom f.eks. batteriet som kobles inn vha releet er dypt utladet og trekker så mye strøm at det i kombinasjon med motstanden i kablene gjør at spenningen kommer under 13,5 V kobler det da ut igjenn og så inn igjenn da spenningen stiger pga at strømtrekket da forsvant? Skal vel trolig ganske stort strømtrekk til for at dette skjer, og om "logikken til releet" føler på spenningen direkte på dynamoen og ikke på batteriet så bør det vel ikke være noe problem. Men det er jo også mulig å gjøre logikken litt smart med f.eks. tidsforsinkelse eller hysterese.Har dette releet - eller tilsvarende - i tankene ganske mye og det hører med til mine vinterprosjekter å styre mitt nåværende relet som styres av motoren ("tenning på = rele lukket") på tilsvarende måte. Jeg personlig tror at det er en av de beste metodene å styre lading av 2 batteribanker når du har påhengsmotor hvor du ikke kan jobbe med senseledninger. Releet har ikke noe separat ledning som skal tilkobles generatoren (Bare bat1+, bat2+ og felles-) Dette med stor spenningsforskjell mellom bat1 og bat2 lurer jeg også på. Releet i seg selv er av den typen som tåler 75A kontinuerlig og enda mer kortvarig. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Det så jo ut som en grei løsning, men hvorfor skille startbatteri og forbruksbank? De fleste fritidsbåter har 12V anlegg, en dynamo, et startbatteri på 60-100Ah og en forbruksbank som er 3 ganger større enn startbanken. Er man en av de som faller inn i denne kategorien, kan man gjøre det hele veldig enkelt, veldig billig og uhyre problemfritt. Fjern alt av skilledioder, releer og annet man måtte ha. Installer 2 separate, enkle hovedstrømsbrytere. Gi forbruksbanken din et nytt navn: HOVEDBANK Gi startbatteriet ditt et nytt navn: RESERVEBANK La alt som bruker strøm få det av hovedbanken. La hovedbanken få all ladestrøm. Hva har du nå: Du har et anlegg som gir høyere spenning til start, baugpropell og ankervinsj enn det du før kalte startbatteri. Selv en halvveis utladet hovedbank gir deg den strøm du trenger og med et lavere spenningsfall. Effektforbrukende motorer elsker det lave spenningsfallet, jobber lettere og kvitterer med lengre levetid. Du har ingen brytere som må slås av eller på etter at motoren er stoppet eller startet. Du har til enhver tid en toppet reservebank som nå får betydelig lengre levetid enn før. En gang eller to i løpet av sesongen topper du reservebanken kun ved å skru på hovedbryteren til reservebanken når du er underveis fra A til B. Konklusjonen min blir: - Rasende billig løsning. - Rasende enkel løsning. - Lengere levetid på det gamle startbatteriet, da det ALLTID er toppet. - Passer også for pre-senile og folk over 40, da man aldri trenger å huske på noen bryter som skal betjenes etter at ankeret er kastet eller dradd opp. - Veldig oversiktlig løsning som varer en halv evighet uten å feile. Dette har jeg sagt før, men gode, enkle, billige, funksjonelle ideer tåler å gjentas. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hysterese??? :eek:Hva er det for no flott? Hysterese vil si at det kobler inn på f.eks. 13.5V og ut på f.eks. 13V, hysteresen er i dette tilfellet 0.5V. Verre er det ikke . Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 <... snipp ....> La alt som bruker strøm få det av hovedbanken. La hovedbanken få all ladestrøm. <... snipp ....> Du har til enhver tid en toppet reservebank som nå får betydelig lengre levetid enn før. En gang eller to i løpet av sesongen topper du reservebanken kun ved å skru på hovedbryteren til reservebanken når du er underveis fra A til B. Lotus Jeg forstår ikke helt hvordan du til en hver tid kan ha en toppet reservebank dersom du bare lader den en gang eller to i løpet av sensongen ? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Det som er viktig med et slikt rele er at ladestrømmen bør være permanent tilkoblet forbruksbatteri(banken) slik at releet kobler inn startbatteriet når dynamoen begynner å lade (spenningen stiger over 13,5V). Startbatteriet er skjelden veldig sultent, og derfor er ladestrømmen som går gjennom releet relativt beskjeden i forhold til strømmen som mater forbruksbatteri. Dette løsning fungerer helt utmerket samtidig som den er enkel. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 17.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2003 Det som er viktig med et slikt rele er at ladestrømmen bør være permanent tilkoblet forbruksbatteri(banken) slik at releet kobler inn startbatteriet når dynamoen begynner å lade (spenningen stiger over 13,5V). Startbatteriet er skjelden veldig sultent, og derfor er ladestrømmen som går gjennom releet relativt beskjeden i forhold til strømmen som mater forbruksbatteri. Dette løsning fungerer helt utmerket samtidig som den er enkel. Mvh Cato Det var denne løsningen jeg hadde tenkt meg, har i dag kun 14,04V ladespenning. Med denne løsningen håper jeg den kan økes til 14,4V. Noen som kan si hvor dette releet kan kjøpes, har undersøkt sidene til bla.a Elfa, men kan ikke finne det der. Har brukt løsningen Lotus beskriver i en båt vi eide for noen år siden og den fungerte utmerket, men i dag har vi en helt annen løsning på hovedstrømbryterene som gjør den løsningen lite passende. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Poseidon Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hvorfor ikke bare et helt alminnelig rele som henter sin styrespenning fra tenningsbryteren? Det aller meste av tiden som tenningsbryteren er påslått så har vel motoren såpass pådrag at generatoren lader - og enklere kan det neppe bli . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirKS Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Noen som kan si hvor dette releet kan kjøpes, har undersøkt sidene til bla.a Elfa, men kan ikke finne det der. Selges i alle fall hos SVB i Hamburg for 120 Euro (ca. 1100,- NOK inkl mva og frakt). (http://www.svb.de/pdf/s_56.pdf) Du skriver ikke noe om hvorvidt du har skillediode i dag, men skal du ha skikkelig lading så bør du ha senseledning - og da er en skillediode billigere enn dette relèet. Eneste fordelen jeg ser med EDR-relèet er at du slipper å bytte til regulator med senseledning, dersom du i dag har en dynamo med ladregulator som lader med 14.4V (på dynamoen), og lite spenningsfall i korte og tykke kabler med gode forbindelser. Systemet ville med andre ord vært brukbart, hadde det ikke vært for skilledioden. Skillediode koster 290,- kr hos Seatronic, og en Ladac koster vel omlag 1500,- kr. Da har du et tilnærmet optimalt system. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hei igjen! Det er fullt mulig å benytte et "normalt" rele til denne oppgaven. Spenningen til spolen hentes ut fra ladelampe uttaket på dynamoen, slik at releet trekker når dynamoen begynner å lade. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Selges i alle fall hos SVB i Hamburg for 120 Euro (ca. 1100,- NOK inkl mva og frakt). (http://www.svb.de/pdf/s_56.pdf) Huhh??? Artikkel-nr 75397, SVB-katalog 2003: €79. Den saken du henviser til finnes også men virker som om den er unødvendig komplisert. Jeg er ganske enig med deg: HVIS du har mulighet for sense-ledning og HVIS du vil gripe inn i generator-oppleget, så er skilledioder bedre. Jeg har påhengsmotor og ikke mulighet for den slags. Og andre har elektrofobie og en så enkel installasjon som dette releet går kanskje såvidt Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Huhh??? Artikkel-nr 75397, SVB-katalog 2003: €79. Sorry: du beregnet kanskje alt inkl NORSK moms og frakt og for bare dette releet. Da stemmer det kanskje med 120 Euro. Watski-butikkene hadde dette releet forøvrig for en stund tilbake. Og PDF-en så jeg heller ikke nøye nok på... Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Jeg forstår ikke helt hvordan du til en hver tid kan ha en toppet reservebank dersom du bare lader den en gang eller to i løpet av sensongen ? Jeg har brukt systemet Lotus beskriver i 18 år, fungerer utmerket. Siden du aldri bruker reservebatteriet, vil dette kun trenge etterfylling en gang i mellom for å kompensere for selvutladingen. Selv når du en gang i mellom topper reservebanken er den egentlig tilnærmet full, idet selvutladingen i et batteri som er iorden er svært liten. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Cato Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Sorry: du beregnet kanskje alt inkl NORSK moms og frakt og for bare dette releet. Da stemmer det kanskje med 120 Euro. ............ Hvis du går inn på sidene til f.eks Elfa finner du et enpolet rele til bil på 40 A til ca femtilappen. Dette skulle være tilstrekkelig dersom det blir brukt som beskrevet tidligere til å lade startbatteriet. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 - Rasende billig løsning. - Rasende enkel løsning. - Lengere levetid på det gamle startbatteriet, da det ALLTID er toppet. - Passer også for pre-senile og folk over 40, da man aldri trenger å huske på noen bryter som skal betjenes etter at ankeret er kastet eller dradd opp. - Veldig oversiktlig løsning som varer en halv evighet uten å feile. Dette har jeg sagt før, men gode, enkle, billige, funksjonelle ideer tåler å gjentas. Lotus Kan bare henge meg på dette da jeg i vinter gjorde en likedan jobb i min båt og fulgte opplegget til Lotus .Har hatt en sommer uten problemer med strøm og ligger i gruppen pre-senil og over 40 Igjen takk for hjelpen, og til vinteren kommer Ladacen inn. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Huhh??? Artikkel-nr 75397, SVB-katalog 2003: €79. Artikkel 75397 er noe annet, du må se bedre etter! EDR relèet er artikkel 75395. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 17.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hvorfor ikke bare et helt alminnelig rele som henter sin styrespenning fra tenningsbryteren? Det aller meste av tiden som tenningsbryteren er påslått så har vel motoren såpass pådrag at generatoren lader - og enklere kan det neppe bli . . . mvh Poseidon Har tenkt på denne løsningen også, men hvor finner jeg ett 12V rele som kan klare inntil 140A? Har to motorer med 70A generator på hver motor, dette er en teoretisk belastning, men ønsker å dimensjonere for maksimal ladestrøm. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Poseidon Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Av og til sier jeg at den mest kostbare setning som finnes offshore, det er "For sikkerhets skyld". Her ser det ut for at du er iferd med å begå en "overkill" for å holde meg i bransjen. For har du noen sinne sett generatorene gitt 70 Amp hver, for ikke å si begge to samtidig. Jeg vedder skjegget på at svaret er nei. Dessuten; du lader jo 2-3 parallelle batterier, og releet brukes i så fall bare til å koble inn ett (?) av disse. Dermed klarer du neppe å finne en situasjon hvor mer enn 1/2-delen, eller kanskje 1/3-delen av ladestrømmen går gjennom releet. Derfor bør det holde rikelig med ca 50 Amps rele. Men hvis du allikvel vil ta extra, extra godt i, så vil jeg anbefale deg en tur på nærmeste bilopphugning og røske ut startreleet fra en bil som har dette separat. Da er du sikker med haug på. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hvorfor ikke bare et helt alminnelig rele som henter sin styrespenning fra tenningsbryteren?Problemet med denne løsningen er at batteriene vil være sammekoblet under start og før dynamoen begynner å lade.Dette kan føre til store strømmer gjennom releet. Derfor bør det styres fra ladelampe-uttaket, da kobler releet først når dynamoen har startet å lade. Hvis man har regulator som føler på batteriet (Ladac etc) er det viktig at man kobler føle-ledningen til det batteriet som er direkte tilkoblet dynamoen, slik at det ikke oppstår overladning dersom releet mot formodning skulle svikte. Forøvrig har jeg en artikkel om dette på båtsiden min som forklarer hvordan man kan ordne dette med et 30kr Biltema rele. Har tenkt på denne løsningen også, men hvor finner jeg ett 12V rele som kan klare inntil 140A? Har to motorer med 70A generator på hver motor, dette er en teoretisk belastning, men ønsker å dimensjonere for maksimal ladestrøm. Såsant du ikke har mer enn to banker holder det fint med et Biltema-rele. Forutsetter da at dunamoen er direkte tilkoblet forbruksbanken, og at releet forsyner startbanken. Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hei ! Hvordan sikrer dere batteribankene ? Har dere sikring mellom batteribankene, eller er disse koblet direkte. Jeg ser for meg f.eks. to batterier der batteri 1 har 13.5V og batteri 2 12V. Dette blir en ∆V=1.5V. Motstanden i kablene mellom disse batteriene er f.eks. 0.1Ω. Strømmen mellom batteriene blir da 5A. Hvis derimot batteri 2 blir defekt og får en spenning på 8V. Da blir ∆V=5.5V, og man får en strøm på 55A. Da vil det ikke gå lang tid før batteri 1 flater ut det også. Nå er ikke jeg noen batteriekspert, og har liten peiling på hvordan disse oppfører seg hvis de blir defekte, men da jeg gikk på skolen kortsluttet vi et batteri (12V) som hadde restspenning på ca 5V (uten belastning) med en skiftnøkkel. Skiftnøkkelen ble rød, og brente av på midten. Dette betyr at det fortsatt var ganske mye strøm igjen i batteriet. Vil tro det er veldig viktig å sikre strømmen mellom batteriene ved en eventuell defekt eller kortslutning i en av batteribankene. Hvordan har Dere løst dette ? Tom J. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Problemet med denne løsningen er at batteriene vil være sammekoblet under start og før dynamoen begynner å lade. Dette kan føre til store strømmer gjennom releet. Godt poeng Ingar, men det kan være både en ulempe og en fordel, hvis releet er stort nok - men da bør han nok bortom bilopphugningen først Forøvrig bør man - iallefall på enkelte generatorer - være litt forsiktig med ladelampeuttaket, ettersom ekstra strømtrekk der kan forstyrre reguleringen. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Chrian Svart 17.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2003 Tror jeg starter med å prøve å legge senseledningen fra generatorene direkte til forbruksbanken, dersom dette ikke øker ladespenningen vil jeg prøve med to 30A releer fra Biltema koblet i paralell. Har en 7hk baugpropell som får strøm fra startbatteriet så håper at 60A er nok kapasitet. Noen som har prøvd å overbelaste disse releene? Vil de avgi mye varme? Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Ingar Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 men det kan være både en ulempe og en fordel,Ja, så lenge ikke forbruk er nedtappet kan det være en fordel, men ikke hvis denne banken er "flat" da man risikerer at forbruksbanken drar ned spenningen så langt at man ikke får startet.Det er jo for å klare seg i en slik situasjon at man har en adskilt startbank. Chrian: Du har et poeng, jeg har ikke prøvd dette på båt med baugpropell. Vanskelig å si hvilken belastning releet kan bli utsatt for her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.