Jump to content

EDR Rele


Chrian

Recommended Posts

Tror jeg starter med å prøve å legge senseledningen fra generatorene direkte til forbruksbanken, dersom dette ikke øker ladespenningen vil jeg prøve med to 30A releer fra Biltema koblet i paralell.

Har en 7hk baugpropell som får strøm fra startbatteriet så håper at 60A er nok kapasitet.

Noen som har prøvd å overbelaste disse releene? Vil de avgi mye varme?

Om releene avgir mye varme ved overbelastning tror jeg ikke, men du kan nok heller risikere

at kontaktene brenner fast. Ellers så angir nok den oppgitte strømmen hvor stor strøm releet

kan bryte og ikke hvor stor strøm det tåler å bli belastet med (vil jeg tro).

Link to post

Omtrent 20 svar så langt om releet. Pris, oppkobling, virkemåte, bitema-alternativ osv. Men i bunn og grunn så er det jo en løsning som man ikke trenger. For hvem trenger vel en løsning for å gjøre en enkel ting vanskelig og dyr?

 

Hvorfor montere noe som man ikke har nytte av, som koster mange penger og som gir deg enda en mulig feilkilde i ditt elektriske anlegg?

 

Hvorfor gjør intelligente mennesker dette? Så vidt jeg kan se kun for å slippe å skru av eller på en bryter.

 

Jeg ville mye heller brukt mitt hovedbank/reservebank alternativ. Hvis ladespenningen er litt på grensen, ville jeg brukt de pengene jeg sparte på å forkaste releet til å kjøpe meg en Ladac regulator. Da fikk jeg senseledning og en optimal ladespenning. Og fortsatt trenger heller ikke jeg å skru på noen bryter selv om dette flotte ladereleet glimrer med sitt fravær.

 

Kanskje noen kan svare på hvilken stor fordel dette releet gir som jeg ikke har med min oppkobling?

 

Lotus

 

PS: Trenger man ikke Ladac'en kan  kanskje de sparte relekronene gå inn på kontoen til det Batt-meteret som er så kjekt å ha? Da får man jo plutselig verdens enkleste anlegg i kombinasjon med verdens beste forbruks- og ladeoversikt.

Link to post

Hovedstrømbryterne vi har i båten er to kontaktorer som er styrt via to nøkkelbrytere på instrumentpanelet. Det hadde vært mulig og koble disse om slik Lotus skisserer, men jeg ønsker å koble bort ankervinsj, baugpropell og strøm til motorer når vi bruker båten men ikke har motorene i gang.  Disse forbrukerne får alle strøm fra startbatteriet.

Dersom jeg skal klare dette i tillegg til løsningen til Lotus trenger jeg en kontaktor til, og det har jeg ikke plass til i hovedtavlen til 12V annlegget ombord, klarte såvidt å presse inn en shunt til Batt meteret der.

Er i utganspunktet tilhenger av enkle løsninger, men her det ikke så veldig praktisk.

MVH Chrian

Link to post

Tror jeg starter med å prøve å legge senseledningen fra generatorene direkte til forbruksbanken, dersom dette ikke øker ladespenningen vil jeg prøve med to 30A releer fra Biltema koblet i paralell.

Har en 7hk baugpropell som får strøm fra startbatteriet så håper at 60A er nok kapasitet.

Noen som har prøvd å overbelaste disse releene? Vil de avgi mye varme?

Har ikke fulgt med i diskusjonen fra starten, men ønsker å gjøre oppmerksom på at to paralellkoblede releer neppe vil fordele strømen mellom seg slik at du kan trekke mer enn 30 Amp fra kretsen uten og overbelaste ett av releene. Det er lenge siden jeg regnet på slikt og jeg kan ta feil , men så fort du ikke lenger har lik motstand mellom de to paralelle kretsene vil den ene kretsen overta fulstendig.

Prinsippet gjelder også når man prøver å doble tversnittet på kabler over en strekning og kun sammenkobler disse ved endepunktene En av kablene vil ta seg av mesteparten av strømmen.  

Link to post

Hovedstrømbryterne vi har i båten er to kontaktorer som er styrt via to nøkkelbrytere på instrumentpanelet. Det hadde vært mulig og koble disse om slik Lotus skisserer, men jeg ønsker å koble bort ankervinsj, baugpropell og strøm til motorer når vi bruker båten men ikke har motorene i gang.  Disse forbrukerne får alle strøm fra startbatteriet.

Dersom jeg skal klare dette i tillegg til løsningen til Lotus trenger jeg en kontaktor til, og det har jeg ikke plass til i hovedtavlen til 12V annlegget ombord, klarte såvidt å presse inn en shunt til Batt meteret der.

Er i utganspunktet tilhenger av enkle løsninger, men her det ikke så veldig praktisk.

Strøm til motor er bortkoblet via startmotorens rele. Strøm til ankervinsj er koblet ut via ankervinsjens motorvernbryter og også via styringsreleet. Strøm til baugpropell er koblet vekk via baugpropellens 2 styringsreleer. Og en bryter som krever 5 x 5 cm plass burde du kunne få plass til nesten over alt?  Om det ene eller det andre releet bryter, må vel være hipp som happ?

 

Hvordan kan hovedbryterene være styrt av et nøkkelrele? Hva styrer i såfall strømmen til nøkkelreleet? Betyr det at matestrøm til kontaktorene alltid er til stede? Har du ingen hovedbryter som slår av all strøm?

 

Og ankervinsjen. Er det ikke greit å ha spenning på styrereleet slik at du kan ettersramme i løpet av kvelden? Ankervinsjen er jo likevel strømløs selv om styringsreleet har spenning.

 

Jeg ser ikke helt problemstillingene, kan du forklare?

 

Lotus

Link to post

Styrestrømmen til hovedbryteren står på konstant via en 8A sikring, det finnes en liten skinne i sikringskapet som er merket constant, den gir strøm til lensepumper, stereominne og styrestrøm til hovedbryterne. Denne skinnen har strøm hele tiden.

Strøm til baugpropell vil jeg ha koblet bort da vi har barn som ofte bader og dykker/snorkler rundt båten.

Ankervinsjen har radiostyring og jeg har faktisk opplevt en venn som fikk vinsjen sin startet av nabobåten som hadde samme type vinsj.

Når jeg skal stramme vinsjen må jeg nå slå på hovedbryteren til startbatteriet, da dette gjøres med en nøkkel på instrumentbordet er dette en grei løsning i mine øyne.

Hovedskapet til 12V annlegget sitter nede i motorrommet så en bryter her må være fjernstyrt da det en må krype ned mellom motorene for å komme til skapet.

MVH Chrian

Link to post

Jeg ville mye heller brukt mitt hovedbank/reservebank alternativ. Hvis ladespenningen er litt på grensen, ville jeg brukt de pengene jeg sparte på å forkaste releet til å kjøpe meg en Ladac regulator. Da fikk jeg senseledning og en optimal ladespenning. Og fortsatt trenger heller ikke jeg å skru på noen bryter selv om dette flotte ladereleet glimrer med sitt fravær.

Du TRENGER ikke det engang: ta med en jumpstart-enhet ombord som kan lades fra 12V. Koster ofte ikke mer en et batteri plus installasjonsmateriell, kan hjelpe nabobåten i uthavna også, kan brukes utenfor sesongen til andre ting, osv . Passer kanskje ikke for de største motorene.
Link to post

Hvorfor montere noe som man ikke har nytte av, som koster mange penger og som gir deg enda en mulig feilkilde i ditt elektriske anlegg?

 

Hvorfor gjør intelligente mennesker dette? Så vidt jeg kan se kun for å slippe å skru av eller på en bryter.

 

Kanskje noen kan svare på hvilken stor fordel dette releet gir som jeg ikke har med min oppkobling?

 

 

Denne løsningen har sine fordeler ved at man ikke trenger det helt store kvadratet på ledningsopplegget til forbruksbanken. Normalt vil det være tilstrekkelig med 16 kvadrat kabel for fordeling av forbruksstrømmen. Dette holder jo ikke hvis man skal bruke denne banken til start også, og da må dette ledningsopplegget være dimensjonert for start også. -Kanskje ikke det helt store problemet, men likevel.

Et annet moment er at startbatteriet eller "reservebanken" blir brukt til start og ligger ikke bare på "lager" som i løsningen til Lotus. Dette innebærer at man kan velge egnet batteri for start - høy strøm i kort tid - og egnet batteri for forbruk - lav strøm i lang tid.

I tillegg er løsningen billig, og krever ikke at man må huske på å lade startbanken av og til.

 

 

Mvh Cato

Link to post

Denne løsningen har sine fordeler ved at man ikke trenger det helt store kvadratet på ledningsopplegget til forbruksbanken. Normalt vil det være tilstrekkelig med 16 kvadrat kabel for fordeling av forbruksstrømmen. Dette holder jo ikke hvis man skal bruke denne banken til start også, og da må dette ledningsopplegget være dimensjonert for start også. -Kanskje ikke det helt store problemet, men likevel.

Et annet moment er at startbatteriet eller "reservebanken" blir brukt til start og ligger ikke bare på "lager" som i løsningen til Lotus. Dette innebærer at man kan velge egnet batteri for start - høy strøm i kort tid - og egnet batteri for forbruk - lav strøm i lang tid.

I tillegg er løsningen billig, og krever ikke at man må huske på å lade startbanken av og til.

 

Mvh Cato

Nå skjønner jeg ikke hva du mener, Cato. Hele ledningsopplegget og kvadrater er akkurat det samme som før. Et komplett ledningsopplegg. 2 brytere - en til hver bank. Ingen omlegging eller utskifting her. Hva som avgjør tverrsnittet er forbrukeren selv og ikke om strømmen kommer fra den ene eller den andre banken.

 

Fint at du nevnte høy strøm i kort tid. Hovedbanken kan levere mye mer strøm enn startbatteriet, mye høyere strømmer og spenninger som holder seg høyere. En stor forbruksbank er en mye bedre strømkilde for start enn en liten startbank. Veldig mye bedre.

 

Men for all del. Ønsker man å benytte et dyrt og kraftig spesialrele, så for all del. Hvis man vil bruke mer penger, innføre nye mulige feilkilder og vedlikeholde en slik løsning, så står man selvfølgelig fritt til det. Hva gjør man ikke for å slippe å skru på en bryter. Selv å skru på bryteren en gang i sesongen er tydeligvis fortsatt for mye.

 

Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det dyrt og vanskelig og likevel ikke oppnå noe mer gevinst?

 

På min Yanmar har jeg forvarming av den indre kjølekretsen. Elementet trekker  90A i 4 minutter når motoren er kald. Det innebærer at mitt 75Ah startbatteri til enhver tid trengs å toppes, spesielt med bruk av ankervinsj og baugpropell i tillegg. Topping tar tid. Mye bedre å la en stor hovedbank håndtere dette. Den er bedre enn startbatteriet på alle måter. Mitt startbatteri  kan fortsette å være et lite 75Ah batteri, det kan fortsette å alltid være fulladet og det kan glede seg over et veldig langt liv. Da gleder jeg meg også fordi det betyr penger spart. Vidre gleder jeg meg fordi jeg aldri trenger å tenke på en ting. Intet kan gå i stykker. Slå på hovedbryteren til hovedbanken når båten tas i bruk. Slå av bryteren igjen når ferien er slutt. Enklere, billigere og mer problemfritt kan det ikke bli. Jeg har aldri strømproblemer og har ennå til gode å måtte bruke reservebatteriet.

 

Lotus

Link to post

Ønsker man å benytte et dyrt og kraftig spesialrele, så for all del. Hvis man vil bruke mer penger, innføre nye mulige feilkilder og vedlikeholde en slik løsning

Forutsetningene du stiller er feil, man trenger ikke noe dyrt og kraftig rele. (Så lenge man bare har en forbruksbank i tillegg til start-batteriet).

Det krever heller ikke noe mer vedlikehold enn et reservebatteri.

Snarere tvert imot, ut fra min erfaring, over mer enn 20 år i flere båter, er dette opplegget "idiotsikkert" og fullstendig vedlikeholdsfritt.

 

Ønsker ikke å ha mer enn nødvendig å passe på ombord. Så lenge jeg aldri har opplevd at dette har sviktet ser jeg ingen grunn til å måtte passe på et batteri som ideellt sett aldri blir brukt.

 

I tillegg kommer at man, i situasjoner hvor man skulle få bruk for det, må utføre en manuell ekstra operasjon for å få startet motoren. (Stenge forbruksbank og koble til reservebatteri).

Kan tenke meg flere scenarios der dette ville kunne skape problemer.

 

Men for all del, dette betyr ikke at jeg mener at alle bør bruke "min" løsning, folk må selv finne ut av hva som tjener dem best. :headbang:

Link to post

Forutsetningene du stiller er feil, man trenger ikke noe dyrt og kraftig rele. (Så lenge man bare har en forbruksbank i tillegg til start-batteriet).

Det krever heller ikke noe mer vedlikehold enn et reservebatteri.

Snarere tvert imot, ut fra min erfaring, over mer enn 20 år i flere båter, er dette opplegget "idiotsikkert" og fullstendig vedlikeholdsfritt.

 

Ønsker ikke å ha mer enn nødvendig å passe på ombord. Så lenge jeg aldri har opplevd at dette har sviktet ser jeg ingen grunn til å måtte passe på et batteri som ideellt sett aldri blir brukt.

 

I tillegg kommer at man, i situasjoner hvor man skulle få bruk for det, må utføre en manuell ekstra operasjon for å få startet motoren. (Stenge forbruksbank og koble til reservebatteri).

Kan tenke meg flere scenarios der dette ville kunne skape problemer.

 

Men for all del, dette betyr ikke at jeg mener at alle bør bruke "min" løsning, folk må selv finne ut av hva som tjener dem best. :smiley:

Her var det snakk om dette EDR releet. Det koster jo mye penger og er en enhet som helt klart har mulighet for feil.

 

La oss ta ditt alternativ med et 30 kroners Biltemarele. Disse skal i teorien klare 30A, men da lever man på den ytterste grense. Har man hatt noen starter, litt bruk av ankervinsj og baugpropell, og en skikkelig regulator til mating, er dette likevel som regel bra nok.

 

Men hva gjør man hvis startbatteriet svikter? Har man enda en bryter eller må man frem med skiftenøkkelen?

Hva med overladingsproblematikk? Neppe et problem annet enn på langturer, men likevel....

 

Jeg ser ikke vitsen med å sette inn et rele, selv et billig rele hvis man ikke får noen gevinst. Jeg er helt enig i at et bliiig Biltema rele stort sett gjør nytten og at feilraten er liten, men intet rele gir null feilrate samtidig som man får en enklere oppkobling og ikke trenger å koble seg inn på ladelampekretsen.

 

At man må skru over en hovedbryter som åpner for reservebatteriet den dagen man eventuelt har en flat hovedbank, ser jeg på som en fordel. Da VET man at hovedbanken har så lite strøm at den ikke kan klare å trekke starteren. Med relealternativet kan man risikere å ikke vite at forbruksbanken er helt på felgen fordi starten gikk bra. Man tror at alt er bare velstand.

 

La meg si det slik: Relealternativet fra Biltema er ganske enkelt og svært rimelig.

Intet rele er enda enklere og helt gratis. Og jeg mener at det gir bedre oversikt og kontroll enn noe annet alternativ. I tillegg vil startbatteriet vare enda lengre og tunge forbrukere vil ha like god eller bedre tilgang på strøm. Bedre kan det ikke gjøres, synes jeg.

 

 

Lotus

 

PS: Og jeg sier som deg. Folk må selv finne ut hva som tjener dem best.  :smiley:

Link to post

Hva har du nå:

Du har et anlegg som gir høyere spenning til start, baugpropell og ankervinsj enn det du før kalte startbatteri. Selv en halvveis utladet hovedbank gir deg den strøm du trenger og med et lavere spenningsfall. Effektforbrukende motorer elsker det lave spenningsfallet, jobber lettere og kvitterer med lengre levetid.

 

 

Lotus

Kan ikke se at resonementet til Lotus er riktig. Et batteri beregnet for start, har evne til å gi masse strøm i en kortere periode, det liker tungstartede motorer og også baugpropeller. 3 halvfulle forbruksbatterier fungerer ikke bedre enn et fulladet startbatteri, selv om de i sum har mer amperetimer. OM man har en tungstartet maskin, kan man få et problem med det opplegget som Lotus beskriver.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Kan ikke se at resonementet til Lotus er riktig. Et batteri beregnet for start, har evne til å gi masse strøm i en kortere periode, det liker tungstartede motorer og også baugpropeller. 3 halvfulle forbruksbatterier fungerer ikke bedre enn et fulladet startbatteri, selv om de i sum har mer amperetimer. OM man har en tungstartet maskin, kan man få et problem med det opplegget som Lotus beskriver.

 

Mvh. BEG

Nei, BEG der har du feil. Et startbatteri er ikke spesielt mye bedre enn et tilsvarende forbruksbatteri til å levere store strømmer med lite spenningsfall. 2 tilsvarende fritidsbatterier vil alltid være SVÆRT mye bedre enn et startbatteri. 3 fritidsbatterier vil være i en klasse for seg selv. Er de halvutladede er de også i en klasse for seg selv. Hvis et 75Ah startbatteri klarer å levere 800A en varm sommergag, klarer et 75Ah fritidsbatteri drøye 600. Og 2 x 75Ah fritidsbatteri klarer da? 3 halvutladede?  Hva med en godt tappet 300Ah fritidsbank? Til sammenligning trekker en tung starter under 300A.

 

TMe uttaler:

Det sies at et batteri varer lengst dersom det jevnlig belastes og lades slik som eksempelvis

i en bil. Jeg lurer på hvem som sier det, for mer feil kan man ikke ta.

 

Ta en titt på denne linken:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/WebDisk...74?OpenDocument

 

Systemet jeg beskriver er helt vanlig og meget anerkjent. Ingen tror vel at jeg har funnet på dette selv?

 

Og litt om hva et forbruksbatteri leverer:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/WebDisk...D3?OpenDocument

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/WebDisk...F0?OpenDocument

 

Lotus

Link to post

Det sies at et batteri varer lengst dersom det jevnlig belastes og lades slik som eksempelvis

i en bil.

Tror ikke det du her sier er helt riktig, hver eneste cycle (ut/innlading av strøm) vil redusere levetiden på batteriet.

 

Kan ellers opplyse at jeg i dag har vært i kontakt med firmaet som produserer releet denne linken startet med og fått opplyst at prisen er 900SEK + MVA, de har nettopp kjøpt produksjonen og rettigheter til dette produktet og har ennå ikke ordnet med forhandler i Norge.

Fikk også opplyst at releet har en hysterese på ca 0,7V dvs. lukker på 13,5V og åpner på 12,8V.

 

I våres forrige båt skiftet jeg/bygget om store deler av det elektriske annlegget på følgende måte: Alle batterier (4x135AH) ble koblet sammen til en bank, to hovedbrytere, en til forbruk og en til start/vinsj.

Alle hoved og ladekabler ble byttet til større mm2

Senseledning fra laderegukator til batteriene, gikk her ned til 0,5mm2 for å øke motsatanden og derav øke ladespenningen.

Innstallerte til slutt et Odelco Batt meter med alarm som skulle varsle når år halvparten av batterikapasiteten var forbrukt. (Den ble aldrig aktivert)

 

Etter disse forbedringene var det slutt på strømmangel ombord.

MVH Chrian

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...