Jump to content

Dumt å være båttyv...

Anabelle

Recommended Posts

Flott!  Måtte flere av jæ..... møte samme skjebne.  Vi får bare håpe at tyven får sin straff.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Flott!  Måtte flere av jæ..... møte samme skjebne.  Vi får bare håpe at tyven får sin straff.

Straff? Nei, han hadde jo i god tro kjøpt påhengeren av en ukjent person samme dag. Selv med kjent gjerningsmann blir slike saker henlagt , enten av prosessmessitge grunner eller av mangel på kapasitet hos politiadvokaten. Hvis det i det hele tatt skjer noe,  blir det nok påtaleunnlatelse eller en bot på 4000 kroner.

Hvordan kan jeg være så sikker i min sak? Jo fordi statistikken viser at så skjer i over 6 av 10 tilfeller med kjent gjerningsmann og over 9 av 10 tilfeller det gjerningsmann/hendelsesforløp er noe usikkert. Skal man være på den sikre siden, må man faktisk drepe noen. Da er det 100 prosent sikkert at man blir tiltalt og 80% sikkert at straffen blir under 10 år, noe som innebærer at man i praksis er ute på prøve etter 5 år. Liv er nemlig ikke spesielt mye verdsatt i Norge.

Lotus

Leste du om Elkjøp-butikken i Rogaland her for en måneds tid siden? av 53 tyverier og grove innbrudd var strengeste straff 4000 i bot. Kjent gjerningsmann og videobevis forhindret ikke at 50 personer ikke fikk noen straff over hode. Selvstendig næringsdrivende er det kjekt å være, spesielt selvstendig innen tyveri og innbrudd. Muligheten for store inntekter, lav skatt og få driftsutgifter gjør dette til en fremtidrettet og god bransje. Det verste som kan skje er 4 måltider hver dag, alle utgifter dekket  og appå til lønn for å ikke gjøre noenting.

Satt på spissen? Nei, faktisk ikke.

Nei Lotus. Fullt så enkelt er det ikke å slippe unna.

Jo faktisk er det så lett å slippe unna. Hva tror du blir straffen i dette tilfelle? Hvordan forklarer du at politiet henlegger saker med kjent gjerningsmann? At de henlegger saker med kjent gjerningsmann OG tilståelse? Den verste politidistriktet i så måte er faktisk Oslo. Å være småkjeltring her er tilnærmet risikofritt, selv hvis man blir tatt av og til.

Når 52 saker fra samme butikk med kjent gjerningsmann og videobevis kan henlegges av prosessmessige grunner, hvordan tror du situasjoner er hvis bevisene ikke er like opplagte og festet til film?

Lotus

Nei Lotus. Fullt så enkelt er det ikke å slippe unna.

Jeg tror faktisk Lotus kan ha mye rett i dette. Kjenner selv til endel tilfeller av tyveri og legemsbeskadigelse der gjerningsmannen er kjent eller pekt ut av vitner, men alikevel slipper fri ved å påstå sin uskyld, eller at man plutselig "ikke husker" hva man har gjort. Og de som blir tiltalt får som regel bare en bot eller betinget straff.

Kanskje på sin plass å minne om en sak for sikkert over 10 år tilbake:

En hotelleier på fjellet dro ut og hentet moser utenfra for å pynte litt på hotellet. Og han tok litt for mye, over 10kg, og det er forbudt å ta mer enn 10kg moser fra statens område. Lensmannen oppdaget dette og det ble politianmeldelse og saken endte i retten.

Det spesielle her: det var innbrudd på hotellet også og det var gode videoopptak av gjerningspersonen. Alt dette ble også politianmeldt til samme lensmann, men det ble det ikke gjort noe med.

Og for et par år siden ble bilen min stjålet. Etter noen uker dukket den opp igjen, i Sverige.

Svensk politi hadde tatt en person som satt i bilen og sov på en rasteplass, riktignok tilstod han ikke (lånt bilen....vil ikke si fra hvem....) - og jammen gikk han fri. Politiet gjorde absolutt ingenting for å etterforske saken, bortsett fra å avhøre mannen. Bilen ble ikke engang undersøkt.

Var visst fra Tveita...

Litt senere ble bilen stjålet på nytt og brukt i postranet på Manglerud (2002).

GeirKS

Dessverre er det slik som eksemplene viser at man slipper alt for lett unna. Selv mistet jeg motoren til jolla for noen år siden. Politiet gadd ikke å gjøre noe, men det tok meg ikke veldig lang tid å finne ut hvem som hadde tatt den, båten ble nemlig funnet igjen drivende utenfor hytta til foreldrene til han som hadde tatt motoren (og det var politiet som fant den der og de visste godt om vedkommende).

Etter at jeg truet med å møte opp hos vedkommende med balltre for å hente den tilbake dro politiet ditt og jeg hadde motor igjen dagen etter.

Tre måneder etter dumper det et brev ned i postkassa: "Saken er henlagt på grunn av bevisets stilling - gjerningsmann ukjent!"

Og dessverre vet jeg om mange tilsvarende eksempler - ikke rart folk sliter med tilliten til rettsystemet!

For et par-tre år siden hadde jeg innbrudd i en lastebil, der bl.a. et relativt dyrt stereoanlegg, + diverse utstyr forsvant, og det også ble gjort noe hærverk.  Regna vel ikke med den helt store etterforskninga, men ble litt paff da jeg skulle skrive under anmeldelsen, og politimannen leverte meg et skjema for signering som fortalte at saken var henlagt med det samme!

For et par-tre år siden hadde jeg innbrudd i en lastebil, der bl.a. et relativt dyrt stereoanlegg, + diverse utstyr forsvant, og det også ble gjort noe hærverk.  Regna vel ikke med den helt store etterforskninga, men ble litt paff da jeg skulle skrive under anmeldelsen, og politimannen leverte meg et skjema for signering som fortalte at saken var henlagt med det samme!

Politietaten gjennomgår en svært effektiv omorganisering. Å henlegge saken med det samme betyr store innsparinger og uhyrer effektiv ressursbruk. At tyvene kan herje fritt spiller mindre rolle.. Satt på spissen. Nei, slettest ikke.

Lotus

PS: I Aust-Agder er det for øyeblikket kun 6 tjenestemenn som dekker hele fylket på kvelds og natt4estid. I praksis ufattelig lave 3 tjenestebiler. Det betyr at hvis du kniper båttyven på fersk gjerning, tar det 40-60 minutter,i beste fall, før politiet er på plass. Men uansett spiller det liten rolle, da kjeltriongene antageligvis løslates fortere enn de blir arrestert.

Dette er typisk norsk. Uærlighet lønner seg. Ikke bare lønner det seg, det er big business.

Er jeg for blå nå? Snart tar jeg på mebg den brune buksa! Snillinismen lenge leve!

Dette er typisk norsk. Uærlighet lønner seg. Ikke bare lønner det seg, det er big business.

Du sier noe.

Hadde for en tid siden en samtale med en oslo-ungdom som har vært innblandet i et "usundt miljø".

Han sa at taktikken hvis man blir tatt/mistenkt er enkel, man bare blånekter på alt, uansett hva som måtte finnes av bevis.

Dette går alltid bra, saken blir henlagt. Det er bare de som er "dumme" (les ærlige/angrende) som må stå til rette for loven.

Ifølge ham er dette velkjent i alle små-kriminelle miljø, og blir konsekvent utnyttet....

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...