Luke Startet 7.Juli.2006 Del på Facebook Startet 7.Juli.2006 Jeg har pensjonert min 9,6 V DeWalt drill som i noen år har tålt et hardkjør hjemme, og anbrakt den i båten. Så kjøpte jeg en 12 V DeWalt til hjemmebruk - også denne med 1 times lader og to batterier. Laderen røk etter kort tid. Like etterpå røk gearet. Det kan se ut som kvaliteten har blitt dårligere. Og skal man gå ut fra tester, så kommer ikke dette merket spesielt godt ut,men det var ikke poenget her. Jeg liker små og lette driller i båt, og ville oppgradere min gamle 9,6 V med ett nytt batteri. Automax i Oslo skulle ha kr 430. Gikk til en merkeforhandler, og de ble fornærmet da jeg synes dette var dyrt - de skulle ha enda mer!! Så jeg røsket med meg en Biltema 14,4 V med et ekstra batteri til under denne prisen. Har hørt så mange skryte av billigdriller! Oppdaget først etterpå at denne drillen skal ha fem timer opplading, og man må passe på mht overlading. Etter noen oppladinger skulle jeg prøve kraften. Holder den igjen på chucken på både første og andre gear. Dette klarte jeg såvidt på min 9,6 V på andregearet da batteriene var friske! Så jeg er ikke akkurat venner med denne drillen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Har hatt en to tre sånne billige driller. Stort sett bare noe driitt. Varer noen måneder alt avhengig av hva den brukes til. Har nå gått over til Bosch blå. Kvalitet koster men er jaggu verdt hver krone. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Hitachi vil gjerne inn på " hobbymarkedet" og priser sakene sine svært aggresivt om dagen. Har kjøpt drill og vinkelsliper derfra, meget fornøyd så langt. Har du hørt mange skyte av billidrillene ? Ikke meg i alle fall, kun merkevarer her i huset ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
saga Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 (redigert) Jeg har en DeWalt skru/borremaskin til over 2000,- hvor batteriladeren røk etter 2,5 år. Kontaktet forhandleren og en representant hos DeWalt men der var de jammen arrogante. Her er svaret jeg fikk på mail derfra: Det är vår uppfattning, att vår definition av fel, är i överenstämmelse med köpslagens. Vidare är maskinens konstruktion, användningsområde och pris sådan att det ej kan antas att livslängden skall vara vesäntligt längre än 2 år. Därför anser vi att köpslagens huvudregel om 2 års reklamationstid gäller. Det representanten for DeWalt i korte trekk skriver er at deres skrumaskiner til over 2000,- ikke er er av en slik kvalitet at man kan regne med at den varer lenger enn 2 år sett i forhold til pris, konstruksjon og bruksområde. Dette er imidlertid stikk i strid med svaret jeg fikk fra Forbrukerrådet som klart mente at laderen hadde 5 års reklamasjonstid. At Dewalt skal stå for kvalitet er ihvertfall klart tilbakevist, til og med fra DeWalt's egen representant. At det er noe holdbart verktøy for proffesjonelle er det i allefall ikke da det ikke en gang holdt til mitt hobbybruk. Når det gjelder feil på ladere til Dewalt så fikk jeg inntrykk av at dette var ganske utbredt da forhandleren hadde en stor haug med ladere som de hadde fått inn som ikke virket lenger. Siden det er fastslått at en ikke kan regne med at en dyr maskin fra DeWalt virker ut over 2 år så kjøpte jeg meg likegodt en billig maskin fra Black & Decker til 700,-. Til mitt bruk så holder den i lange baner. Redigert 7.Juli.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Ikke noe fra DeWalt til meg heller i fremtiden: til en dyr (kr3600+ i 1997) sirkelsag kunne de ifjor bare levere en reservedel som jeg skulle bygge om, originalen fantes ikke lenger. Jeg får ganske mye til, men det greide jeg ikke. Sirkelsagen (ELU xxxx, ELU ble kjøpt opp av Dewalt etter 1997) står nå i deler i garasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Kan gi min støtte her til at DeWalt ( De Wa alt ) ikke har den kvaliteten man forventer av et profft verktøy. Laderen holder ikke lange stunden........... Har tatt min pensjonerte 12 volt`s "billig-drill" med defekte batterier til bruk i båten. Kutt av batteriholderen (stor firkantet boks nederst på "pistolgrepet") på drillen og lodd 2 ledninger inn på kontaktpunktene. Bruk en ledning på noe meter og koble på en sigarettennerkontakt eller klyper slik at man kan bruke 12 volt fra båtens batteri. Tett igjen hullet der batteriet ble satt inn med eks. sikaflex og så er den klar til bruk. Selv "billigdriller" varer lenge Gjenbruk er fint Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Jeg kjøpte en gul en på Europris for ca tre år siden som nesten ikke kostet noe - den har overlevet innredning av en forpigg + div røft bruk og er like pigg. Dyrt = best ? ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Kjøpte batteridrill til den nette sum av 99 kronasjer på Hageland for et par år siden. Den har vært veldig bra og har vært misbrukt og herjet med. Funker fint enda. På Europris kjøpte jeg ifjor en pendelsag. Et tungt og svært bælverk til 199 kronasjer. Den har jeg også gjort mitt beste for å sende til Billig Håndverktøys Himmel. Uten suksess. Nå har jeg byttet til meg en billig batteridrill fra Suzuki,det er neste verktøy som skal prøves ødelagt. Syntes billig verktøy er ganske OK når en ser pris mot kvalitet. Dyrt verktøy trenger ikke jeg ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Når det gjelder ladere og batterier til DeWalt så er det jo like dyrt å kjøpe seg et nytt batteri eller lader som det er å kjøpe seg en ny skrumaskin. Både ny lader og nytt batteri til Dewalt koster ca. 800 kr. pr. stk. Ny lader og to nye batterier koster da 2400 - altså mere en kofferten med skrumaskinen, lader og 2 batterier kostet i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Billig verktøy er sikkert greit nok hvis en kun skal bruke det til lett hobby arbeid. Over tid mener jeg at kun kvalitetsverktøy funker. I tillegg har vi fått en bruk og kast mentalitet her i landet. Hvis ting ikke funker, kast det og kjøp nytt. Har selv gjort det flere ganger med kjøp av billig verktøy som ikke fungerer lenger. Jeg har i hvert fall bestemt meg for å ikke kjøpe billig verktøy lenger, men kun annerkjente kvalitetsmerker som lar seg reparere hvis det skulle bli nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Josruud Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Er nesten ferdig med å restaurere (nei, ikke pusse opp) huset mitt fra 1914, og med unntak av kapp/gjerdesag og sirkelsag fra Bosch Blå, er ALT annet kjøpt fra europris, biltema og home craft, og i den forbindelse synes jeg verktøyet fra HomeCraft har utmerket seg med ekstrem slitestyrke og brukervennlighet. Greide å ta knekken på en vinkelsliper da jeg skulle kappe hovedrøret til kloakken, men det var ikke mere å vente. Faktisk fikk jeg ny i butikken, så her mangler det heller ikke noe på servicen. HomeCraft er btw samme merke som i ny og ne blir solgt hos Coop foretningene, og disse verktøyene knuser det meste annet på tester gjort av forbrukermagasinene i sin prisklasse. Mitt regnestykke forteller meg at jeg har spart nesten 25 tusen på å kjøpe såkalt billig-verktøy, men faktumet er at kjøkkenet mitt er kjøpt og betalt for den summen jeg har spart. Så kanskje billig ikke er så dumt allikevell? Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Jeg bruker kun Dewalt . .Er meget bra verktøy . (men så tar jeg jo det ut på firmaet også da ) Er forresten meget imponert over Festtool og Makita . .. dette er godt verktøy ja. . . Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 annerkjente kvalitetsmerker som lar seg reparere hvis det skulle bli nødvendig. Se mitt innlegg om Elu/DeWalt lenger oppe Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Mitt regnestykke forteller meg at jeg har spart nesten 25 tusen på å kjøpe såkalt billig-verktøy, men faktumet er at kjøkkenet mitt er kjøpt og betalt for den summen jeg har spart.Så kanskje billig ikke er så dumt allikevell? Tja, jeg snur regnestykket på hodet; jeg sparer omlag 40 000 på å montere en kjøkkeninnredning samt en baderomsinnredning, samt omlag 40 000 på å montere en motor i båten sjøl, så da tar jeg meg jaggu råd til litt skikkelig verktøy, som ikke svikter midt oppi en arbeidsoperasjon. Ting tar nok tid, om jeg ikke skal bruke en par timer på å bytte et sånt satans billigverktøy, fordi det, pussig nok, sviktet AKKURAT når det skulle brukes... Mange måter å regne på... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ok67 Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Skikkelig verktøy kan ikke måles i kroner og øre. Drittverktøy kan måles i ergrelse og bortkasta tid, tid som heller kan brukes på noe annet fornuftig enn å renne ned butikkene å klage på dritten. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Jeg er enig med Suzuki i dette. godt verktøy er halve jobben. samtidig har DeWalt i mine øyne hatt en merkbart dropp i kvalitet de senere årene. Har fremdeles ikke tatt livet av noe av verktøyet mitt, med skrur det fra hverandre og renser det i blandt. Noe av det er 25 årgammelt, og i bruk hver uke.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lars Hansen Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Panasonic ruler:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 (redigert) I verktøyhaugen min finnes det både blått og gult og rødt og grønt og andre farger med. Har prøvd både billig og dyrt, min erfaring er; Billig holder en stund og kan virke ok, men når man sammenlikner med kvalitetsverktøy opplever men bedre funksjon, bedre komfort og lengre holdbarhet. Typisk exenterslipere, har et par stykker til 200 kr fra europris. Dene ene takket for seg etter lang tids bruk (under 1kr pr time..) Var en tur på Strømmen for en tid tilbake og oppdaget at de hadde halv pris på en masse bosch verktøy på en jernia butikk. Kjøpte da bl.a. en bosch eksentersliper. Denne sliper bedre, bråker og vibrerer mye mindre og suger pussestøvet 1000 ganger bedre til seg enn billigsliperene. Jeg var rimelig fornøyd med Europris sliperne til jeg prøvde noe annet, men oppdager fort at det er betydelig forbedringspotensiale på de billige fra europris.. Når det gjelder DeWalt så var dette toppverktøy tidligere, men har blitt akturutseilt i fohold til Makita, Hitatchi, Festo og mange andre. Jeg regner DeWalt som littegrann bedre eller likt med Black & decker. kjøp billig - ergre deg mange ganger - kjøp skikkelig ergre deg når du betaler.... m.h.p. trykkluft og rengjøring. Jeg kjører på med max trykk og blåser støvet ut av verktøyet når det trengs. Jeg fikk imidlertid beskjed av en lokal verktøypusher om at dette dette ikke var bra, jeg kunne blåse støv og dritt inn i lagre o.a. Synes dette høres tvilsomt ut - fortsetter å blåse rent verktøyet. Noen av de bolde herrer som har meninger om dette?? God sommer fra verandaen... Redigert 7.Juli.2006 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
M/B Shanty Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Har selv meget blandede erfaringer med både dyrt og billig verktøy. sånn kjapt kommer jeg på: positivt fra europris - Gul bandsliper, powerline 18.2 V batteridrill, Gul stikksag. vinkelsliper og overfres. Negativt fra europris - rød eksentersliper, deltasliper. annet verktøy - Bosch eksentersliper - godt fornøyd. Bosch "mus" - forferdelig ubrukelig verdiløs. biltema plansliper for kompressor - kjempefornøyd. Hitatchi drill/boremaskin (1600 kroner) fungerte bra i 2-3 dager så gikk motoren, levert tilbake til salgsstedet, venter enda på ny drill eller penger tilbake - 3 uker nå......tusen takk montèr...........love you! grrrrrr. brenn......... så jeg tror at man bør velge med tanke på hvor mye en skal bruke det og veie pris mot bruk. Affe Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
880 Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Jeg er heldig jeg, kjempe heldig... Jeg trenger et eller to skrujern, en tang el.l . En del inngrodd fanskap. En masse tolmodighet for å få av disse helv.. plastdekslene som noe langt der øst har vridd gjernen sin vrang for å tilpasse slik at det skal se pent ut og være et h.. å få av... Men kommer jeg bare på innsiden og får se leamikken med armer og tannhjul går alt så meget bedre. Da er ikke det av betydning hvem som har laget faensk.. Kjenner du deg igjen Outbreak For meg er et kvalitets skrujern et must, gjerne fra Facom, med livstidsgaranti.. Aldri sviktet etter 15 års bruk... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ludde30 Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Billigverktøy? Nei det er jeg ferdig med. Den siste billigenheten min i samlingen tok kvelden her om dagen. Det var et eksemplar av det fantastiske pusseverktøyet Black&Decker Mouse. Kjørte driten litt hardt, og så kom det en masse artige lyder og gnister påfulgt av mye røyk. Rett i bøtta med den, og aldri mer så tragiske verktøy inn i samlingen. Nå som jeg har blitt trebåteier, blir det kun kvalitetsmaskiner til pussing heretter. Har gjort mye jobb i huset også, og merker stor forskjell på billig og dyrt. Det finnes sikkert hederlige unntak blant billigverktøyene, men jeg gidder ikke å bruke tid på å finne dem. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
sirius Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Eg bruker Panasonic batterimaskin, denne er litt dyr men det er en kjempemaskin. Har vart i 4 år nå, og den er likke god enda!!!!! Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
880 Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Eg bruker Panasonic batterimaskin, denne er litt dyr men det er en kjempemaskin. Har vart i 4 år nå, og den er likke god enda!!!!! Sirius For en del år siden kjøpte jeg en slik liten slank sak av en skrumaskin av dette merket. Kostet 1700,- Denne fungerte over all forventnig, helt til batteriet smeltet og nytt kostet mere enn ny maskin Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
slettet Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 (redigert) billigverktøy = drittverktøy men det er så billig at trixet er å kjøpe 2 om det er noe viktig man skal gjøre. hva som er verre er at de seriøse produsentene har minimalisert designene og gått ned på kvaliteten for å forsøke å henge med "dritten" i svingene. til nevnt er dewalt/elu, heng på copco(pro)/aeg som var pro har nå puttet plastikk drev i de tidligere så utmerkede drillene. (nå: home edition!) panasonic er et bra valg - de lager både batteriene OG laderene selv og KAN dette. feil kan dog oppstå likevel ved feil bruk. det er som med båtmotorer...... Redigert 7.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 For kort tid siden ble nytt kjøkken bestilt, kostet 180 lapper. kunne spart noe på å gjort monteringen selv. Vurderte det slik at jeg mått innvistere i en del nytt verktøy og at det ikke ville lønne seg. Teorien fikk rett. montørene som var meget proffe og hadde det beste verktøy. (må tro jeg var misunnelig på kappsagen og bordsagen deres..) Det endte opp med at det ble noen få (tre) misser. Hadde jeg gjort de ville det kostet meg mere enn prisen på montering av kjøkkenet... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.