Jump to content

Drill i båt

Luke

Recommended Posts

billigverktøy = drittverktøy men det er så billig at trixet er å kjøpe 2 om det er noe viktig man skal gjøre.

Jøss. Synes du virkelig det??? Hva er det som er så flott med å ha dobbelt opp av driten? Den blir jo ikke bedre av den grunn.

Skulle jeg gjøre noe viktig, ville jeg 1000 ganger heller ha en bra greie til å gjøre jobben enn 2 dårlige.

Lotus

For kort tid siden ble nytt kjøkken bestilt, kostet 180 lapper. kunne spart noe på å gjort monteringen selv.

Hadde jeg hatt så mye penger, hadde jeg heller ikke giddet å gjøre no særlig selv.

Det har jeg altså ikke, og da er godt verktøy mer enn halve jobben.

Suzuki

No boat needed..

Var innom Neuman i Bergen og kjøpte en ny 12v DeWalt. DeWalt har utrolig mange varianter av sine batteridriller, men de har felles batterilader; 7,2 - 18v! Kjøpte også en 12v lader (dvs plugges i sigarett-tenner og lader 7,2-18v). Har en 12v til å skru med og en 18v til å bore i betong med, og lades i bilen med samme lader. Fungerer over all forventning.

Prøvde her om dagen en Bosch, men den var stor og tung og klumpete. Likte Dewalt bedre.

Prøvde her om dagen en Bosch, men den var stor og tung og klumpete. Likte Dewalt bedre.

Test Hitachi. De er veldig smekre, små og kjekke.De har også to serier ( minst ) design og ytelse er omlag det samme, men den dyreste er mer forseggjordt med andre drev, metallgirhus osv.

Kvalitetsverktøy har etter min mening blitt relativt rimeligere det siste året eller to. Før var Dewalt, Hitachi, Blå Bosch og andre gode merker, helt urealistiske kjøp for en ivrig amatør. Nå koster de bare litt ekstra, i forhold til billigutgaver ( Grønn Bosch, Skil, Black&Decker m.fl )

Suzuki

No boat needed..

Hadde jeg hatt så mye penger, hadde jeg heller ikke giddet å gjøre no særlig selv.

Det har jeg altså ikke, og da er godt verktøy mer enn halve jobben.

Suzuki

Har ikke så mye peng, banken har.....

Når man har hatt byssa som arbeidsplass og er sjef på kjøkkenet hjemme blir valget enkelt, kvalitet er avgjørende...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Som trådstarter kan jeg ikke se at noen har kommentert funksjonaliteten på billigdrillene. Man aksepterer lett at varigheten ikke er allverden for noen hundrelapper. Verre er det å forstå følgende:

Hvorfor er en 14,4V billigdrill svakere enn en 9,6V merkevare?

Hvorfor skal batteriene lades fem timer, og man attpåtil må passe på så de ikke overlades?

Forøvrig - i går hentet jeg min 12V DeWalt på OBS (den varte ett år med lett bruk) fra service. Ny lader og reparert drill. Det kostet meg ikke noe. Serviceverkstedet kallte dette "goodwill" !! På impuls tok jeg med en eksentersliper på 420 W og med turtallsregulering for ca tohundre kroner. (kjøpte heller en litt billigere konjakk) Skulle hjelpe en nabo med "hagebåt" og gadd ikke reise til min båt og hente en der. Maskinen hadde en stygg høyfrekvent lyd og fadet opp og ned i turtallet. I tillegg kunne jeg stoppe sirkelbevegelsene med en finger på full guffe. Kanskje jeg heller burde kjøpt en dyrere Bache Gabrielsen i stedet!!

Forøvrig må det i samme eksentersliperånd nevnes at min lille Bosch fra 1986 (det var ikke mange som visste hva dette var for noe dengang) fremdeles og utrolig nok er like god. Brente opp en større fra samme merke på kort tid for noen år siden.

Kvalitet har alt å si når man jobber. Det er forskjellen på kosejobb å drittjobb.

Har prøvd ut mange forskjellige driller på jobb, og min konklusjon er

Hilti (Helt suveren)

Festool (Veldig bra, men litt skeptisk til robusthet med alle de finessene)

Hitachi (Solide saker, ikke så dyre heller)

Panasonic (Veldig bra når de virker, men velig mye feil med de)

DeWalt (OK, men alt for dyrt)

Her kommer vel Bosch og B&D

Biltema (Kjøp heller et skrujern med 10 års garanti)

Du får stort sett det du betaler for, men skal du ha kremen, så kjøper du en Hilti 16V med slag (Ikke hvis du bruker den veldig mye, det er den for tung til)

Også viktig med 13mm chox om minst 3Ah batteri

Mvh Børre

Som trådstarter kan jeg ikke se at noen har kommentert funksjonaliteten på billigdrillene. Man aksepterer lett at varigheten ikke er allverden for noen hundrelapper. Verre er det å forstå følgende:

Hvorfor er en 14,4V billigdrill svakere enn en 9,6V merkevare?

Hvorfor skal batteriene lades fem timer, og man attpåtil må passe på så de ikke overlades?

Det har med hvor mye batteriet tåler, batterikapasitet å gjøre. Og selfølgelig at laderen ikke har overladingsbeskyttelse. Styrken avhenger av oppbygningen av spolene/vinningene i motoren og børstene og jerkjærnen og sånt å si i tillegg til batteriet.

Ikke kjøp slike produkter på biltema, ikke pussemaskiner og sånt heller, det duger rett og slett ikke. altfor svakt.

Mvh Børre

Ikke kjøp slike produkter på biltema, ikke pussemaskiner og sånt heller, det duger rett og slett ikke. altfor svakt.

Av "alle" billigmaskinene jag har testet, er biltema sine best. T.o.m. gear og vendbart batteri.

Men rett skal være rett, DeWalten jeg har kjøpt er både mindre, lettere, varer lengre og mye sterkere...

Men rett skal være rett, DeWalten jeg har kjøpt er både mindre, lettere, varer lengre og mye sterkere...

Får håpe du er heldigere med din DeWalt enn det jeg var med min. Batteriene begynte å svekkes etter ganske kort tid, laderen tok som sagt kvelden etter 2,5 år og en ny lader er like dyr som en ganske bra skrumaskin av annet merke.

Egentlig er det ikke det at laderen gikk i stykker som ergrer meg mest - det kan jo skje med de beste produkter at noe kan svikte. Det værste var den arrogante og totalt avvisende holdningen fra DeWalt og at de ikke engang brydde seg om hva Forbrukerrådet mente om saken. Hadde de bare gitt meg en ny lader som til selvkost sikkert ikke koster mange hundrelappene så hadde de fått en fornøyd kunde som sikkert hadde kjøpt Dewaltprodukter igjen senere.

Redigert av saga (see edit history)

Hittil har jeg kun lest generelle oppfattninger av verktøykvalitet, og om billig lønner seg eller ikke.

Min verktøysstrategi er rimelig banal, men fungerer bra for meg:

Jeg kjøper både billigverktøy og proffverktøy. Min vurdering er: Verktøy jeg vet jeg kommer til å jobbe mye med bør være proffverktøy (eksentersliper, drill, oppladbar drill, osv...). Verktøy jeg bruker skjeldent (for meg er dette borhammer, elhøvel, overfres, kjeksfres osv...) blir kinesisk billigverktøy. Når ( en skjelden gang) billigverktøyet kommer til kort er dette en mulig indikasjon på at jeg bruker verktøyet nok til å trenge proffverktøy. Prisdifferansen er jo så stor (ofte nær en 1/10 del) art det er svært mye rimeligere å kjøpe dobbelt opp i de få tilfellene jeg feilvurderer bruk / kvalitet, enn å skulle "sikre meg" å kjøpe alt i av proffkvalitet. Mitt behov av håndoverfres, kjeksfres, og elhøvel feks, har foreløpig vært så lite at om jeg skulle kjøpt proffutstyr ville det være billigere å leie inn en snekker hver gang jeg skulle gjøre denne type jobber.

Min blå-borch eksentersliper derimot er verdt hver krone den kostet, og er det verktøyet jeg desidert har anvendt mest.

Skulle tro at en både-og holdning praktiseres av flere enn meg?

Skulle tro at en både-og holdning praktiseres av flere enn meg?

Jeg foretar også en slik kost/nyttevurdering iblant ved kjøp av elektroverktøy. Så verktøysamlingen består av en salig blanding av Bosch, B&D, Fein, DeWalt, AEG, Makita m.m.

Billigverktøyene så langt begrenser seg til en vinkelsliper jeg har fått (har to skikkelige utenom), en liten skrumaskin samt en nyinnkjøpt billig poleringsmaskin jeg ennå ikke har testet. Men jeg må nok innrømme at jeg koser meg mye mer med arbeidet når jeg bruker skikkelig verktøy enn med tilsvarende billigverktøy som lager tvilsomme lyder, lukter vondt og gir intrykk av å være generelt dårlig. Men som du sier, til mindre jobber som du ikke regner med å utføre flere ganger er ofte slikt verktøy eneste reelle alternativ.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...