Jump to content

Vannklosett / Septikktank

Onkel Donald

Recommended Posts

Hallo,,,

Har nettopp fått min Marex 2300 Gambler.. Denne har elektrisk toalett med 40 l. septikktank.. Har nettopp skiftet trykkvannspumpe (den gamle var rustet i stykker).. Toalettet funker fint... lurer bare på hvordan man tømmer det...

Det er en håndpumpe som ligger akter,, denne skal visstok benyttes til å pumpe dr.. ut.. Lurer bare på om det er noe som skal slås av / stenges av før man begynner å pumpe...

En annen ting jeg lurer på.. Den forrigje trykkvannspumpen var på 1 bar, mens den nye er på 2bar.. Er det fare på ferde hvis trykket er for stort?

Noen som har meninger her?

mvh

onkel donald

Det eneste måtte vel være å åpne bunnventilen før du beynner å pumpe...

Når det gjelder vannpumpen så burde ikke dette være noe problem, så lenge alt er helt og greit. Men det er klart, med rustne slangeklemmer og dårlige slanger kan jo ting skje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Trenger nødvendigvis ikke være noen bunnventil å åpne før du pumper ut dritten. Spørs åssen opplegg du har. Men selvfølgelig lønner det seg å sjekke slangene hvor de går hen. Noen pumper ut under vannlinjen, og noen over vannlinjen har jeg sett.

Hallo,,,

Har nettopp fått min Marex 2300 Gambler..

Jaså, ny båt. Gratulerer :cheers:

Jeg hadde en Marex DC2300 i 4 år (samme skroget, annet overbygg/innredning) med 230 Hk V8. maxet litt over 40 knop, tilnavn "Gule Lynet"

Likte denne godt, du har fått en fin båt i Gamblern

:flag:

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Kjempefint forum dette her,,, Ja Gambleren virker som en fin båt til vårt bruk. Tenkte først på en Draco 23 SunCab av nyere årgang, men kom fikk et røverkjøp på denne -87 modellen. Linjene er fine, og båten virker ikke for gammel. Hadde en 20 fots KMV tidligere

Motoren er en Mercruiser 470 (4 syl, 170 gamp) ferskvannsavkjølt. Gått ca. 745 timer... Kalesjen ny i fjor, alt annet virker fint. Motoren er vedlikeholdt på verksted. Må skifte startmotor. Denne virker bare når motoren er kald.. Sviver ikke rundt når den er varm. Innvending holder jeg og kona på med å "vaske ut"....

I går monterte jeg ny trykkvannspumpe, men fikk liten overraskelse da jeg så at det lekket mye vann runt varmtvannsberederen. Jeg skiftet slangeklemmer og lekasjene forsvant heldigvis.

Om et par uker blir det jomfrutur innover Ryfylke.... :flag:

En annen ting jeg lurer på.. Den forrigje trykkvannspumpen var på 1 bar, mens den nye er på 2bar.. Er det fare på ferde hvis trykket er for stort?

Noen som har meninger her?

mvh

onkel donald

Skiftet selv til en nærmere 2 BAR SHUREFLO pentrypumpe. Denne har en reguleringsskrue i bunn hvor du kan regulere ned trykket hvis du får lekkasjer eller du synes trykket er for stort.

Kansklje den du har kjøpt har noe liknende?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...