Jump to content

Løsne knute på BMW drev


asunde

Recommended Posts

Jeg overhaler drevet på min BMW636, og prøver å få løs knuten. Den er krympet innpå akslingen som går gjennom giret.

 

For å løsne den trenger jeg et spesielt hydraulisk verktøy som er laget av SKF.

Dette skrues på knuten og så pumpes trykk inn så skal den løsne.

 

Er det noen som har et slikt verktøy eller har en annen ide for hvordan den kan løsnes?

 

Drange på Os har det ikke lenger og Solberg er på ferie.

 

Bor på Sotra ved Bergen.

Link to post

Jeg måtte til ett lokalt motorverksted for å få jobben gjort.

Jeg kjøpte en nippel til jobben.

 

De har ennå "dubbetditten" som skrus på, men de måtte presse med 6-8 TONN for att gaffelen skulle slippe av splain. :smash:

"Dubbeditten" er en form for nippel som settes i knuten.

Tror nok att dette er eneste måten for å løsnet dette. :puke:

 

De som gjorde min jobb er: :flag:

Havøysund Patentslipp tlf. 784 24 880

Spør etter Birger om du trenger nippelen. Den kan sikkert sendes til deg for utlån.

Ordner det seg ikke, så send meg en IM.

 

Når du monterer, så må gaffelen varmes til 170grader og føres på plass. :crazy:

 

Tipper att du får hjelp hos ett motorverksted, de har vel hydr. presse.

 

Du kan jo også prøve HK Motorservice i Kristiansand v/jarle

Redigert av Hardball (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Tar opp en gammel tråd fordi jeg skal til med det samme nå, dette var helt nytt for meg. Jeg har gått i trua at jeg måtte varme både for å ta av og for å montere. noen som vet om noen her på østlandet som har dette utsyret nå? knuten koster 7000 pluss moms nå å det har jeg ikke lyst til å betale hvis jeg slipper. grunnen til at jeg skal bytt er at jeg har et fabrikknytt mk2 drev som skal på båten, men knuten må jeg ta fra det gamle mk2 drevet.

Link to post

Vet ikke hvem som har det på Østlandet, men muligens et Mercruiser verksted som har vært i drift siden 80 tallet.

Verktøyet er laget av SKF og er en olje injector som leverer 300MPa. Den kommer i flere varianter fra en liten sylinder sak SKF226270 til større pumper.

En del skipsverft og firma som driver med store elektormotorer har det gjerne.

 

Sjekk eventuelt med en SKF forhandler om de vet hvem de har solgt et slik til.

Eventuelt kan du kontakte Solberg han har det i hvert fall.

I Bergen vet jeg om 3 firma som har slikt verktøy.

Link to post

Antar det nye drevet ditt er uten knute siden du snakker om ny knute som et alternativ.

 

Hvilket prisme er det på drivakslingen/knuten din?

Der er 2 versjoner en grov- og en fin-tannet. Jeg har en fintannet liggende i garasjen.

 

Uansett, prøv å finn noen som har verktøyet.

Billigste verktøyet koster ca. 3500 kroner hos en SKF forhandler.

SKF 226270

 

http://www.skf.com/skf/content/popupextern...il_selector.htm

Link to post
  • 10 år senere...

Litt annet, men lurer på åssen utveksling det er på mark 2 drev. Har bmw d530taw motor (150hk)og bmw mark 2 drev. Men med propellen jeg har på, 16x17r så får jeg ikke mere enn 1200 omdreininger og skulle gjerne kommet opp i rundt di 3800 motoren er lagd for. Noen som kan hjelpe?

Link to post

Jeg hadde d530 og mk2 drev med 16/17 propell på en 23' Marex tidligere. Den dro rett opp til 3800rpm uten problem, så jeg lurer litt på om det er propellen som er problemet ditt? 

 

Har du sjekket at turboen spinner fritt? Det er ikke ukjent at den gror fast på disse motorene.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Selvsagt forskjell i vekt, men 1200rpm er ikke noe turtall i det hele tatt. Tviler litt på at feil propell utgjør så mye. 

 

For å sjekke turboen, tar du ut luftfilteret og kjenner at turbinen spinner fritt. Nb, motoren må være av, ellers ryker fingertuppene! 

Vi får se om @asunde kan bidra litt her, mener å huske han måtte løsne turbinen i ny og ne når han hadde Bmw.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Er nok ikke propellen den er grei. Hadde samme på min 3tonner. 3800 skal gå fint. Får du svart røyk så står turbo. Gjør som jonny nevner. Ta av luftfilter boksen og sjekk om du kan snurre turbo. Går ikke det må du ta av eksosbended og skrape reint rundt skovel til den løsner.

Har du ikke sort røyk så er enten båten full av groe eller noe annet feil med motor.

Egentlig bør du klare 2500 rpm selvom turbo henger.

Link to post
  • 2 uker senere...
JonnyBoy skrev On 8.5.2020 at 8.44:

Det kan godt hende at dieselpumpa ikke er helt i orden lenger.

I så fall vil jeg tro det er smart å levere den til et diesel-verksted for sjekk og overhaling?

Hei. Har du noe tips på hvor jeg kan få tak i brukt dieselpumpe eller om det er mulig til å bytte den ut med en annen en? Er det noen motorer som har deler som går overens med den jeg har?

Link to post

Dieselpumpe til den motoren er nok ikke det enkleste å få tak i. Må nesten bare følge med på Finn og se om det dukker opp noe.

Men dieselpumpe er kompliserte greier og bør ikke tukles med, med mindre du har god peiling.

 

Får du fullt turtall på motoren hvis du ruser den i fri?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
JonnyBoy skrev On 20.5.2020 at 9.45:

Dieselpumpe til den motoren er nok ikke det enkleste å få tak i. Må nesten bare følge med på Finn og se om det dukker opp noe.

Men dieselpumpe er kompliserte greier og bør ikke tukles med, med mindre du har god peiling.

 

Får du fullt turtall på motoren hvis du ruser den i fri?

Ja får greit med turtall på den da. Fikk en kyndig person til å se på pumpen og det var stoppsolenoiden som hadde hengt seg litt. Men er det noen som vet åssen utveksling det er på ett BMW mk2 drev?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...