asunde Startet 7.Juli.2006 Del på Facebook Startet 7.Juli.2006 Jeg overhaler drevet på min BMW636, og prøver å få løs knuten. Den er krympet innpå akslingen som går gjennom giret. For å løsne den trenger jeg et spesielt hydraulisk verktøy som er laget av SKF. Dette skrues på knuten og så pumpes trykk inn så skal den løsne. Er det noen som har et slikt verktøy eller har en annen ide for hvordan den kan løsnes? Drange på Os har det ikke lenger og Solberg er på ferie. Bor på Sotra ved Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 (redigert) Jeg måtte til ett lokalt motorverksted for å få jobben gjort. Jeg kjøpte en nippel til jobben. De har ennå "dubbetditten" som skrus på, men de måtte presse med 6-8 TONN for att gaffelen skulle slippe av splain. "Dubbeditten" er en form for nippel som settes i knuten. Tror nok att dette er eneste måten for å løsnet dette. De som gjorde min jobb er: Havøysund Patentslipp tlf. 784 24 880 Spør etter Birger om du trenger nippelen. Den kan sikkert sendes til deg for utlån. Ordner det seg ikke, så send meg en IM. Når du monterer, så må gaffelen varmes til 170grader og føres på plass. Tipper att du får hjelp hos ett motorverksted, de har vel hydr. presse. Du kan jo også prøve HK Motorservice i Kristiansand v/jarle Redigert 7.Juli.2006 av Hardball (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 8.Juli.2006 Del på Facebook Svart 8.Juli.2006 Jeg brukte en lokal slipp (verksted) til denne delen, kan bruke "standard" industripresser av hydrtaulisk type. Desverre er denne slippen lagt ned nå... Sitér dette innlegget Link to post
Sisjord Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Tar opp en gammel tråd fordi jeg skal til med det samme nå, dette var helt nytt for meg. Jeg har gått i trua at jeg måtte varme både for å ta av og for å montere. noen som vet om noen her på østlandet som har dette utsyret nå? knuten koster 7000 pluss moms nå å det har jeg ikke lyst til å betale hvis jeg slipper. grunnen til at jeg skal bytt er at jeg har et fabrikknytt mk2 drev som skal på båten, men knuten må jeg ta fra det gamle mk2 drevet. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Vet ikke hvem som har det på Østlandet, men muligens et Mercruiser verksted som har vært i drift siden 80 tallet. Verktøyet er laget av SKF og er en olje injector som leverer 300MPa. Den kommer i flere varianter fra en liten sylinder sak SKF226270 til større pumper. En del skipsverft og firma som driver med store elektormotorer har det gjerne. Sjekk eventuelt med en SKF forhandler om de vet hvem de har solgt et slik til. Eventuelt kan du kontakte Solberg han har det i hvert fall. I Bergen vet jeg om 3 firma som har slikt verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Dersom jeg kan hjelpe med noe i forbindelse med å skifte knuten så send en melding. Jeg har hatt den av ca 5 ganger, er en ganske så interessant prosess, helt utrolig at det sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Sisjord Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 da har jeg sendt deg im asunde. håper jeg finner en løsning på dette som er litt billigere enn ny knute. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Antar det nye drevet ditt er uten knute siden du snakker om ny knute som et alternativ. Hvilket prisme er det på drivakslingen/knuten din? Der er 2 versjoner en grov- og en fin-tannet. Jeg har en fintannet liggende i garasjen. Uansett, prøv å finn noen som har verktøyet. Billigste verktøyet koster ca. 3500 kroner hos en SKF forhandler. SKF 226270 http://www.skf.com/skf/content/popupextern...il_selector.htm Sitér dette innlegget Link to post
Viking2 Svart 4.Mai.2020 Del på Facebook Svart 4.Mai.2020 Litt annet, men lurer på åssen utveksling det er på mark 2 drev. Har bmw d530taw motor (150hk)og bmw mark 2 drev. Men med propellen jeg har på, 16x17r så får jeg ikke mere enn 1200 omdreininger og skulle gjerne kommet opp i rundt di 3800 motoren er lagd for. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 4.Mai.2020 Del på Facebook Svart 4.Mai.2020 Jeg hadde d530 og mk2 drev med 16/17 propell på en 23' Marex tidligere. Den dro rett opp til 3800rpm uten problem, så jeg lurer litt på om det er propellen som er problemet ditt? Har du sjekket at turboen spinner fritt? Det er ikke ukjent at den gror fast på disse motorene. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Viking2 Svart 4.Mai.2020 Del på Facebook Svart 4.Mai.2020 Har ikke sjekket det. Åssen sjekker jeg det? Hva mener du med gror fast? Må jeg bytte turbo da Sitér dette innlegget Link to post
Viking2 Svart 4.Mai.2020 Del på Facebook Svart 4.Mai.2020 Er vell litt forskjell når båten min veier 2.5 tonn og jeg vet ikke å mye en Maren veier men tipper rundt 1600kg eller noe Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 4.Mai.2020 Del på Facebook Svart 4.Mai.2020 Selvsagt forskjell i vekt, men 1200rpm er ikke noe turtall i det hele tatt. Tviler litt på at feil propell utgjør så mye. For å sjekke turboen, tar du ut luftfilteret og kjenner at turbinen spinner fritt. Nb, motoren må være av, ellers ryker fingertuppene! Vi får se om @asunde kan bidra litt her, mener å huske han måtte løsne turbinen i ny og ne når han hadde Bmw. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
asunde Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Er nok ikke propellen den er grei. Hadde samme på min 3tonner. 3800 skal gå fint. Får du svart røyk så står turbo. Gjør som jonny nevner. Ta av luftfilter boksen og sjekk om du kan snurre turbo. Går ikke det må du ta av eksosbended og skrape reint rundt skovel til den løsner. Har du ikke sort røyk så er enten båten full av groe eller noe annet feil med motor. Egentlig bør du klare 2500 rpm selvom turbo henger. Sitér dette innlegget Link to post
Viking2 Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Turbo går fint rundt og ikke noe groeunder båten. Men tror feilen kan ligge i dieselpumpe. Noen som har peiling på hvor jeg kan finne tegning over dieselpumpe, injeksjonspumpe Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Google "Bosch VE pump", så finner du mye info Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Viking2 Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Men er du enig i at det kan være dieselpumpa Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Det kan godt hende at dieselpumpa ikke er helt i orden lenger. I så fall vil jeg tro det er smart å levere den til et diesel-verksted for sjekk og overhaling? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Viking2 Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Er dette en kostbar affære? Hadde ett håp om å bruke båten på 17.mai men syns det begynner å se skummelt ut Sitér dette innlegget Link to post
Viking2 Svart 10.Mai.2020 Del på Facebook Svart 10.Mai.2020 Skal stoppsolenoiden ha strøm på eller av når båten skal svive Sitér dette innlegget Link to post
Viking2 Svart 20.Mai.2020 Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 JonnyBoy skrev On 8.5.2020 at 8.44: Det kan godt hende at dieselpumpa ikke er helt i orden lenger. I så fall vil jeg tro det er smart å levere den til et diesel-verksted for sjekk og overhaling? Hei. Har du noe tips på hvor jeg kan få tak i brukt dieselpumpe eller om det er mulig til å bytte den ut med en annen en? Er det noen motorer som har deler som går overens med den jeg har? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 20.Mai.2020 Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 Dieselpumpe til den motoren er nok ikke det enkleste å få tak i. Må nesten bare følge med på Finn og se om det dukker opp noe. Men dieselpumpe er kompliserte greier og bør ikke tukles med, med mindre du har god peiling. Får du fullt turtall på motoren hvis du ruser den i fri? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Viking2 Svart 20.Mai.2020 Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 Får ikke start på den i det heile tatt i år. Så virker som om pumpa har satt seg. Har prøvd å lufte det jeg er god for men det gir ikke resultater. Så derfor jeg tror at pumpa bør byttes eller ihvertfall overhales Sitér dette innlegget Link to post
Viking2 Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 JonnyBoy skrev On 20.5.2020 at 9.45: Dieselpumpe til den motoren er nok ikke det enkleste å få tak i. Må nesten bare følge med på Finn og se om det dukker opp noe. Men dieselpumpe er kompliserte greier og bør ikke tukles med, med mindre du har god peiling. Får du fullt turtall på motoren hvis du ruser den i fri? Ja får greit med turtall på den da. Fikk en kyndig person til å se på pumpen og det var stoppsolenoiden som hadde hengt seg litt. Men er det noen som vet åssen utveksling det er på ett BMW mk2 drev? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Hvis jeg ikke husker feil, mener jeg det er 1.61:1 på drev til dieselmotor Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.