Jump to content

Bytte ut utslitt teakdekk med noe annet.... - billigere :)

Sailor33

Recommended Posts

Hei! :smiley:

Med tanke på naturen og lommeboken:

Jeg har et helt utslitt teak dekk på en 35 fots seilbåt. Det lekker, er slipt mange ganger ned til skruene og MÅ byttes.

Er det noe som vet om noe godt alternativ til å legge ny teak? Dette bør se pent ut - og - ikke være for dyrt.

:flag:

Miljømessig er ikke Tek dekket så bra. Belegget frigjør visst klorforbindelser. Kaldnes Maritime selger bare ferdig dekk,dvs ferdig lagt til en pris som er nesten som å trøkke øynene ut på en stakkar. Miljømessig og økonomisk syntes jeg det er et dårlig alternativ. Da betaler jeg heller en høyere pris for ekte vare så får jobben heller stykkes opp.

Whistler tipset meg om at Maxbo på Tjøme har noe som såvidt jeg husker er Brasiliansk Eik til halve prisen av teak. Visst nok er treet "dødt" på samme måte som teak er. Skal sjekke med Maxbo hva dette er om en ukes tid. Har sett det og i farge minnte det meg litt om bleket Redwood.

Hva med furu ? Dersom du kan tenke deg et lyst dekk er furu helt fint - 6 mm tynne furustaver -kvistfrie -innsauset med epoksy.Epoksyen trekker da tvers igjennom veden og "balsamerer" den.Den blir helt død.Ingen krymping eller svelling.Dersom stavene er tykkere en 6 mm greier ikke epoksyen a trekke helt inn, og treet vil fortsette å "leve" og skape problemer.Jeg har sett et slikt dekk hvor det var brukt Oregon Pine.Nydelig.Veiledning til arbeidet finnes,bl.i bøker fra West Epoksy,Trebåten(kan nedlastes) of div.andre steder. Dekket må lakkeres over epoksyen,men det må en jo med alle andre treslag en teak.

Hilsen Gutek

Har ikkje erfaring med nating og slikt men viss det er slitesterkt og hardt tre som er "vakkert" å sjå til du er ute etter så kan du jo prøve med ask eller eventuelt bjørk. Ask og bjørk er to alternativ frå "vår eigen" skog og det skulle ikkje vere så dyrt. Men det er kanskje verre å få tak i ask enn bjørk?

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...