eysteind Startet 13.Februar.2003 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2003 Veit at dette ikkje er noko båtspørsmål men eg prøver likevel: Skulle idag kjøre ein parafinomn heim med parafin på. Selgeren sa dette skulle gå fint, men det gjorde det definitivt ikkje; heille baksetet var fullt av parafin då eg kom heim! Veit noko om eit middel som tar parafin?? takker for absolutt alle svar!! Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 13.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2003 Plenty Zalo og vann. Får du setet i badekaret? Og ikke for å gni salt i såret, Eysteind. Men burde man vurdere en fyrstikk? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 13.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2003 Per Arve: Plenty Zalo og vann. Får du setet i badekaret? Og ikke for å gni salt i såret, Eysteind. Men burde man vurdere en fyrstikk? For å ta det siste først, jeg har tro på at en fyrstikk fjener all lukt av parafin, men, det blir jo noen andre problemer også. Zalo imidlertid en noe av det beste som finnes av alkaliske vaskemidler. Det er laget spesiellt for å fjerne fett, så det burde virke bra. Jeg kan nevne at vi, som malerfirma benytter zalo for å gjøre ren pensler for oljemaling etter en rask omgang i white spirit. Ypperlig. Jeg vil foeslå følgende løsning om setet ditt er fargeekte. (sett eventuelt en prøve om du finner det nødvendig, men husk at jo raskere jo bedre) Gni setet inn med ren zalo, eventuellt litt tynnet med vann for å sikre bedre inntregning i stoppen. La dette virke noen timer, men sørg for at flaten ikke tørker. Etter nødvendig virketid, vask med varmt vann (maks 40 grader) i rikelige mengder til det ikke lenger skummer. Dette tar meget lang tid. ( bor du i Oslo, kan jeg låne deg en vasker som produserer varmt vann, 20 liter/minutt. Hvis ikke, forsøk å få låne en et annet sted) La setet tørke. Du har litt av en jobb foran deg, men jeg har faktisk meget stor tro på at dette vil gjøre susen. PS. Grunnen til at vanntemperaturen ikke må gå over 40 grader er at de fleste flekker/forurensninger inneholder eggehvitestoffer. Ved bruk av varmere vann "svir" du skitten fast, slik at den er nærmest umulig å fjerne. En annen mulighet du har er å prøve et kjmiek renseri. Bor du i Oslo, kan renseriet på Lambertseter Senter (ved Symra) anbefales. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
eysteind Svart 13.Februar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2003 Kjekt å vite å noe kan hjelpe. Var heilt ifrå meg då eg såg parafinen i den nye bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 13.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2003 Hva med å få tak i et nytt sete på en opphogning? Uannsett, ikke tenn Deg en røyk i bilen med det første. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 13.Februar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2003 Trur ikkje eg finn setet til ein 2002 mod ford mondeo, men vis du veit om ett kan du seie ifrå. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 13.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2003 www.knoks.no de hugger en mondeo 1999 nå!! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 13.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2003 Zalo er bra, men Jif skurkrem er MYE bedre når det gjelder oljeholdige fludium. Også kan du få den med sitronduft !!!!!. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Marton Svart 14.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2003 Må fortelle om da min bror skulle ta bateriet hjem for lading fra båten, han satte bateriet i bagasje rommet i bilen og dro hjem. Da han var vell hjemme og skulle ta ut bateriet viste det seg at det hadde veltet og baterisyren fløt. Tror han tørket opp det verste og at det skulle gå bra med det. Dagen etter viste det seg at syren/gassen hadde spist opp hele baksete ryggen og noe av setet i hans ny innkjøpte BMV. Tror han kjører runt uten baksete den dag i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 14.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2003 Og jeg brente hull i en helt ny joggedress vha. battersyre ..........Og det var en som jeg nettopp hadde fått av Kjerringa Sitér dette innlegget Link to post
kirkes Svart 17.September.2003 Link til dette innlegget Svart 17.September.2003 :confused:Hei. Skulle koble ferskvann til motoren (TAMD 30) på stussen under impellerhuset. Rørstussen virket løs og når jeg skulle skru slangen godt på løsnet rørstussen fra impellerhuset. Det virket som om den bare var presset opp. Kjøpte ny O-ring og plastholder. Men hvordan skal disse delene plasseres og hvordan skal det sitte? Håper på gode svar Får ikke kjørt vann gjennom motoren. Hilsen Trond Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 17.September.2003 Link til dette innlegget Svart 17.September.2003 Har du mulighet for å legge ut et bilde er det nok mye lettere å få konkrete tilbakemeldinger. Det blir vanskelig å gi et svar uten å se hvordan impellerhus og stuss ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 18.September.2003 Link til dette innlegget Svart 18.September.2003 Hei. Er ikke dette en svært ofte benyttet løsning hos Volvo? Og kanskje andre fabrikanter? Plastholderen du nevner gjør meg usikker. Men O-ringen monteres ofte i huset og røret presses på plass inne i denne. Det er svært viktig at rørenden ikke har bulker eller skader. Da holder det neppe trykk. Og blir dessuten vrient å få på plass. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 18.September.2003 Link til dette innlegget Svart 18.September.2003 Skulle koble ferskvann til motoren (TAMD 30) på stussen under impellerhuset. Jeg kan ikke gi noe svar på problemet ditt, men noe av det første jeg gjorde da jeg fikk min båt med TAMD 30, var å montere et sjøvannsfilter, og dermed er det også mye enklere å kjøre ferskvann gjennom ved å legge vannslangen i filteret. Sjøvannsfilteret kan vel være godt å ha ellers også, og ikke bare når motoren skal ferskvannskjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 18.September.2003 Link til dette innlegget Svart 18.September.2003 Rørstussen skal holdes på plass av et V formet jern som klemmer hele greia fast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.