Jump to content

Bytte av dieselvarmer

JensKH

Recommended Posts

Jeg har en Ardic 432 DL dieselvarmer som er noen få år gammel. Den har gått greit like fram til et par måneder siden da den streiket. Eneste ulempen jeg har sett tidligere er at den bråker ganske mye.

Den er nå sendt til service og jeg har fått vite at det koster 4000- 5000 kr å sette den i stand. Den lokale butikken som har sendt den inn mener at det er mye gunstigere for meg å kjøpe en ny Eberspächer D4 varmer som jeg skal få for 11100 kr enn å spandere penger på Ardic'en.

Hva mener dere? Er Eberspächer en så mye bedre og mer stillegående varmer at det vil lønne seg for meg å bytte?

Ikke godt å si. Er jo et økonomisk spørsmål også. Har hatt to stk Ebere i tidligere båter. Disse har vært fra sent åttitall. Bråket de også. Nå har jeg en helt ny Webasto 5000 som jeg er meget godt fornøyd med. Bruker båten hele året og den har innfridd forventningene fullt ut. Hvis du bruker båten kun om sommeren og varmeapparatet kun en gang inn i mellom ville jeg vel raparert Ardicen tror jeg. I og med du sier at den er ganske ny bør den vel greie noen år til. :confused:

Hva med montering av den nye varmeren, og monteringssett? Er vel ikke alt det gamle som kan brukes om igjen? Det er jo alltid en del styr med å montere nye ting. Ville tro det er enklere å skru av den gamle, få den fikset, og montert den på nytt igjen.

4000.- er også tross alt en del mindre enn 11100.- ++, selv om jeg syntes det hørtes dyrt ut for service. Hva kostet Ardicen ny?

Nå har jeg hverken hørt Ardic eller Eberspächer, men hører jo min egen Mikuni, som jeg vil tro er omtrent samme nivå som Eberen. Støynivået er ikke akkurat noe jeg tenker på, så da bråker den vel relativt lite?

At det skulle finnes noe i denne varmeren som det koster 5000 spenn å bytte, ville jeg ikke tatt for god fisk. Komplett varmer uten slangesett koster jo 7000.

En kjapp reklamasjonstelefon til Termomarin, vil kanskje kunne gi deg en ny varmer innenfor reklamasjonsfristen på 5 år, forutsatt at den er brukt normalt og at du ikke har gjort noe teit med den.

Alternativt at du får selve duppedittene inni den blanke stålboksen særdeles rimelig. Full pris på denne uten romtermostat, boksen, eksossett, fødepumpe, lyddemper og kabelstokk er ca 4000 kroner. Da vet du hva du har å forholde deg til.

Forøvrig har du et problem hvis du bytter til Eber med tilsvarende effekt. Den bruker ikke 65mm slangesett. I tillegg må du montere ny fødepumpe.

Fremlegg problemet ditt for Termomarin. De pleier å være ganske medgjørlige til å møte kunder på halvveien, da de er av den oppfatning at produkene de selger skal vare lengre enn et par tre år.

Lotus

Mange takk for gode råd.

Problemet med å reklamere er at jeg har kjøpt båten brukt og har ingen kvittering på varmeren. Jeg vet heller ikke helt når den er installert. Servicemannen i Sandefjord har også forklart at feilen sannsynligvis har oppstått fordi noen ukyndige har tuklet med den.

Jeg trenger en god varmer da vi bruker båten hele vinteren til fisking og dykking. Den bør derfor hjelpe til med en lunk i båten selv med kallesjen delvis åpen. Større effekt enn Ardic'en ville derfor være en fordel. Men dersom varmluftrørene og for mye annet må skiftes ved skifte av varmer, så er selvfølgelig det et ekstra problem. :confused:

Jeg monterte inn en Eber D2 i fjor og har hatt meget god erfaring med den. Kun å stille inn termostaten, og trykke på knappen og varmeren ordner resten selv. Når den trinner seg ned om natten for vedlikeholdsvarme hører vi ikke varmeren i det hele tatt inn i hytta. For å redusere støyen så monterte jeg på en skikkelig lyddemper mellom varmeren og dysene. Virker som den er snill med strømforbruk også.

Kun positive erfaringer så langt.

mvh

GipsyGirl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...