Jump to content

Batteriovervåking


Geirh

Recommended Posts

Telnor Vest A/S på OS utenfor Bergen ( telnorv@online.no ) lagerfører smarte skillebrytere, laderegulatorer. Telefon 56 30 62 00.

http://www.telnor.no/

Har selv installert en slik smart skillebryter og ikke opplevet problemer så langt med for lite startstrøm. Finnes sikkert utallige konsepter på markedet. Lønner seg kanskje å undersøke litt nærmere og ikke minst finne ut ditt behov.

Link to post

Se Link: http://www.maritim.no/

 

Ligger under instrumenter, andre merker. Ser ut som at det er dette du er ute etter. Koster flesk.

 

$ BATT-METER 2

Art.nummer: 10450-30

Det velkjente Batt-Meteret i ny og forbedret utgave.

 

Instrumentet viser batterispenning, strøm tol og fra batteriet, amperetimer som er brukt siden siste fullading, gjenværende kapasitet og gjenværende tid med gjeldende forbruk.

 

Instrumentet har også en utgang som kan kobles til alarm eller som kan brukes for å starte f.eks. et aggregat.

 

Spenning inn: 9-35 VDC

Strømforbruk: 8 mA

Innfell. diam: 52 mm

Innfell. dybde: 85 mm

Størrelse display: 66x66 mm

Link to post

Sterling PMP1, kan leses om på leverandørsidene eller her.

 

Instrumentet kan

4 x Volt

4 x Ampere

1 x Amperetimer

Amperetimer måles også videre når systemet er slått av (PMP1 må ha strøm selvfølgelig).

Men strømforbruk er bare 70mA med belysning, men 50mA uten.

 

Pris: kr. 2665,- inkl. mva.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 1 måned senere...

Sterling PMP1, kan leses om på leverandørsidene eller her.

 

Instrumentet kan

4 x Volt

4 x Ampere

1 x Amperetimer

Amperetimer måles også videre når systemet er slått av (PMP1 må ha strøm selvfølgelig).

Men strømforbruk er bare 70mA med belysning, men 50mA uten.

 

Pris: kr. 2665,- inkl. mva.

 

:seeya:

Jørg

Posted Image

 

Har du noe mer info om PMP1 ? Tenker på fysiske mål, tegning/bilde, manual for hvordan den skal kobles til, etc ? Det står ikke noe om dette på dine hjemmesider.

Link to post

Har du noe mer info om PMP1 ? Tenker på fysiske mål, tegning/bilde, manual for hvordan den skal kobles til, etc ? Det står ikke noe om dette på dine hjemmesider.

Jo da, alt er på plass :yesnod:

www.sterling-power.no , deretter på høyre sida til side tre av fire (3/4), vennligst les "PMP1"

 

Koblingskjemaet finnes som engelsk versjon helt til øverst under knappen "Downloads" og deretter under "battery-management-controller (2003)"

 

Dette er så lett forståelig at jeg ikke har oversatt det.

Men spør meg direkte hvis det blir for vanskelig å forstå likevel.

Til nå hadde det ikke vært noe behov for mye forklaring, men man vet ja ikke per forhånds om alle oppfatter det like som andre.

I så fall skriver jeg en oversettelse med en gang.

 

Takk for at du spurte.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Kjøpte ett hos seatronic her om dagen .er ikke sikker på om det står i katalogen .kostet 1495 med 100a shunt. bruker det til fritidsbanken og der er det ingen ting som er i nærheten av å dra 100a.viser volt og amper +forbruk av amp.timer ut og inn+antall timer igjen ved belastning.er også stillbar alarm på volten.

Redigert av nb840 (see edit history)
Link to post

bruker det til fritidsbanken og der er det ingen ting som er i nærheten av å dra 100a.

Ja, stort sett er det riktig og kanskje stemmer det også for båten din.

Men tenk på f.eks. båt som har en dynamo som enten er stort, eller ha i tillegg en høyeffektregulator som gjør at dynamoet utvikler riktig effekt.

Hvis en slik båt nå i tillegg ha en stor batteribenk så går det mye strøm over en lengre tid over shunten.

I så fall blir en shunt varmt, som skal unngås ikke bare pga. feilvisning.

Dette er bare en eksempel.

 

Ellers ønsker noen eiere også nøyaktig måling av store forbrukere, bare for å sjekke funksjonen.

I så fall kommer en 100A-shunt rask på grensen det den takler (ankervinsj, startmotor, baugtruster f.eks.)

 

Men som du sa, "vanligvis" behøves det ikke så ofte 100A.

Bare at jeg ikke skjønner at 100A-shunter blir levert overhodet, fordi prisforskjellen spiller virkelig ikke noe rolle.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Låner tråden til ett spørsmål til Joerg Becker.

Hva trekker 1250CED av max effekt på 230V AC siden ?

Fant ikke dette i spec'n.

Nei, dette finner man ikke fordi verdien er bare teoretisk.

Utgående av 15 Volt ladning blir det ca. 750 Watt ved ca. 4,7A.

Men, bare teoretisk.

Når batteriene er absolut "døde" kan dette dobbles i noen minutter.

Omvent er den verdien helt urealistisk fordi vanligvis blir det mye mindre.

I tillegg kommer måten og styring av ladningen som gjør det nesten ikke mulig til å "beregne" et klart tall, fordi ladningen/strømforsyningen blir tilpasset etter behov.

 

Går ut i fra gjennomsnittlig 2,0 til 4,0A, da stemmer det halv veis.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Utgående av 15 Volt ladning blir det ca. 750 Watt ved ca. 4,7A.

Men, bare teoretisk.

Når batteriene er absolut "døde" kan dette dobbles i noen minutter.

Det var mye, det blir jo 9,4 A i noen minutter.

Hva er den sikret med - fuse på 230V AC siden ?

CED1250 var planlagt brukt med en liten AC generator som leverer 7A, 1600W v 230V.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post

Det var mye, det blir jo 9,4 A i noen minutter.

Hva er den sikret med - fuse på 230V AC siden ?

Den sikring som finnes på brygga.

Laderen går på overlast, hvis man få gjort det, og tilbake på vanlig ladning når den blir slått på igjen.

Men glem det med 9,4A, dette er en teoretisk verdi som heller ikke gjør noe med laderen og alle brygger har minst 10A sikringer.

Forresten har serien CED også mykstartfunksjon.

Men hvis man nå virkelig ha så dårlige forhold at det finnes mindre enn 10A sikringer et sted,

så kan man jo investere i fjernstyring CEDRC også.

 

Med CEDRC kan bl.a. effekten reduseres fra 100% til enten 50 eller 25% effekt.

Har man det så kan ikke noe går galt med strømforsyningen.

 

Vet du om en lader som kan det bedre ? :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hvilket IP beskyttelsesgrad har CED laderene?

 

Tåler de stå i fuktig og/eller kaldt klima og lade batterier?

 

Min LADAC dual marine har IP66 (IP55)... .

Dette er vel en fordel som din Ladac tilbyr.

Untatt serien ProSports må alle ladere står tørr.

"Tørr" betyr uten direkte påvirkning av vann, slik at ikke vann kommer inn i laderen.

"Vanlig" sjøluft (luftfugtighet) gjør absolut ingenting med laderene CED.

Men vi vil jo ikke dykke med laderen, eller... :confused:

 

Det samme gjelder mht. temperatur.

Alle ladere (også din og alle invertere) skal står kjølig.

Forskjellen finnes bare mellom analoge og digitale ladere pga. mikroprosessorene.

Mikroprosessorene jobber først lit treg hvis det er riktig kalt, men varmer seg opp etter noen få minutter.

Deretter "kjenner" de seg riktig bra.

Ladere CED kjenner også på batteriets temperatur og regulerer ladningen tilpasset temperaturen.

 

Men: dette spørsmålet skal bedre stilles omvent, som de fleste ikke vet noe om,

..eller som ofte bare blir ignorert... :confused: .

 

Spørsmålet egentlig være: "hvor mye temperatur takler laderen?".

Dette er viktigere fordi de fleste ladere er beregnet bare til (pluss) 18° til 22°Celsius,

men mister effekt i massevis direkte utover angitt verdien.

Bare synd hvis en slik lader skal jobbe mellom våren og høst...

Pga. det er det forresten også bare tull til å montere noe som helst elektronik i motorrommet.

En motor har allerede driftstemperatur av 80° til 90°Celsius og utstråler varme både i tillegg

og vanligvis i mange timer etterpå.

 

Men CED ladere kan lade med 100% effekt også opp til 40°C temperatur.

Hva kan leses i brukerveiledningen til din (eller andre) Ladac, bare ren informativt ?

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ikke alle, hos oss har vi kun 6A sikringer :wink: . Irriterende egentlig, kan ikke bruke støvsuger ombord f.eks.

Det tyder vel mer til dårlig strømforsyning på brygga likevel.

Hvis dere har mange båter på bryggen så kan det hendes at mannen i siste ledd heller ikke får nok

spenning for laderen sitt.

Stikkord "Multispenning/multifrekvens-inntak")

 

Men jeg synes at vi kommer for langt ut i akkurat denne tråden som dreier seg om "Batteriovervåking"

Til å diskutere dette videre skulle man bedre starte en annen tråd, synes jeg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Du kan lese mer om Dual Marine laderen i *.pdf filene som du finner HER

 

Denn laderen er fastmontert og kun en vedliholdslader hvor det kun kan trekkes en liten parallell last samtidig med lading. Hvor varmt det kan være før laderen "gir opp" vet jeg ikke. Det er uansett en uaktuell problemstilling da det ikke blir særlig varmt der min lader er plassert. At det kan bli fuktig undet akterdekk ved helårsbruk er derimot mer interessant å vite om ustyret tåler.

At det ikke trekkes noe strøm fra batteriene når nettkabel er frakoblet er også viktig.

 

Jeg spør fordi jeg vurderer å bytte laderen til en kraftigere type, minimun 30A hvor det samtdig kan trekkes strøm til forbrukere som kjøleskap, Tv etc... .

Idag bruker jeg en MASCOT 20 A lader til dette. Det fungerer bra, men er litt tungvint.

Link to post

Du kan lese mer om Dual Marine laderen i *.pdf filene som du finner HER

 

Denn laderen er fastmontert og kun en vedliholdslader hvor det kun kan trekkes en liten parallell last samtidig med lading. Hvor varmt det kan være før laderen "gir opp" vet jeg ikke. Det er uansett en uaktuell problemstilling da det ikke blir særlig varmt der min lader er plassert. At det kan bli fuktig undet akterdekk ved helårsbruk er derimot mer interessant å vite om ustyret tåler.

At det ikke trekkes noe strøm fra batteriene når nettkabel er frakoblet er også viktig.

 

Jeg spør fordi jeg vurderer å bytte laderen til en kraftigere type, minimun 30A hvor det samtdig kan trekkes strøm til forbrukere som kjøleskap, Tv etc... .

Idag bruker jeg en MASCOT 20 A lader til dette. Det fungerer bra, men er litt tungvint.

Ja takk, jeg tenkter meg allerede at heller ikke Ladac skriver noe om temperaturer.

Men dette er både vanlig og blir gjerne "glemt", fordi dette er sannheter om noe det de færreste produsenter gjerne snakker om.

Ellers må de fleste produsenter korrigere alle betegnelser av produktene sine ganske tydelig.

Hvis man f.eks. tar en "30A" lader som er beregnet på 20 grader, men utgår fra (i beste fall) tap av "bare" 1 til 2% per grad som overstiger 20 grader, så blir det realistisk en 15 til 23A lader ved "uoptimalt" forhold.

Men, hvor er det bare maksimalt 20grader permanent?

Enda verre blir det med "uintelligente" ladere.

Det samme gjelder også for invertere, men både dette, hva de kan og forholdet ang. pris/verdi er an annen tema.

 

Som sagt, fuktighet er ikke noe problem så lenge laderene ikke "dykkes".

Ellers er det vel mange CED-ladere i helårsbruk, også i Norge.

Hvis man vil sammenlikne dette så er jo fuktighetsproblemet i sentraleuropa mye større enn i norlige områder.

Forskjellern ligger vel ved 4 til 10% gjennomsnittlig, som allerede er mye, men spesiellt om vinteren er det jo "beintørr" i Norden.

Jeg selv (og selvfølgelig enda flere andre kollegaer) har også både levert og montert CED-ladere på

båter som gikk til Søramerika, karibiske øyene, India, Filipinene/Indonesia m.m.,

men dette ha ikke vært noen problem i både så mange år og til nå.

Og, tro meg, der kan noen ganger drikkes vann "rett fra lufta", uten at det regner.

 

Ang. selvutladning er det heller ikke noen problem, laderene kan (og skal) forbli tilkoblet i hele tida.

Ja og tungvint? Dette betyr hos Sterling 2,9kg.

Alle andre fakta kan man sammenlikne ved bruk av dette her.

Ellers, velkommen igjen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...