Jump to content

Hvordan løsne maskeringstape som ikke vil av?

saga

Recommended Posts

Jeg har bunnsmurt båten i dag og brukte en blå maskeringstape som jeg kjøpte hos Europris. Denne skulle kunne sitte på over lengre tid og allikevel være enkel å få av.

Det viste seg den imidlertid ikke å være :headbang: Den deler seg og det ligger igjen lim og papir på båtsiden som er utrolig vanskelig å få av. Har forsøk med rødsprit og sikling (stålskrape) med det drar seg bare utover.

Er det noen som har tips om hva jeg skal få av denne tapen med?

Det blir siste gang jeg kjøper noe på Europris ihvertfall.

Hva med Aceton?

stusser litt på dette med maskeringstape som skal sitte over lengre tid. "Barnelærdom" er at maskeringstapen skal av "så fort som mulig", slik at man kan evt tørke vekk maling/bunnstoff som har trukket opp før det tørker...

Jeg har brukt den blå. riktignok ikke fra Europris, med hell etter bruk av den vanlige - måtte slipe en hel del lakket mahogy på nytt etter det.

Som Suzuki liker jeg sitronduft - sitronløsningsmiddel og amerikansk terpentin holder høy standard luktmessig blandt båtkjemikalier. :smiley: Hadde ikke trengt noe annet.......

Label off - Biltema

Sitrusbasert

Redigert av Trond C (see edit history)

Hvis den er laget av papir kan du bruke flg resept

1.Varmt vann og eddikk og påføre til tapen er gjennomvåt. ( terningskast 5 i test)

2 Dampvasker

3 Et vått håndkle og ett varmt strykejern

4 Varmt vann og salmiakk

5 .Kjøp en tapetpereforerer og væt tapen og rasp over . Fjern restene med varmt vann.

Ps har aldri prøvd noen av disse metodene

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Jøss, her kom det raskt mange svar, til og med under VM-kampen. :smiley:

Jeg skal forsøke tipsene som har kommet i morgen. Kom på at jeg brukte en form for limfjerner for mange år siden da jeg skulle fjerne dekormerkene på en bil. Kanskje det selges noe slikt også nå.

Da jeg bunnsmurte en mindre båt tidligere i år så brukte jeg den vanlige gråe maskeringstapen som jeg har brukt tidligere. Den stod på et par dager men den gikk lett av igjen.

Vil bare gjøre oppmerksom på at det finnes maskeringstape som skal være på maks 1 time og noen som kan være lengre, ja faktisk mye lengre.... Tidligere hadde vi folk bak disken som fortalte oss dette, nå er disse overtallige.....

Ellers pleier jeg alltid å fukte tapen etter den er påført, da er jeg sikker på at den løsner igjen "sekunder" etter bunnstoffet er rullet på...... Har vært såpass heldig at jeg har hatt mye vind og varme når jeg har båten oppe og da tørker vannet som treffer skroget hurtig, mens det på tapen blir sittende litt lengre....

Tidligere hadde vi folk bak disken som fortalte oss dette, nå er disse overtallige.....

Under over alle undere; Maxbo Byggeland i Oslo,har fortsatt sånn betjening. Som anbefaler et bestemt merke maling til en jobb, eller en bestemt penseltype. Ikke nødvendigvis den dyreste, men svært, svært ofte et valg jeg blir godt fornøyd med. Sjappa anbefales...

Suzuki

No boat needed..

:headbang: Europris ja, det hjalp ikke bare og farge den vite tapen blå da, for den blå som du får i "faghandelen" kan faktisk sitte på litt uten pg skille seg i limen.

Men når Høyli og kompani sender em meil ned til Kinaland om at kvaliteten blir så meget bedre med blå farge så sier vel det sitt om måten de "tilpasser" seg markedet.

Da har taperestene kommet av. Kjøpte en sprayboks med citrusrens av merke 3M hos fargehandelen. Det ble allikevel en del jobb med å fukte taperestene med en papir fuktet med citrusrens og skrape av med en stålskrape. Kunne jo ikke spraye rett på tapen for da rant rensevesken nedover bunnsmøringen.

Sendte også en mail til Europris med spørsmål om hvilken drittape de solgte og hva de syntes om saken. De beklaget jo saken men forsvarte seg med at dette kunne skje hvis malingen/bunnsmøringen rakk å tørke før tapen ble dratt av. Jeg har imidlertid maskert både på båter, biler og hus tidligere med tape av annerkjent merke og aldri hatt dette problemet.

Sjekket tapene hos Maxbo og ulike typer av de vanlige grå/hvite var merket med at de kunne stå på fra 38 timer til 8 dager - så det blir aldri mere Europris eller annet billig dritt lenger, kun ordentlige varer.

Redigert av saga (see edit history)

Ja det blir ikke mye til "butikk" å spare noen tiere på taperullen når man må kjøpe citrusspray til 140 kr. og stå i 3 timer å skrape taperester.

Eneste grunnen til at jeg kjøpte tape hos Europris var at Maxbo som var nærmeste butikk var utsolgt på tape i den bredden jeg var ute etter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...