bliss X Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Heldiggris!!! Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Sitat Men jeg trenger ikke gå lengre tilbake enn i går ettermiddag, jeg kom gjennom havnen med "Rogaland" (www.gamlerogaland.no) like etter at onsdagregattaen var slutt. Da vi nærmet oss bybroen møtte vi et virvar av seilere, med og uten seil, med og uten motor - og jeg tror nesten med og uten mast (?). ... PS I dag kl 1800 skal jeg ut med "Gamle Salten" (www.gamlesalten.no) - bare for å ha det nevnt som en advarsel for eventuelle seilere i nærheten DS Hei igjen Jeg fikk ikke vært med på onsdagsregattaen igår siden jeg hadde andre forpliktelser Jeg har imidlertid sett nevnte båt gå gjennom feltet mens regattaen var igang. Det var nok langt fra like populært, og virket noe unødvendig. Men men.. Var forresten på en firmatur med Gamle Salten i forrige uke og tok rundturen om brua (skuffende ratt - hadde ventet det digert et med knagger!) og ned i maskinen. Artig å se. Spurte om slagvolum og ble vist et reservestempel samt opplyst om at slaglengden var en meter eller så - så kunne jeg regne sjæl om jeg hadde lyst Var litt for forfrisket (lå ikke helt på merkene) til at svaret spratt fram..... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Poseidon Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Lasse, Ja det er bare til å komme hvis du vil være med! Jeg ble forøvrig tryglet og bedt om at ta "Gamle Salten" til Rosendal og Bergen nå til helgen, men da måtte jeg beklage - fordi jeg foretrakk å gå ut med min egen "Poseidon"... mvh Poseidon (Se f.eks www.karmsundet.com) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Sitat Da gjorde jeg det som forekom meg å være det eneste rette: hang i fløytesnoren og gav et laaaangt ulFor å være litt pirkete, skulle du ikke i henhold til Sjøveisreglene, Regel 34. Manøver- og varselsignaler, gitt 5 korte støt/ul? Men for all del, du "brukte hue" og alle forsto nok ditt laaaaange ul! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Lars H, Jeg kunne godt ha gitt de fem korte "hva f..n holder du på med?", men det syntes jeg var unødvendig provoserende, spesielt i en situasjon der det ikke var en båt imot, men sikkert minst 20. Derfor valgte jeg ett laaaaangt støt "jeg melder min ankomst i trangt farvann". mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirKS Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Sitat Som en oppfølger til regelpostingen på forrige side. Denne regelen sier jo at men er forpliktet til å 'stå på krava'. Men ikke til "the bitter end"! Man er forpliktet til å ta forholdsregler for å unngå sammenstøt dersom den andre parten ikke overholder vikeplikten. Og en gammel slager: "Here lies the body of Michael O'Day, who died maintaining the right of way. He was right, dead right, as he sailed along, but he's just as dead as if he'd been wrong." GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Sitat Derfor valgte jeg ett laaaaangt støt "jeg melder min ankomst i trangt farvannEgentlig helt enig, glemte å lese punkt e) i nevnte regel, sorry! Men skal si den svenske(!) seileren jeg møtte vinglende i Sotenkanalen, for seil(!), sittende seende bakover skvatt da jeg fyrte av 5 korte støt! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Lars H Mine mest virkningsfulle 5 støt fyrte jeg engang av mot en av Tau-ferjene som var fullstendig "på feil villspor" - han bakket så hardt at det var rett før stemplene kom opp gjennom skorsteinen! Men denslags bør reserveres for spesielle anledninger mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Sitat Ja, (Wind Assisted Fu..... Idiots). Det lærte du oss i et innlegg i februar. Lars H. Nei,det lærte du av meg :lol:Og en MAFI er Motor Assisted Fucking Idiot. :smiley: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Sitat Nei,det lærte du av meg :lol:Og en MAFI er Motor Assisted Fucking Idiot. Selvfølgelig, bommet litt på søket mitt, det var nok deg i nov. sist år. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jada Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Sitat Men ikke til "the bitter end"! Man er forpliktet til å ta forholdsregler for å unngå sammenstøt dersom den andre parten ikke overholder vikeplikten. Regel nr 2 sier endel om dette. Det er vel en av de viktigste reglene i hele boka. Løp og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Sitat Mellom seilbåter (under seil) og nyttefartøyer er det litt ulike oppfatninger av vikepliktsreglene ute og går. Det jeg kan finne om dette i sjøveisreglene http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/index.htm er: Regel 18. Ansvar mellom fartøy Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet: ......... b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske. Regel 9. Trange farvann ..... b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp. Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer ..... j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei. Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Disse reglene omfatter havneområder, trafikkseparasjonssystemer, sterkt beferdet lei og trange farvann. Noen som kan flere regler? Jeg kan ikke finne andre regler som sier at seil skal holde av veien for nytte. Jeg tror nok at 95% eller mer av seiletiden min foregår utenfor slike spesialområder. Oslofjorden er vel kanskje annerledes - er det trafikkseparasjon hele veien der nå? Nå er jeg en sterk tilhenger av å bruke hue i situasjoner mellom små og store båter da, det hjelper ikke å sitte i himmelen (eller alternativet) å veive med armene og påstå man hadde rett. Har aldri fått fem tut - f...k off signalet - fra noe nyttefartøy Regel 44 er litt spesiell da den hører inn under kapittel 2 Særskilte regler for norsk innenlands farvann. hvor Innenlandsfarvann er alt innenfor utaskjersgrensen, som i ytre oslofjord går på linje torbjørnskjær- ferder- svener osv. Her er det et tolkningsspørsmål, men jeg vil tolke det som at lystbåter skal vike innenfor denne linjen, da det stort sett er trange farvann for nyttetrafikk innenfor og sterkt trafikkerte leier. Stort sett er folk veldig flinke til å holde unna for nyttetrafikk i trange farvann. og jeg har heldigvis ikke sett en eneste båt med baatplassen vimpel som har opptrått som en "kamikaze seiler" foran baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Til Lars H: Såvidt jeg husker, står det skilt i hver ende av Soten kanalen. På disse skiltene står det at det er seilingsforbud i kanalen. Det er dog ikke krav at en skal kunne lese for å dra på sjøen. Det du forteller beviser jo at enkelte ikke har noen som helst repekt for andre sjøfarende. På Et senere tidspunkt skal jeg fortelle om sommerens mest skremmende episode. Denne historien viser helt klart at kunnskap om sjøen og hensyn til andre båter langt fra henger sammen med tykkelsen på lommeboka........................................... Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Man trenger ikke kunne lese for å forstå at det er seilingsforbud i Sotenkanalen. Skiltet er nemlig et piktogram, altså et bilde av en seilbåt med rød strek over. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Selv har jeg aldri vært i Sotenkanalen, men svært mange norske havner har også et avsnitt i havnreglementet som tilsier at der er totalt seilingsforbud mellom visse punkter i havnen. Men dette er vel også ett av de mange forbud som bare gjelder "for de andre...." mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bliss X Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Tilbake til utgangspunktet: Er ineressert i dette med kjegle. Hvor får man kjøpt slike, og hvor/hvordan fester man den? Tror aldri jeg har sett den i bruk på noen seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Kan bestilles i alle watski butikker, hvor den koster 72,- i 2002 katalogen. 47x32 cm varenr: 10768. Henges opp i salingshornet eller der den synes best :) Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 19.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2003 Det ser ut til at mine antakelser om at signalføringen ikke er særlig godt kjent, og at dette er årsaken til at det ikke benyttes. Litt rart igrunn, for dette er jo helt avgjørende ift. vikeplikten i gitte situasjoner. Det er jo selvfølgelig også slik at manglende signalføring fra seilbåtens side ikke fritar ham for vikeplikten, men tvert imot gir det motorbåtføreren ekstra argumenter i en evt. "sak" etter et uhell. Om seilbåten faktisk går for motor kan jo være vanskelig å fastslå, så selvfølgelig lønner det seg for alle parter å unngå å komme opp i tvilstilfellene. Det gjøres best ved å "se langt frem" (som det heter i biltrafikken) og planlegge sin seilas. Stort sett går jo dette greit men etpar brå kursendringer fra motoriserte seilbåter i sommer fikk meg til å stusse. Disse luringene med et litt stort badehånkle i masta som gjør 4-5 knop + bør ikke stå for hardt på forkjørsretten ( heter det "forkjørsrett" til vanns, forresten?) når de faktisk har vikeplikt. Til Poseidon; Er uenig med deg i din påstand om at kjeglen ville være like ukjent selv om den ble tatt i bruk. Selv mener jeg tvert imot at dersom kjeglen ble tatt ibruk etter reglene, ville kunnskapen om dette øket betraktelig, og det ville jo være til det beste for både seilende og motoriserte fanter. Forøvrig enig med deg i at man skal vise hensyn, men det gjelder enten man ferdes i det du litt nedsettende kaller campingcruiser, seilbåt, ubåt eller en ærverdig veteran av en slepebåt. Ha en god helg, alle sammen Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Poseidon Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Sitat Det ser ut til at mine antakelser om at signalføringen ikke er særlig godt kjent, og at dette er årsaken til at det ikke benyttes. Litt rart igrunn, for dette er jo helt avgjørende ift. vikeplikten i gitte situasjoner. - - - - Til Poseidon; Er uenig med deg i din påstand om at kjeglen ville være like ukjent selv om den ble tatt i bruk. Selv mener jeg tvert imot at dersom kjeglen ble tatt ibruk etter reglene, ville kunnskapen om dette øket betraktelig, og det ville jo være til det beste for både seilende og motoriserte fanter. Forøvrig enig med deg i at man skal vise hensyn, men det gjelder enten man ferdes i det du litt nedsettende kaller campingcruiser, seilbåt, ubåt eller en ærverdig veteran av en slepebåt. Ha en god helg, alle sammen Det at kjeglen er lite kjent tror jeg har en meget enkel og vanntett forklaring. Hvis det var slik at man ved å heise denne kjeglen fikk "bedre rettigheter", da ville den nok vært viden kjent blant seilerne. Men når man ved å heise kjeglen faktisk "nedgraderer" sine tilsynelatende rettigheter - da lever den nok sitt liv i den mørkeste krok . . . Forøvrig skal du ikke ta meg så veldig alvorlig når jeg "slenger med leppa bortover tastene", jeg bare er slik - og det er iallefall ikke vondt ment, det ber jeg deg om å akseptere. Men når det er sagt, så mener jeg å ha registrert en viss overrepresentasjon av uvettig og hensynsløs fremferd blant nybakte "folk i båt" tronende på en flybridge på høyde med banklånet .... Uten at hverken min eller andre slepebåter har noe direkte med dette å gjøre, så liker jeg ihvertfall å tro at når båtene er så pass store at de krever sertifikater, så har brukeren et litt mer seriøst forhold til sjølivet og forhåpentlig litt mer forståelse for hva han utsetter andre for ... Ha en god helg, forhåpentlig på sjøen for de fleste av dere! Med de beste hilsener Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Et tilsvarende signal - men som blir brukt for mye isteden for for lite - har vi her: Dette er for båter med fiskeutstyr i sjøen. Mitt inntrykk er at dersom en fiskebåt har dette merket - gjerne laget av en netting-ruse som er knyttet sammen på midten - henger det oppe kontinuerlig. Også ved kai. En forklaring som rimer med Poseidon sin ovenfor er at dette merket øker rettighetene istedenfor å minke dem. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Poseidon Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Sitat Et tilsvarende signal - men som blir brukt for mye isteden for for lite - har vi her: Dette er for båter med fiskeutstyr i sjøen. Mitt inntrykk er at dersom en fiskebåt har dette merket - gjerne laget av en netting-ruse som er knyttet sammen på midten - henger det oppe kontinuerlig. Også ved kai. En forklaring som rimer med Poseidon sin ovenfor er at dette merket øker rettighetene istedenfor å minke dem. Nettopp Surprise, Det var et veldig godt eksempel på det som jeg mente! Svært mange av rekefiskerne som ligger ved kai har dette dagsignalet - alternativt en kurv "eller noe som ligner på en kurv" - hengende i forstaget. Man skal sikkert ikke ha vandret så veldig langt på de hobbypsykologiske stier for å komme til samme konklusjon, for vi menn(esker) er ikke så kompliserte som vi av og til liker å tro Det er nok derfor damene har slikt et lett spill med oss . . . . mvh Poseidon (uten kjegle, men av og til med sorte kuler....) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Athene Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Hei! Dere som har motorbåt er jammen heldige...... For oss med seilbåt er det ikke så enkelt..Går du for motor er det for galt at du som seilbåteier ikke seiler.. Seiler du gjør du det sikkert bare for å provosere alle motorbåtene og starter du motoren, nettopp for å kunne manøvrere lettere er det altså for å tilsnike seg rettigheter. Ved å bla litt i innleggene i forumet er det ikke vanskelig å finne innlegg som støtter alle disse oppfatningene. Tidligere i sommer var det en representant fra en av redningsorganisasjonene som klaget over at seilbåtførere med motorstopp hadde tillatt seg å be om hjelp selv om de kunne ha seilt til land,- ( men der hadde de kanskje fått kritikk for å ha seilt i havneområder det var forbudt å seile i...........) At en seilbåt bruker motoren i trange farvann må da egentlig bare være en fordel for alle parter. Da kan seilbåten også holde kursen de øvrige båtene følger uten å behøve å krysse fram og tilbake. For motor greier vel de fleste seilbåter også å holde i allefall 5 knop,- noe som ikke alltid er så lett for seil.. De fleste seilbåter har en logg som gjør at vi ser om vi beveger oss med 4, 5 eller 6 knop. Når jeg beveger meg for motor med de foreskrevne 5 knop i de trangeste sundene i oslofjorden får jeg mange ganger følelsen av å kjøre rullestol på E18. Det suser båter (motorbåter) forbi på alle kanter. Kanskje hadde "problemet" med seilbåter i trange farvann vært mindre dersom fler motorbåter virkelig hadde holdt 5 knop og ikke bare kjørt "sakte nok", målt etter syn og hørsel...... Å henge oppe svart kjegle er sikkert ingen umulighet for dem som motorseiler,- men det er det med å gjøre ting praktisk også da.... HVOR MANGE AV DERE SOM NÅ HAR KRITISERT SEILBÅTENES MANGLENDE KJEGLESIGNAL HENGER OPP SVART KULE NÅR DERE ANKRER OPP PÅ DAGTID ? Når jeg seiler og ser en motorbåt langt borte kan det være veldig greit å vite i god tid om vedkommende ligger oppankret og ikke har til hensikt å vike eller ei.... Athene Athene Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Veldig bra, Athene Uansett hva en stakkar med seilbåt gjør, så er det noen som skal kritisere. Det er veldig sjelden jeg går med motor og full seilføring. Må i tlfelle være for å komme ut av et vindstille lokalt område eller urent farvann. Å gå med storseil og motor derimot er nokså vanlig da det gir båten god stabilitet. Har alltid tatt for gitt at folk forstår at en seilbåt med storseil oppe som går mot vinden i 5 - 6 knop hverken seiler eller forsøker å påberope seg spesielle rettigheter --- Snart dukker vel disse også opp i hopetall. Lurer på hva de kommer til å finne på når de ser en seilbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.