Jump to content

Maskindrevet seilbåt


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

  Sitat

Men jeg trenger ikke gå lengre tilbake enn i går ettermiddag, jeg kom gjennom havnen med "Rogaland" (www.gamlerogaland.no) like etter at onsdagregattaen var slutt. Da vi nærmet oss bybroen møtte vi et virvar av seilere, med og uten seil, med og uten motor  -  og jeg tror nesten med og uten mast (?).

 

...

 

PS

I dag kl 1800 skal jeg ut med "Gamle Salten" (www.gamlesalten.no)   -   bare for å ha det nevnt som en advarsel for eventuelle seilere i nærheten  :wink:

DS

Hei igjen

 

Jeg fikk ikke vært med på onsdagsregattaen igår siden jeg hadde andre forpliktelser  :smiley:

 

Jeg har imidlertid sett nevnte båt gå gjennom feltet mens regattaen var igang. Det var nok langt fra like populært, og virket noe unødvendig. Men men..

 

Var forresten på en firmatur med Gamle Salten i forrige uke og tok rundturen om brua (skuffende ratt - hadde ventet det digert et med knagger!) og ned i maskinen.

 

Artig å se. Spurte om slagvolum og ble vist et reservestempel samt opplyst om at slaglengden var en meter eller så - så kunne jeg regne sjæl om jeg hadde lyst  :smiley: Var litt for forfrisket (lå ikke helt på merkene) til at svaret spratt fram.....

S/Y Surprise

Link to post
  Sitat

Da gjorde jeg det som forekom meg å være det eneste rette: hang i fløytesnoren og gav et laaaangt ul

For å være litt pirkete, skulle du ikke i henhold til Sjøveisreglene, Regel 34. Manøver- og varselsignaler, gitt 5 korte støt/ul? Men for all del, du "brukte hue" og alle forsto nok ditt laaaaange ul!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  Sitat

Som en oppfølger til regelpostingen på forrige side.

Denne regelen sier jo at men er forpliktet til å 'stå på krava'.

Men ikke til "the bitter end"!

 

Man er forpliktet til å ta forholdsregler for å unngå sammenstøt dersom den andre parten ikke overholder vikeplikten.

 

Og en gammel slager:

"Here lies the body of Michael O'Day,

who died maintaining the right of way.

He was right, dead right, as he sailed along,

but he's just as dead as if he'd been wrong."

 

GeirKS

Link to post
  Sitat

Derfor valgte jeg ett laaaaangt støt "jeg melder min ankomst i trangt farvann

Egentlig helt enig, glemte å lese punkt e) i nevnte regel, sorry! Men skal si den svenske(!) seileren jeg møtte vinglende i Sotenkanalen, for seil(!), sittende seende bakover skvatt da jeg fyrte av 5 korte støt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  Sitat

Nei,det lærte du av meg :lol:Og en MAFI er Motor Assisted Fucking Idiot. :smiley::wink:

Selvfølgelig, bommet litt på søket mitt, det var nok deg i nov. sist år. :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  Sitat

Mellom seilbåter (under seil) og nyttefartøyer er det litt ulike oppfatninger av vikepliktsreglene ute og går.

 

Det jeg kan finne om dette i sjøveisreglene http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/index.htm er:


Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

.........

b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske.

 

Regel 9. Trange farvann

.....

b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp.

 

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

.....

j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 


 

Disse reglene omfatter havneområder, trafikkseparasjonssystemer, sterkt beferdet lei og trange farvann.

 

Noen som kan flere regler?

 

Jeg kan ikke finne andre regler som sier at seil skal holde av veien for nytte. Jeg tror nok at 95% eller mer av seiletiden min foregår utenfor slike spesialområder. Oslofjorden er vel kanskje annerledes - er det trafikkseparasjon hele veien der nå?

 

Nå er jeg en sterk tilhenger av å bruke hue i situasjoner mellom små og store båter da, det hjelper ikke å sitte i himmelen (eller alternativet) å veive med armene og påstå man hadde rett.

 

Har aldri fått fem tut - f...k off signalet - fra noe nyttefartøy  :headbang:

Regel 44 er litt spesiell da den hører inn under kapittel 2 Særskilte regler for norsk innenlands farvann. hvor Innenlandsfarvann er alt innenfor utaskjersgrensen, som i ytre oslofjord går på linje torbjørnskjær- ferder- svener osv. Her er det et tolkningsspørsmål, men jeg vil tolke det som at lystbåter skal vike innenfor denne linjen, da det stort sett er trange farvann for nyttetrafikk innenfor og sterkt trafikkerte leier. Stort sett er folk veldig flinke til å holde unna for nyttetrafikk i trange farvann. og jeg har heldigvis ikke sett en eneste båt med baatplassen vimpel som har opptrått som en "kamikaze seiler" foran baugen.
Link to post

Til Lars H: Såvidt jeg husker, står det skilt i hver ende av Soten kanalen. På disse skiltene står det at det er seilingsforbud i kanalen. Det er dog ikke krav at en skal kunne lese for å dra på sjøen. Det du forteller beviser jo at enkelte ikke har noen som helst repekt for andre sjøfarende.

På Et senere tidspunkt skal jeg fortelle om sommerens mest skremmende episode. Denne historien viser helt klart at kunnskap om sjøen og hensyn til andre båter langt fra henger sammen med tykkelsen på lommeboka...........................................

Link to post

Det ser ut til at mine antakelser om at signalføringen ikke er særlig godt kjent, og at dette er årsaken til at det ikke benyttes.  Litt rart igrunn, for dette er jo helt avgjørende ift. vikeplikten i gitte situasjoner.

Det er jo selvfølgelig også slik at manglende signalføring fra seilbåtens side ikke fritar ham for vikeplikten, men tvert imot gir det motorbåtføreren ekstra argumenter i en evt. "sak" etter et uhell.

 

Om seilbåten faktisk går for motor kan jo være vanskelig å fastslå, så selvfølgelig lønner det seg for alle parter å unngå å komme opp i tvilstilfellene. Det gjøres best ved å "se langt frem" (som det heter i biltrafikken) og planlegge sin seilas.  Stort sett går jo dette greit men etpar brå kursendringer fra motoriserte seilbåter i sommer fikk meg til å stusse. Disse luringene med et litt stort badehånkle i masta som gjør 4-5 knop + bør ikke stå for hardt på forkjørsretten ( heter det "forkjørsrett" til vanns, forresten?) når de faktisk har vikeplikt.

 

Til Poseidon;  Er uenig med deg i din påstand om at kjeglen ville være like ukjent selv om den ble tatt i bruk.  Selv mener jeg tvert imot at dersom kjeglen ble tatt ibruk etter reglene, ville kunnskapen om dette øket betraktelig, og det ville jo være til det beste for både seilende og motoriserte fanter.  Forøvrig enig med deg i at man skal vise hensyn, men det gjelder enten man ferdes i det du litt nedsettende kaller campingcruiser, seilbåt, ubåt eller en ærverdig veteran av en slepebåt. :confused:

 

Ha en god helg, alle sammen

Link to post
  Sitat

Det ser ut til at mine antakelser om at signalføringen ikke er særlig godt kjent, og at dette er årsaken til at det ikke benyttes.  Litt rart igrunn, for dette er jo helt avgjørende ift. vikeplikten i gitte situasjoner.

 

- - - -

 

Til Poseidon;  Er uenig med deg i din påstand om at kjeglen ville være like ukjent selv om den ble tatt i bruk.  Selv mener jeg tvert imot at dersom kjeglen ble tatt ibruk etter reglene, ville kunnskapen om dette øket betraktelig, og det ville jo være til det beste for både seilende og motoriserte fanter.  Forøvrig enig med deg i at man skal vise hensyn, men det gjelder enten man ferdes i det du litt nedsettende kaller campingcruiser, seilbåt, ubåt eller en ærverdig veteran av en slepebåt. :confused:

 

Ha en god helg, alle sammen

 

Det at kjeglen er lite kjent tror jeg har en meget enkel og vanntett forklaring. Hvis det var slik at man ved å heise denne kjeglen fikk "bedre rettigheter", da ville den nok vært viden kjent blant seilerne. Men når man ved å heise kjeglen faktisk "nedgraderer" sine tilsynelatende rettigheter  -  da lever den nok sitt liv i den mørkeste krok . . .

 

Forøvrig skal du ikke ta meg så veldig alvorlig når jeg "slenger med leppa bortover tastene", jeg bare er slik  -   og det er iallefall ikke vondt ment, det ber jeg deg om å akseptere. Men når det er sagt, så mener jeg å ha registrert en viss overrepresentasjon av uvettig og hensynsløs fremferd blant nybakte "folk i båt" tronende på en flybridge på høyde med banklånet .... :wink:

 

Uten at hverken min eller andre slepebåter har noe direkte med dette å gjøre, så liker jeg ihvertfall å tro at når båtene er så pass store at de krever sertifikater, så har brukeren et litt mer seriøst forhold til sjølivet og forhåpentlig litt mer forståelse for hva han utsetter andre for ...

 

Ha en god helg, forhåpentlig på sjøen for de fleste av dere!

 

Med de beste hilsener

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Et tilsvarende signal - men som blir brukt for mye isteden for for lite - har vi her:

Bilde

 

Dette er for båter med fiskeutstyr i sjøen.

Mitt inntrykk er at dersom en fiskebåt har dette merket - gjerne laget av en netting-ruse som er knyttet sammen på midten - henger det oppe kontinuerlig. Også ved kai.

 

En forklaring som rimer med Poseidon sin ovenfor er at dette merket øker rettighetene istedenfor å minke dem.

S/Y Surprise

Link to post
  Sitat

Et tilsvarende signal - men som blir brukt for mye isteden for for lite - har vi her:

Bilde

 

Dette er for båter med fiskeutstyr i sjøen.

Mitt inntrykk er at dersom en fiskebåt har dette merket - gjerne laget av en netting-ruse som er knyttet sammen på midten - henger det oppe kontinuerlig. Også ved kai.

 

En forklaring som rimer med Poseidon sin ovenfor er at dette merket øker rettighetene istedenfor å minke dem.

Nettopp Surprise,

 

Det var et veldig godt eksempel på det som jeg mente!

 

Svært mange av rekefiskerne som ligger ved kai har dette dagsignalet  -  alternativt en kurv "eller noe som ligner på en kurv"  -  hengende i forstaget.

 

Man skal sikkert ikke ha vandret så veldig langt på de hobbypsykologiske stier for å komme til samme konklusjon, for vi menn(esker) er ikke så kompliserte som vi av og til liker å tro  :confused:

 

Det er nok derfor damene har slikt et lett spill med oss  . . . .

 

mvh

Poseidon

(uten kjegle, men av og til med sorte kuler....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei!

Dere som har motorbåt er jammen heldige......

For oss med seilbåt er det ikke så enkelt..Går du for motor er det for galt at du som seilbåteier ikke seiler..

Seiler du  gjør du det sikkert bare for å provosere alle motorbåtene og starter du motoren, nettopp for å kunne manøvrere lettere er det altså for å tilsnike seg rettigheter. Ved å bla litt i innleggene i forumet er det ikke vanskelig å finne innlegg som støtter alle disse oppfatningene. Tidligere i sommer var det en representant fra en av redningsorganisasjonene som klaget over at seilbåtførere med motorstopp hadde tillatt seg å be om hjelp selv om de kunne ha seilt til land,- ( men der hadde de kanskje fått kritikk for å ha seilt i havneområder det var forbudt å seile i...........)

 

At en seilbåt bruker motoren i trange farvann må da egentlig bare være en fordel for alle parter. Da kan seilbåten også holde kursen de øvrige båtene følger uten å behøve å krysse fram og tilbake. For motor greier vel de fleste seilbåter også å holde i allefall 5 knop,- noe som ikke alltid er så lett for seil.. De fleste seilbåter har en logg som gjør at vi ser om vi beveger oss med 4, 5 eller 6 knop. Når jeg beveger meg for motor med de foreskrevne 5 knop i de  trangeste sundene i oslofjorden får jeg mange ganger følelsen av å  kjøre rullestol på E18. Det suser båter (motorbåter) forbi på alle kanter. Kanskje hadde "problemet" med seilbåter i trange farvann vært mindre dersom fler motorbåter virkelig hadde holdt 5 knop og ikke bare kjørt "sakte nok", målt etter syn og hørsel......

 

Å henge oppe svart kjegle er sikkert ingen umulighet for dem som motorseiler,- men det er det med å gjøre ting praktisk også da.... HVOR MANGE AV DERE SOM NÅ HAR KRITISERT SEILBÅTENES MANGLENDE KJEGLESIGNAL HENGER OPP SVART KULE NÅR DERE ANKRER OPP PÅ DAGTID ?  Når jeg seiler og ser en motorbåt langt borte kan det være veldig greit å vite i god tid om vedkommende ligger oppankret og ikke har til hensikt å vike eller ei....

Athene

 

 

Athene

Link to post

Veldig bra, Athene

 

Uansett hva en stakkar med seilbåt gjør, så er det noen som skal kritisere. Det er veldig sjelden jeg går med motor og full seilføring. Må i tlfelle være for å komme ut av et vindstille lokalt område eller urent farvann. Å gå med storseil og motor derimot er nokså vanlig da det gir båten god stabilitet.

 

Har alltid tatt for gitt at folk forstår at en seilbåt med storseil oppe som går mot vinden i 5 - 6 knop hverken seiler eller forsøker å påberope seg  spesielle rettigheter

---

Snart dukker vel disse også opp i hopetall. Lurer på hva de kommer til å finne på når de ser en seilbåt?

 

Bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...