HulkHaugen Startet 10.Juli.2006 Del på Facebook Startet 10.Juli.2006 Jeg har nettopp googla en del på dette, og fant en sabla fin side her på forumet, hvor jeg bl.a. fant dette bildet: Og når jeg ser på dette bildet lurer jeg på følgende - Hvis min dynamo er merket 70 A, vil den da noen gang klare å lade opp forbruksbatteriet på 110 Ah? og vil den da deretter lade opp mitt startbatteri på 72 Ah? - Det er vel kanskje fordel å koble alt av lensing, belysning og radio osv til forbruksbatteriet da, for som jeg ser, så "sammarbeider" ikke disse batteriene her 24/7. Eller er det noen bedre løsning på dette her? - Og hvis noen vet hvor mye effekt/strømforbruk en starter på en VP MD2B er, så vil jeg gjerne vite det. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
index Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Min dynamo på 36A lader greit opp 3x120Ah batterier, men det tar jo litt tid da.. Derfor har jeg en 25A vedlikeholdslader i tillegg, for å kunne toppe opp forbruksbanken i hjemmehavn og andre steder med tilgang til strøm. Startbatteriet tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for, det er relativt lite strømforbruk ved start vanligvis. En ting som nesten er viktigere enn hvor mange ampere dynamoen leverer, er spenningen. Du bør helst ha opp mot 14,4 volt inn på batteriene for å få skikkelig lading ( måles på tilnærmet fulladede batterier). Hvis ikke så vil ladingen ta så lang tid at du i praksis aldri vil få toppet batteriene helt opp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HulkHaugen Svart 10.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 OK! Men det jeg lurer mest på kanskje er, vil startbatteriet få noe som helt lading før forbruksbatteriet er fullladet? Og denne vedlikeholdsladeren, det er vel en 230V eksternlader det? I praksis tror jeg egentlig ikke båten min trenger mer en ett batteri fordi jeg har ikke kjøleskap eller lignende, bare radio, lensepumpe og litt belysning. Det er en dieselbåt også, så den bruker ikke noe under drift heller? Jeg har en manuell bryter montert nå; hvordan hadde det vært å koblet den inn mellom batteriene og koblingsskinna, men utenom ladingen? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
index Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Så lenge du har høy nok ladespenning så vil ikke dette være noe problem. Batteriene lades parallelt, selv om forbruksbatteriet naturlig nok vil trekke litt mer om det er godt nedtappet. Men med det forbruket du skisserer så vil nok uansett ikke batteriet bli noe videre tappet. Det som trekker mye i båt er som regel kjøleskap og dieseldrevet varmeapparat. Ellers så er det en god ide med hovedbrytere mellom batterier og forbrukere ja. Jeg har slike hos meg, en på start og en på forbruk. Slår disse av når jeg forlater båten. Vedlikeholdsladeren er en fastmontert 230V lader, som stort sett brukes i hjemmehavn etter avsluttet tur for å toppe opp det lille som dynamoen ikke klarer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HulkHaugen Svart 10.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Bare så vi er enige, du mener at dette er en bra løsning? I så tilfelle, så har jo ikke releét noen funksjon hvis jeg setter bryteren på 1+2 stillingen. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
index Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Jeg ville ha skiftet ut den batterivenderen med to enkle hovedbrytere, en på hver krets. Da er batteriene garantert adskilte når du stopper motoren, og startbatteriet får være i fred. Slik har i alle fall jeg det hos meg... I tillegg så har jeg et BEP voltsensitivt rele i stedet for releet på tegningen, som sørger for at startbatteriet får sitt først (kopler inn forbruksbanken når ladespenningen kommer over 13,7 volt). Så mitt startbatteri er fredet, blir KUN benyttet til start og kan heller ikke tappes ned ved en misforståelse (bryter i feil stilling etc). Synes dette fungerer rimelig greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 - Hvis min dynamo er merket 70 A, vil den da noen gang klare å lade opp forbruksbatteriet på 110 Ah? og vil den da deretter lade opp mitt startbatteri på 72 Ah?Tegningen viser opp/utlading av lite og stort batteri i parallell.Batteriene er symbolisert vd to vannfyllte kar. Volum av kar=Kapasitet (AHr) på batteri Vanntrykk i bunnen av kar=batterispenning Trykk på vann inn=ladespenning Som man ser vil begge vannkar, selv om de har forskjellig volum (AHr), alltid ha samme væskestand (spenning) under fylling og avtappning (lading og forbruk). Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 10.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Jeg ville ha skiftet ut den batterivenderen med to enkle hovedbrytere, en på hver krets. Da er batteriene garantert adskilte når du stopper motoren, og startbatteriet får være i fred. Men hvilket batteri skal jeg da koble min kjære lensepumpe, lanternelysene og radioen min til da? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
index Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Jeg ville ha koplet at dette til forbruksbatteriet. Og kun startmotor til startbatteriet. Da får du i alle fall alltid start. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Tegningen viser opp/utlading av lite og stort batteri i parallell. Batteriene er symbolisert vd to vannfyllte kar. ...supert forklaring, Ingar ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Furuno Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Ville kanskje byttet ut spenningsreleet med en skikkelig dimensjonert sperre-diode. En sperre-diode ryker så og si aldri, da den er en passiv komponent. Det er store muligheter for at spoler eller kontakter ryker før eller siden på releet. Det er jo selvfølgelig ingen stor sak om et releet ryker, men en sperre-diode vil være mer driftssikkert. Smak og behag kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Ville kanskje byttet ut spenningsreleet med en skikkelig dimensjonert sperre-diode. En sperre-diode ryker så og si aldri, da den er en passiv komponent. Det er store muligheter for at spoler eller kontakter ryker før eller siden på releet. Det er jo selvfølgelig ingen stor sak om et releet ryker, men en sperre-diode vil være mer driftssikkert. Smak og behag kanskje? Hmm..høres jo lurt ut, men mener du sånn at den slipper inn lading på startbatteriet, men ikke slipper ut støm fra startbatteriet til forbrukskretsen? Men hvor mye koster en sånn sak da? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
index Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 6-700 kroner. Men det betinger at du har ekstern sense på dynamoen, da dioden reduserer spenningen med ca 0,7 volt. Og uten sense kabel direkte på batteriet så vil du da få for lav ladespenning. Min båt hadde dette problemet når jeg kjøpte den, klarte kun å lade med 13,6 volt på max. Så jeg skiftet ut skilledioden med et BEP voltsensitivt rele og fikk ladespenningen opp dit den skal være. Men det er klart, et rele er ikke fullt så driftssikkert som en diode er da. Men for min del stod valget mellom god lading og dårlig ditto. Lett valg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Jeg har montert min (Mobitronic) Dette er en 30A lader. Det tviler jeg på. Det får så være . Derfor har jeg en 25A vedlikeholdslader i tillegg,Har du endelig funnet ut at Mobitronic laderen din var 25A index ? Sitér dette innlegget Link to post
Furuno Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Sperredioder har jeg montert i fiskefartøy med store batterier for både start og forbruk i 25 år, og det fungerer 100%. Med en skikkelig sperrediode er spenningsfallet ubetydelige 0,2V. Det har overhode aldri vært noe slags problemer med dette. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Har du endelig funnet ut at Mobitronic laderen din var 25A index ? Samma det vel ! Lader uansett mer enn nok til mitt bruk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Med en skikkelig sperrediode er spenningsfallet ubetydelige 0,2V.Hvilket fabrikat diode er dette ? Har du link ?Bare 0,2 Volt tap høres fantastisk bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Jeg har sett mange forklaringer på dette med strøm, men den Ingar serverte her var jo genial. Selv vi grønskollinger på strøm forstod den. Sitér dette innlegget Link to post
Furuno Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 http://www.mastervolt.com/en%20uk/53/prg/1..._isolators.html Sitér dette innlegget Link to post
Furuno Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 (redigert) Det er verdt å nevne hvis du bruker en Mastervolt B-702 så kobler du sammen begge diodene slik at "styrken" dobles fra 70A til 140A, samtidig halveres motstanden, dermed også spenningsfallet over diodesperren. Redigert 11.Juli.2006 av Furuno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Hmm..høres jo lurt ut, men mener du sånn at den slipper inn lading på startbatteriet, men ikke slipper ut støm fra startbatteriet til forbrukskretsen?Jo, derfor må man ha en diode på start og en på forbruk. Problemet med dioder er som index sier spenningsfallet. I praksis opp mot en volt ved høye ladestrømmer. Noe diode med spenningsfall på .2V finnes ikke, de såkallte tapsfrie skillene benytter mosfet som har spenningsfall som øker med strømmen. Sjekk kjøleribbene på den Mastervolt'en som ble linket til, tydelig at det er betydelige mengder med med watt som skal brennes av her. Dette er energi som skal fremstilles ved forbrenning av bensin eller diesel. En helt unødig ekstrakostnad. Å snakke om driftsikkerhet på releer synes jeg blir en akademisk diskusjon, hadde releer ikke vært pålitelige hadde veiene vært bilfrie... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Ser av spec'en at Mastervolt også har de sedvanlige 0,7 V spenningsfallet desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Furuno Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Vel dette var ment som et godt råd.Har som sagt jobbet med dette i mange år og har aldri hatt problemer ved bruk av skillediode mellom start og forbruksbatterier. Vi har derimot skiftet noen defekte skillereller.Det er vesentlig yrkesfartøy jeg har erfaring fra og disse fartøy setter driftssikkerhet meget høyt.Tror det er vel mye teori ute og går. Ved og koble diodene på nevnte skille diode i paralell økes den til 140A og spg.fallet halveres. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Sorry, dette er feil. Tapet blir ikke halvert om man kobler to dioder i parallell... Sitér dette innlegget Link to post
Furuno Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Sorry, dette er feil. Tapet blir ikke halvert om man kobler to dioder i parallell...Kan du gi en utførlig forklaring på hvorfor? Uavhengig av hva teorien sier, så er det uomtvistelig faktum at det berømte spenningsfallet har aldri vært et problem for oss på de noen hundre installasjonene vi har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.