Jump to content

1 dynamo, 2 batterier


HulkHaugen

Recommended Posts

Jeg har nettopp googla en del på dette, og fant en sabla fin side her på forumet, hvor jeg bl.a. fant dette bildet:

 

Bilde

 

Og når jeg ser på dette bildet lurer jeg på følgende

 

- Hvis min dynamo er merket 70 A, vil den da noen gang klare å lade opp forbruksbatteriet på 110 Ah? og vil den da deretter lade opp mitt startbatteri på 72 Ah?

 

- Det er vel kanskje fordel å koble alt av lensing, belysning og radio osv til forbruksbatteriet da, for som jeg ser, så "sammarbeider" ikke disse batteriene her 24/7. Eller er det noen bedre løsning på dette her?

 

- Og hvis noen vet hvor mye effekt/strømforbruk en starter på en VP MD2B er, så vil jeg gjerne vite det.

Mvh Børre

Link to post

Min dynamo på 36A lader greit opp 3x120Ah batterier, men det tar jo litt tid da.. Derfor har jeg en 25A vedlikeholdslader i tillegg, for å kunne toppe opp forbruksbanken i hjemmehavn og andre steder med tilgang til strøm. Startbatteriet tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for, det er relativt lite strømforbruk ved start vanligvis.

 

En ting som nesten er viktigere enn hvor mange ampere dynamoen leverer, er spenningen. Du bør helst ha opp mot 14,4 volt inn på batteriene for å få skikkelig lading ( måles på tilnærmet fulladede batterier). Hvis ikke så vil ladingen ta så lang tid at du i praksis aldri vil få toppet batteriene helt opp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

OK! Men det jeg lurer mest på kanskje er, vil startbatteriet få noe som helt lading før forbruksbatteriet er fullladet?

 

Og denne vedlikeholdsladeren, det er vel en 230V eksternlader det?

 

I praksis tror jeg egentlig ikke båten min trenger mer en ett batteri fordi jeg har ikke kjøleskap eller lignende, bare radio, lensepumpe og litt belysning. Det er en dieselbåt også, så den bruker ikke noe under drift heller?

 

Jeg har en manuell bryter montert nå; hvordan hadde det vært å koblet den inn mellom batteriene og koblingsskinna, men utenom ladingen?

Mvh Børre

Link to post

Så lenge du har høy nok ladespenning så vil ikke dette være noe problem. Batteriene lades parallelt, selv om forbruksbatteriet naturlig nok vil trekke litt mer om det er godt nedtappet. Men med det forbruket du skisserer så vil nok uansett ikke batteriet bli noe videre tappet. Det som trekker mye i båt er som regel kjøleskap og dieseldrevet varmeapparat.

 

Ellers så er det en god ide med hovedbrytere mellom batterier og forbrukere ja. Jeg har slike hos meg, en på start og en på forbruk. Slår disse av når jeg forlater båten.

 

Vedlikeholdsladeren er en fastmontert 230V lader, som stort sett brukes i hjemmehavn etter avsluttet tur for å toppe opp det lille som dynamoen ikke klarer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg ville ha skiftet ut den batterivenderen med to enkle hovedbrytere, en på hver krets. Da er batteriene garantert adskilte når du stopper motoren, og startbatteriet får være i fred. Slik har i alle fall jeg det hos meg... I tillegg så har jeg et BEP voltsensitivt rele i stedet for releet på tegningen, som sørger for at startbatteriet får sitt først (kopler inn forbruksbanken når ladespenningen kommer over 13,7 volt).

 

Så mitt startbatteri er fredet, blir KUN benyttet til start og kan heller ikke tappes ned ved en misforståelse (bryter i feil stilling etc). Synes dette fungerer rimelig greit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

- Hvis min dynamo er merket 70 A, vil den da noen gang klare å lade opp forbruksbatteriet på 110 Ah? og vil den da deretter lade opp mitt startbatteri på 72 Ah?

Tegningen viser opp/utlading av lite og stort batteri i parallell.

Batteriene er symbolisert vd to vannfyllte kar.

 

Volum av kar=Kapasitet (AHr) på batteri

Vanntrykk i bunnen av kar=batterispenning

Trykk på vann inn=ladespenning

 

Som man ser vil begge vannkar, selv om de har forskjellig volum (AHr), alltid ha samme væskestand (spenning) under fylling og avtappning (lading og forbruk).

 

Bilde

Link to post

Jeg ville ha skiftet ut den batterivenderen med to enkle hovedbrytere, en på hver krets. Da er batteriene garantert adskilte når du stopper motoren, og startbatteriet får være i fred.

Men hvilket batteri skal jeg da koble min kjære lensepumpe, lanternelysene og radioen min til da?

Mvh Børre

Link to post

Ville kanskje byttet ut spenningsreleet med en skikkelig dimensjonert sperre-diode. En sperre-diode ryker så og si aldri, da den er en passiv komponent. Det er store muligheter for at spoler eller kontakter ryker før eller siden på releet. Det er jo selvfølgelig ingen stor sak om et releet ryker, men en sperre-diode vil være mer driftssikkert. Smak og behag kanskje?

Link to post

Ville kanskje byttet ut spenningsreleet med en skikkelig dimensjonert sperre-diode. En sperre-diode ryker så og si aldri, da den er en passiv komponent. Det er store muligheter for at spoler eller kontakter ryker før eller siden på releet. Det er jo selvfølgelig ingen stor sak om et releet ryker, men en sperre-diode vil være mer driftssikkert. Smak og behag kanskje?

Hmm..høres jo lurt ut, men mener du sånn at den slipper inn lading på startbatteriet, men ikke slipper ut støm fra startbatteriet til forbrukskretsen?

 

Men hvor mye koster en sånn sak da?

Mvh Børre

Link to post

6-700 kroner. Men det betinger at du har ekstern sense på dynamoen, da dioden reduserer spenningen med ca 0,7 volt. Og uten sense kabel direkte på batteriet så vil du da få for lav ladespenning. Min båt hadde dette problemet når jeg kjøpte den, klarte kun å lade med 13,6 volt på max. Så jeg skiftet ut skilledioden med et BEP voltsensitivt rele og fikk ladespenningen opp dit den skal være. Men det er klart, et rele er ikke fullt så driftssikkert som en diode er da. Men for min del stod valget mellom god lading og dårlig ditto. Lett valg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hmm..høres jo lurt ut, men mener du sånn at den slipper inn lading på startbatteriet, men ikke slipper ut støm fra startbatteriet til forbrukskretsen?

Jo, derfor må man ha en diode på start og en på forbruk.

 

Problemet med dioder er som index sier spenningsfallet. I praksis opp mot en volt ved høye ladestrømmer.

 

Noe diode med spenningsfall på .2V finnes ikke, de såkallte tapsfrie skillene benytter mosfet som har spenningsfall som øker med strømmen.

 

Sjekk kjøleribbene på den Mastervolt'en som ble linket til, tydelig at det er betydelige mengder med med watt som skal brennes av her. Dette er energi som skal fremstilles ved forbrenning av bensin eller diesel. En helt unødig ekstrakostnad.

 

Å snakke om driftsikkerhet på releer synes jeg blir en akademisk diskusjon, hadde releer ikke vært pålitelige hadde veiene vært bilfrie... :smiley:

Link to post

Vel dette var ment som et godt råd.Har som sagt jobbet med dette i mange år og har aldri hatt

problemer ved bruk av skillediode mellom start og forbruksbatterier.

Vi har derimot skiftet noen defekte skillereller.Det er vesentlig yrkesfartøy jeg har erfaring fra og

disse fartøy setter driftssikkerhet meget høyt.Tror det er vel mye teori ute og går.

Ved og koble diodene på nevnte skille diode i paralell økes den til 140A og spg.fallet halveres.

Link to post

Sorry, dette er feil. Tapet blir ikke halvert om man kobler to dioder i parallell...

Kan du gi en utførlig forklaring på hvorfor?

 

Uavhengig av hva teorien sier, så er det uomtvistelig faktum at det berømte spenningsfallet har aldri vært et problem for oss på de noen hundre installasjonene vi har hatt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...