Nemo Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 (redigert) Furuno skrev: Kan du gi en utførlig forklaring på hvorfor? Uavhengig av hva teorien sier, så er det uomtvistelig faktum at det berømte spenningsfallet har aldri vært et problem for oss på de noen hundre installasjonene vi har hatt. Forklaringen er at dioden begynner å lede i fremretningen først ved ca. 0.7 Volt. Om man kobler flere dioder i parallell, endrer ikke det på dette forholdet. Om du ikke har hatt problem med spenningsfallet er vel en annen sak. Det er mange tråder på BP der dette temaet er grundig belyst. Når det gjelder yrkesbåter kan det ofte være ønskelig med lavere ladespenning, spesielt på startbatteriet når det blir mange driftstimer mellom hver oppstart av motor. Redigert 12.Juli.2006 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hui900 Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Ingar skrev: Jo, derfor må man ha en diode på start og en på forbruk. Hvorfor må du ha en på hver? Jeg har diodesperre på mitt anlegg, men kun til startbatteri, er det nødvendig med en til forbruksbatteriene også? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Burde vel egentlig skrevet "er det vanlig å ha" istedet for "må ha". Det er jo lite sannsynlig at forbruk skal utlades via startbatteriet så i denne sammenheng er det egentlig nok med diode kun på start. Problemet er ladespenning, med ditt opplegg vil startbatteriet ikke bli fullt oppladet pga spenningsfallet i dioden. Hvor mye det betyr i praksis er en annen sak, siden startbatteriet aldri lades ut er det mulig at det er like bra at dette har en lavere ladespenning. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Hei, En annen ting er at 2 dioder i paralell ikke gir muligheter for dobbel strømtrekk. Diodene har alltid litt forskjellig åpningspenning. Dette gjør at stort sett all belastning som regel kommer på dioden som åpner først. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 JRK skrev: Hei, En annen ting er at 2 dioder i paralell ikke gir muligheter for dobbel strømtrekk. Diodene har alltid litt forskjellig åpningspenning. Dette gjør at stort sett all belastning som regel kommer på dioden som åpner først. Ikke helt riktig.Diodene åpner også i rekkefølge av lastfordelingen. En skillediode for 130A med tre uttak takler 130A per uttak. Det betyr at maks. strøm kan blir 390A. Så er f.eks. en mulighet ved bruk av høyeffektregulator PDAR at skillediodene kan monteres mellom start- og servicebenken (gjelder motorer med opp til ca. 100hk.) Dynamo blir tilkoblet direkte på servicebenken, mens startbatteriet får ladning via servicebatteriet. Effekten er at servicebenken får full dynamoeffekt, mens startbenken får redusert ladning. I så fall bruker vi 130A skilledioder med 3 uttak. Alle tre uttakene blir koblet parallelt. Virker uten problem fordi lasten ved start blir fordelt på alle tre dioder. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Steinar S Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 (redigert) Systemtegningen øverst fungerer bra, men her vil du få en gløding i ladelampa. Dette på grunn av at releet trekker litt strøm og du får spenningsfall over ladelampa, og den gløder. Hvordan løser dere dette? Man kan selvsølgelig koble jord over oljetrykksbryteren der den har jord når den ikke er aktiv. Men hos meg er ikke dette mulig da oljetrykksbryter bryter med jord når trykket øker. Redigert 12.Juli.2006 av Steinar S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Når dynamoen lader er spenningen den samme på D+ og B+ så det spiller ingen rolle om det er tilkoblet ett rele. Det som kan være ett problem er at releet kan trekke ned spenning på D+ så mye at dynamoen ikke tenner, spes. gjelder dette ved bruk av Ladac. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Ingar skrev: Når dynamoen lader er spenningen den samme på D+ og B+ så det spiller ingen rolle om det er tilkoblet ett rele. Hvor vil du da koble releet? Til jord og D+ ? D+ får strøm ved tenning på, og det er vel ett hakk for tidlig. B+ har strøm så snart hovedbryter er slått på. Eneste mulighet er å koble over ladelampen. Ladelampen er vel koblet i serie over D+ og et eget uttak på dynamo, som ved tenning på gir jord og ved lading gir samme spenning somD+ og lampa slukker. Når du kobler releet inn her vil du få spenningsfall og ladelampa gløder. Det er mulig jeg er helt på jorde, men kan noen forklare? På tegningen øverst er det koblet slik. Det er en veldig vanlig måte å koble på, men hos meg gløder ladelampen og det vet jeg den gjør hos flere, styrken kan variere. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Releet kobles som vist på tegningen. Spenningen på D+ vil være for lav til at releet trekker når "tenning" settes på, det er først når dynamoen lader at spenningen på D+ er 12V. Hvis lampen gløder under lading vil det normalt skyldes feil på en av diodene i en av likeretterene. Årsaken kan også at man har stort spenninsgfall mellom dynamo og batteri. Uansett har det ikke noe med releet å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Ingar skrev: Releet kobles som vist på tegningen. Spenningen på D+ vil være for lav til at releet trekker når "tenning" settes på, Ok, det vil da si med andre ord si at releet skal kobles til D+ og jord. og ikke slik tegningen viser. Tegningen viser tilkobling til pungt 61 på dynamo som er uttak til ladelampe. Takk for oppklaringen, skal prøve denne oppskrift med det første. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Punkt 61 og D+ er det samme. På noen dynamoer er benevnelsen 61, men de fleste bruker i dag D+. Det er denne spenningen dynamoen produserer som man bruker til ankerstrøm (magnetiseringsstrøm) og styres av regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Mange navn brukes på dette punktet, men D+/61 er mest vanlig. Kan også hete Lamp, Aux og Ind (indicator). Det er altså samme punktet det er snakk om, uttaket fra den ekstra likeretteren i dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Furuno Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Har i går og i dag målt spenning over 3 sperre-dioder i forskjellige båter. Må nok innrømme at 0,2V var å ta hardt i. Observerte måleresultater var fra 0,45V til 0,6V. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2006 0,45 V var jo lite, 0,6 V nærmer seg 0,7 V som det vanligvis bruker å være. Hvor stor ladestrøm hadde du på de forskjellige målingene? Sitér dette innlegget Link to post
Galilee Svart 17.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2006 Smart med relè utkobling av startbatteri, men hva skjer når forbruksbatteriet tappes, og man kobler sammen de to batteriene igjen? Da er det jo bare motstanden i ledningen/relèet som begrenser en masse strøm fra det ene batteriet til det andre. Avhengig av spennigsforskjellen på de to batteriene så kan jo dette bli fryktelig varmt. ...eller? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2006 I praksis er ikke dette noe problem, spes. hvis dynamoen er tilkoblet forbruk. Startbatteriet vil få en liten "dip" i spenningen når man starter og det skal ikke gå mye strøm før forbruksbatteriet har samme flytespenning. I tillegg vil mesteparten av ladestrømmen fra dynamoen gå til forbruksbatteriet og raskt heve flytespenningen på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2006 Hvilken dim bør det være på kablene mellom BEP rele og batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2006 Kommer an på maks ladestrøm samt om dynamo er koblet til forbruk eller start. Er den koblet til forbruk er 6kv. nok, ellers bør du opp i 20kv. Dette forutsetter 70A dynamo og at batteribankene står ved siden av hverandre slik at kablestrekket ikke blir mer enn ca 1m. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Takk skal du ha. Har vel egentlig funnet ut at BEP ikke er løsningen for meg. Ladespenningen ut av dynamo er 15,12V så da beholder jeg heller skilledioden som gir a 14,28V ut Det får heller bli en ekstra lader eller en ny med to utganger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Går ut fra at regulatoren måler på batteriet. Da er det naturlig at spenningen ut fra dynamoen ligger høyt pga at det kompenseres for tapet i diodene. Spenningen på batteriet vil være den samme (14.28) selv om du bruker BEP. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Det var mere viss jeg koblet vekk hele dioden jeg tenke på. Jeg kan jo eventuel koble vekk den ene kretsen og erstatte med BEP mellom bankene. Får tenke litt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Vet ikke hva du mener med "hele dioden", men så lenge regulatoren føler på batteriet blir spenningen den samme med skilledioder og rele. Å kombinere dioder og rele er ingen god løsning.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.