Jump to content

1 dynamo, 2 batterier


HulkHaugen

Recommended Posts

  Furuno skrev:

Kan du gi en utførlig forklaring på hvorfor?

 

Uavhengig av hva teorien sier, så er det uomtvistelig faktum at det berømte spenningsfallet har aldri vært et problem for oss på de noen hundre installasjonene vi har hatt.

Forklaringen er at dioden begynner å lede i fremretningen først ved ca. 0.7 Volt. Om man kobler flere dioder i parallell, endrer ikke det på dette forholdet. Om du ikke har hatt problem med spenningsfallet er vel en annen sak. Det er mange tråder på BP der dette temaet er grundig belyst.

 

Når det gjelder yrkesbåter kan det ofte være ønskelig med lavere ladespenning, spesielt på startbatteriet når det blir mange driftstimer mellom hver oppstart av motor.

:flag:

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post

Burde vel egentlig skrevet "er det vanlig å ha" istedet for "må ha". Det er jo lite sannsynlig at forbruk skal utlades via startbatteriet så i denne sammenheng er det egentlig nok med diode kun på start.

Problemet er ladespenning, med ditt opplegg vil startbatteriet ikke bli fullt oppladet pga spenningsfallet i dioden.

Hvor mye det betyr i praksis er en annen sak, siden startbatteriet aldri lades ut er det mulig at det er like bra at dette har en lavere ladespenning.

Link to post
  JRK skrev:

Hei,

 

En annen ting er at 2 dioder i paralell ikke gir muligheter for dobbel strømtrekk.

Diodene har alltid litt forskjellig åpningspenning. Dette gjør at stort sett all belastning som regel kommer på dioden som åpner først.

Ikke helt riktig.

Diodene åpner også i rekkefølge av lastfordelingen.

En skillediode for 130A med tre uttak takler 130A per uttak.

Det betyr at maks. strøm kan blir 390A.

 

Så er f.eks. en mulighet ved bruk av høyeffektregulator PDAR at skillediodene kan monteres

mellom start- og servicebenken (gjelder motorer med opp til ca. 100hk.)

 

Dynamo blir tilkoblet direkte på servicebenken, mens startbatteriet får ladning via servicebatteriet.

Effekten er at servicebenken får full dynamoeffekt, mens startbenken får redusert ladning.

 

I så fall bruker vi 130A skilledioder med 3 uttak.

Alle tre uttakene blir koblet parallelt.

Virker uten problem fordi lasten ved start blir fordelt på alle tre dioder.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Systemtegningen øverst fungerer bra, men her vil du få en gløding i ladelampa. Dette på grunn av at releet trekker litt strøm og du får spenningsfall over ladelampa, og den gløder.

 

Hvordan løser dere dette?

 

Man kan selvsølgelig koble jord over oljetrykksbryteren der den har jord når den ikke er aktiv. Men hos meg er ikke dette mulig da oljetrykksbryter bryter med jord når trykket øker.

Redigert av Steinar S (see edit history)
Link to post
  Ingar skrev:

Når dynamoen lader er spenningen den samme på D+ og B+ så det spiller ingen rolle om det er tilkoblet ett rele.

Hvor vil du da koble releet? Til jord og D+ ? D+ får strøm ved tenning på, og det er vel ett hakk for tidlig. B+ har strøm så snart hovedbryter er slått på. Eneste mulighet er å koble over ladelampen. Ladelampen er vel koblet i serie over D+ og et eget uttak på dynamo, som ved tenning på gir jord og ved lading gir samme spenning somD+ og lampa slukker. Når du kobler releet inn her vil du få spenningsfall og ladelampa gløder.

 

Det er mulig jeg er helt på jorde, men kan noen forklare?

 

På tegningen øverst er det koblet slik. Det er en veldig vanlig måte å koble på, men hos meg gløder ladelampen og det vet jeg den gjør hos flere, styrken kan variere.

Link to post

Releet kobles som vist på tegningen. Spenningen på D+ vil være for lav til at releet trekker når "tenning" settes på, det er først når dynamoen lader at spenningen på D+ er 12V.

Hvis lampen gløder under lading vil det normalt skyldes feil på en av diodene i en av likeretterene.

Årsaken kan også at man har stort spenninsgfall mellom dynamo og batteri.

Uansett har det ikke noe med releet å gjøre.

Link to post
  Ingar skrev:

Releet kobles som vist på tegningen. Spenningen på D+ vil være for lav til at releet trekker når "tenning" settes på,

Ok, det vil da si med andre ord si at releet skal kobles til D+ og jord. og ikke slik tegningen viser.

Tegningen viser tilkobling til pungt 61 på dynamo som er uttak til ladelampe.

 

Takk for oppklaringen, skal prøve denne oppskrift med det første.

Link to post

Smart med relè utkobling av startbatteri, men hva skjer når forbruksbatteriet tappes, og man kobler sammen de to batteriene igjen?

 

Da er det jo bare motstanden i ledningen/relèet som begrenser en masse strøm fra det ene batteriet til det andre. Avhengig av spennigsforskjellen på de to batteriene så kan jo dette bli fryktelig varmt.

 

...eller?

Link to post

I praksis er ikke dette noe problem, spes. hvis dynamoen er tilkoblet forbruk.

Startbatteriet vil få en liten "dip" i spenningen når man starter og det skal ikke gå mye strøm før forbruksbatteriet har samme flytespenning.

I tillegg vil mesteparten av ladestrømmen fra dynamoen gå til forbruksbatteriet og raskt heve flytespenningen på dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...