Jump to content

Se mitt koblingsskjema

HulkHaugen

Recommended Posts

Jobber litt med å tegne nytt skjema til båten min, der hvor ingenting stemmer fra før av, og sånn ser det ut fåreløbig

Bilde

Hadde sotte pris på om noen kritisere meg, og gi meg noen meninger om hva som må/bør gjøres her. Det er ikke et endelig skjema, mangler litt osv...men jobber med det

Mvh Børre

Nå er Hulda av typen som kobler først og tegner etterpå. Jeg har ikke kommet så langt ennå, kun lagt ned noen få hundre meter med ledning.

Jeg har bare en kommentar: Lensepumpen, der har jeg lagt inn et lysrele (Biltema) mellom nivåbryteren og pumpen for å spare nivåbryteren. Nå har jeg en heller stor pumpe som trekker en del strøm. Lensepumpen kan ikke koples ut med manuell bryter (samme som du har gjort). Den kjører rett på et batteri uten sikring, etter "run to destruction"-filosofien. Jeg ser ingen hovedbryter. Ved feil kan det være greit å kunne kutte strømmen, samme når man forlater båten for en periode. Untatt lensepumpen som er på egen krets totalt adskilt.

Den kjører rett på et batteri uten sikring, etter "run to destruction"-filosofien.

To ting som er uheldig med dette:

1 - hvis ledning til pumpa kommer i klemme eller på andre måter kortsluttes, risikerer man brann. Utrolig hvor fort ledningsisolasjon tar fyr!

2 - Hvis det komer drit inni pumpa, og denne stopper, trekker den mer strøm og da burde man ha en (nøyaktig) tilpasset sikring, slik at sikringen ryker og ikke pumpa ("fjern dritten og pumpa er like god"-filosofien...)

To ting som er uheldig med dette:

1 - hvis ledning til pumpa kommer i klemme eller på andre måter kortsluttes, risikerer man brann. Utrolig hvor fort ledningsisolasjon tar fyr!

2 - Hvis det komer drit inni pumpa, og denne stopper, trekker den mer strøm og da burde man ha en (nøyaktig) tilpasset sikring, slik at sikringen ryker og ikke pumpa ("fjern dritten og pumpa er like god"-filosofien...)

Det er ikke forenelig med "run to destruction". I utgangspunktet skal anlegget for havarisaker være så enkelt og solid at slike banale feil ikke opptrer. Altså muligheten er forsvinnende liten. De fleste har f.eks. ikke sikring på hovedstrømmen til starter. Dieselmotorer offshore som driver/drev nødstrøm- og brannpumper var uten sperrer. De ville gå til de nådde akopalyptisk nivå. Manglende kjølevann, ikkeno' problem, vi kjører til det smelter....

Dritt i pumpa? Silen tar seg av det. Uflaks? Pumpa brenner, ferdig med det og kjøp ny.

Hvis pumpa går tregt fordi et lager er på vei ut, vil sikringen gå. Flott, du reddet pumpen og kan reparere den. Men båten sakk. Det er for å ungå slikt man kjører "run to destruction". Det er ikke Hulda som har funnet på det. Valget er ditt, naturligvis.

Hvis pumpa går tregt fordi et lager er på vei ut, vil sikringen gå. Flott, du reddet pumpen og kan reparere den. Men båten sakk. Det er for å ungå slikt man kjører "run to destruction". Det er ikke Hulda som har funnet på det. Valget er ditt, naturligvis.

Fritidspumper i plast som har slitt lager vil ikke gå lenge nok til å reddde båten din anyway...

Laskene du har på minus (og pluss`n) til lanterner, kabinlys osv: Koble en og en ledning til en samleskinne. slik du har det nå så kutter alt ut hvis ledningen til første punktet ryker.

Ja, det kommer nok til å bli gjort i praksis, burde kanskje tegnet inn det.

Hva med separate brytere for sidelanterner og topplanterne?

Hva er vitsen med det? Jeg er ikke ekspert, og kjenner strengt tatt ikke til reglene for bruk av lanterner, annet enn at det er greie å ha i mørket. Tenkte å ha felles bryter for akter, topp og sidelanterner..

Mvh Børre

Nå har jeg lagt inn en 2polet hovedbryter som bryter hver sin plussleder rett etter batteriene, det er kun to unntak på det, og det er memory på radioen og lensepumpa. Tenkte at det var lurt, og satser på at det finnes en slik bryter som tåler litt strøm..

Mvh Børre

Tror det NilsPils tenker på er muligheten til å kunne bruke topplanternen også til ankerlanterne.

Ok, men jeg har egen ankerlanterne. Det at det kun er tegnet en halogenpære etter lanternelys er bare for å forenkle det hele litt..

Mvh Børre

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...