HulkHaugen Startet 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2006 Jobber litt med å tegne nytt skjema til båten min, der hvor ingenting stemmer fra før av, og sånn ser det ut fåreløbig Hadde sotte pris på om noen kritisere meg, og gi meg noen meninger om hva som må/bør gjøres her. Det er ikke et endelig skjema, mangler litt osv...men jobber med det Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
HulkHaugen Svart 10.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 ingen som har verken positivt eller negativt eller lurt å komme med her? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 Nå er Hulda av typen som kobler først og tegner etterpå. Jeg har ikke kommet så langt ennå, kun lagt ned noen få hundre meter med ledning. Jeg har bare en kommentar: Lensepumpen, der har jeg lagt inn et lysrele (Biltema) mellom nivåbryteren og pumpen for å spare nivåbryteren. Nå har jeg en heller stor pumpe som trekker en del strøm. Lensepumpen kan ikke koples ut med manuell bryter (samme som du har gjort). Den kjører rett på et batteri uten sikring, etter "run to destruction"-filosofien. Jeg ser ingen hovedbryter. Ved feil kan det være greit å kunne kutte strømmen, samme når man forlater båten for en periode. Untatt lensepumpen som er på egen krets totalt adskilt. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 Den kjører rett på et batteri uten sikring, etter "run to destruction"-filosofien.To ting som er uheldig med dette: 1 - hvis ledning til pumpa kommer i klemme eller på andre måter kortsluttes, risikerer man brann. Utrolig hvor fort ledningsisolasjon tar fyr! 2 - Hvis det komer drit inni pumpa, og denne stopper, trekker den mer strøm og da burde man ha en (nøyaktig) tilpasset sikring, slik at sikringen ryker og ikke pumpa ("fjern dritten og pumpa er like god"-filosofien...) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 To ting som er uheldig med dette: 1 - hvis ledning til pumpa kommer i klemme eller på andre måter kortsluttes, risikerer man brann. Utrolig hvor fort ledningsisolasjon tar fyr! 2 - Hvis det komer drit inni pumpa, og denne stopper, trekker den mer strøm og da burde man ha en (nøyaktig) tilpasset sikring, slik at sikringen ryker og ikke pumpa ("fjern dritten og pumpa er like god"-filosofien...) Det er ikke forenelig med "run to destruction". I utgangspunktet skal anlegget for havarisaker være så enkelt og solid at slike banale feil ikke opptrer. Altså muligheten er forsvinnende liten. De fleste har f.eks. ikke sikring på hovedstrømmen til starter. Dieselmotorer offshore som driver/drev nødstrøm- og brannpumper var uten sperrer. De ville gå til de nådde akopalyptisk nivå. Manglende kjølevann, ikkeno' problem, vi kjører til det smelter.... Dritt i pumpa? Silen tar seg av det. Uflaks? Pumpa brenner, ferdig med det og kjøp ny. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 10.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 Lensepumpa er sikret med merkestrøm (10A). Om jeg velger å legge inn en hovedbryter eller to, så skal pumpa gå utenom denne, så den kan lense det som måtte komme inn om jeg var bortreist en stund f.eks. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 (redigert) Sikre den i såfall med det som ledningene tåler. Da får du kun en feilkilde til. Kortslutter pumpen eller bryteren (du har ikke rele), så er det uansett ikke noe du plukker fra hverandre og reparerer. Redigert 10.Juli.2006 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 10.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 Ja men hvis jeg har en 10A liggende, hvorfor da sette inn en 15 eller 20A. bare for å sikre at pumpa ryker. det er jo ingen fordel med å øke sikringen når det er en egen kurs... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 Hvis pumpa går tregt fordi et lager er på vei ut, vil sikringen gå. Flott, du reddet pumpen og kan reparere den. Men båten sakk. Det er for å ungå slikt man kjører "run to destruction". Det er ikke Hulda som har funnet på det. Valget er ditt, naturligvis. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 10.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 Ok, du har et poeng der... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
o.b.lix Svart 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 Hvis pumpa går tregt fordi et lager er på vei ut, vil sikringen gå. Flott, du reddet pumpen og kan reparere den. Men båten sakk. Det er for å ungå slikt man kjører "run to destruction". Det er ikke Hulda som har funnet på det. Valget er ditt, naturligvis. Fritidspumper i plast som har slitt lager vil ikke gå lenge nok til å reddde båten din anyway... Sitér dette innlegget Link to post
Motoren Svart 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 Jeg for min del, har to lensepumper. Hvis den ene skulle svikte, så vil den andre starte når vannet kommer opp til denne nivåbryteren. De går på hver sin strømkrets selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Laskene du har på minus (og pluss`n) til lanterner, kabinlys osv: Koble en og en ledning til en samleskinne. slik du har det nå så kutter alt ut hvis ledningen til første punktet ryker. Sitér dette innlegget /per Link to post
NilsPils Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Hva med separate brytere for sidelanterner og topplanterne? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
HulkHaugen Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Laskene du har på minus (og pluss`n) til lanterner, kabinlys osv: Koble en og en ledning til en samleskinne. slik du har det nå så kutter alt ut hvis ledningen til første punktet ryker. Ja, det kommer nok til å bli gjort i praksis, burde kanskje tegnet inn det. Hva med separate brytere for sidelanterner og topplanterne? Hva er vitsen med det? Jeg er ikke ekspert, og kjenner strengt tatt ikke til reglene for bruk av lanterner, annet enn at det er greie å ha i mørket. Tenkte å ha felles bryter for akter, topp og sidelanterner.. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
HulkHaugen Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Nå har jeg lagt inn en 2polet hovedbryter som bryter hver sin plussleder rett etter batteriene, det er kun to unntak på det, og det er memory på radioen og lensepumpa. Tenkte at det var lurt, og satser på at det finnes en slik bryter som tåler litt strøm.. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Gudrun Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Tror det NilsPils tenker på er muligheten til å kunne bruke topplanternen også til ankerlanterne. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Tror det NilsPils tenker på er muligheten til å kunne bruke topplanternen også til ankerlanterne.Ok, men jeg har egen ankerlanterne. Det at det kun er tegnet en halogenpære etter lanternelys er bare for å forenkle det hele litt.. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.