Jump to content

Toalettproblemer

Redman

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha fått båten på vannet har jeg, etter første helgetur, funnet ut at jeg har problemer med toalettet ombord. :headbang: Tenkte derfor at jeg skulle se om jeg kunne få noen positive tilbakemeldinger på forumet her. Har nemlig ikke lyst til å lage mye jobb ut av det dersom det ikke er nødvendig. Ser for meg en skikkelig drittjobb.

Men så til problemet. Når man har gjort sitt, så forsvinner tingene ut av dassen og inn i tanken. Problemet er bare det, at toalettet ikke tar inn nytt vann. Det første som slo meg var at "poden" hadde stappet et eller annet inn i inntaket når båten var på land. De små gjør som kjent mye rart.

Så jeg løsnet inntaksslangen fra pumpa for så å bruke ei litt kraftig luftpumpe for å sjekke. Jeg hørte klart å tydelig masse luftbobler under båten. Merket heller ikke noe særlig motstand, så selv om jeg ikke har vært under båten å sjekket, tror jeg ikke feilen sitter her.

Var heller ikke noen spesiell anntydning til mye rart i slangen. Litt sort "gørr", som jeg ikke vet hva var. Kan pumpa være ødelagt?

Jeg har elektrisk toalett, og på pumpa stod det:

TMC 12 V

Hadde vært greit å fått dassen i orden, siden jeg begynner ferie :cool: på fredag så her trenger jeg litt hjelp.

Jeg har manuell pumpe på mitt toalett, men den fungerer ikke dersom det ikke er vann i selve pumpehuset. Om våren tar jeg derfor og skrur av inntaksslangen etter pumpa, plugger den igjen med en finger og pumper noen ganger. Da suger pumpa vann og alt fungerer som det skal. Det hele er gjort på 5 minutter inklusive demontering og montering.

- siden vi snakker om toalett. Jeg har toalett med septiktankog ingen annen mulighet enn å tømme i pumpeanlegg. ( kun uttak fra badeplatformen)

Disse uttakene i båten; er de standard slik at alle septikpumpeanlegg ( f.eks i Oslo fjorden) fungerer eller kommer det ann på hilken standard man har i det landet man importerte båten fra. ( Min er fra hellas og skal vissnok være up too date)

Det er vel dessverre snart tid for tømming og da hadde det vært kjekt om disse pumpene fungerte for meg også.

Fant ut at impelleren i pumpa mi var gåen. Ringte Maritim for å bestille, men de hadde ikke på lager. :headbang: Han fortalte at rep. kitet var i restbestilling fra HongKong. :headbang::headbang::headbang: .

De fikk dermed solgt meg ei ny pumpe som jeg håper å ha på torsdag. Begynner jo ferien på fredag. :cheers:

Fant ut at impelleren i pumpa mi var gåen. Ringte Maritim for å bestille, men de hadde ikke på lager. :headbang: Han fortalte at rep. kitet var i restbestilling fra HongKong. :headbang::headbang::headbang: .

De fikk dermed solgt meg ei ny pumpe som jeg håper å ha på torsdag. Begynner jo ferien på fredag. :cheers:

Jeg kjøpte min impeller fra Gillow og Telle i Bergen. Dette er en standard johnson-impeller og koster en hundrelapp eller to...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...