Jump to content

Sy havnepressening til jolle.

EiSvIn

Recommended Posts

Denne ferien startet med et spontant innkjøp ny båt. Men en ville seile, en ville ro og en annen ville fiske.. Så valget falt etter hvert på en nokså gammel Askeladden 14 kombi-seiljolle. Litt rubbing, ny fenderlist, og en grundig vask - så vips hadde vi en ganske grei jolle.

Men problemet er at den skal ligge ute, og sommer i Norge betyr jo tidvis noe nedbør i attraktive strøk. Så vi har skaffet oss en romslig vannsisterne slik den ligger nå. Så tanken har slått oss om å sy en eller annen form for havnepressening til den.

Er det noen som har gjort noe lignenede? Lønner det seg å legge inn noen spiler, eller vil løftet man kan få fra masten være nok for å hindre vanndammer? Hvordan fester dere den i båten? Hva slags stoff bør en bruke?

Tar imot alle forslag med åpne armer!

Mvh

Eirik

Jeg har en 14 fots askeladden combi selv, og har havnepressenning til denne. Absolutt å anbefale. Min er ikke på sjøen nå, og om du vil kan du låne pressenningen for å ta mål til egen.

Man må feste storseilfallet til enden av bommen (og låse bommen mot masten) før man fester presenningen. Pressenningen er 2-delt, og festet til fenderlisten med kroker som klemmer om denne.

Enkelte av løsningene kan trolig gjøres bedre med elastisk bånd ell. Det dere sikkert får den største utfordringen på er krokene.

Send med en IM om du er interresert i å låne pressenningen min.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...