Jump to content

Bostrøm 31

Cato23

Recommended Posts

Min far har akkurat flyttet til sørlandet, og har i den anledning funnet ut at han vil kjøpe seg seilbåt. Han har aldri seila før,men øvelse gjør jo mester, så det skal nok gå bra etterhvert.

Vi har kikket litt rundt på diverse båter, og funnet ut at Bostrømmen er det som er mest sannsynlig med tanke på pris\behov.

I den annnledning så lurer jeg på om det er noe vi skal være obs på. Prisene varierer veldig, og ingen av oss vet noe særlig om båten. Er det noe spesielle feil med båten? Er der noen vesentlige forandringer på årsmodellene? Er der noe "must" av utstyr som bør vær med?

Tips mottas med stor glede.

Mvh Cato.

heisann;

det har vært skrevet endel om B31 her på sidene før, et søk gjennfinner det meste. Kan kort gjenta det jeg veit om båten.

Ble levert i all hovedsak som selvbyggerbåter. Båten var stor til 70 talls selvbyggerbåt å være. Båten er smal ( 2,78) i forhold til andre halvtonnere, som gjerne er 30cm bredere. Cockpiten er trang, da båten er smal over hekken. De aller fleste har rattstyring.

Innvendig er den tradisjonell innredning, kartbord,5 køyer ( stikkøye ),dassen foran og forpigg med plass til to. Kvaliteten på innredningen er varierende, fra skrekkeksempler til rene Oroustbåtene. De fleste hadde Yanmar motor, gjerne litt for liten ( 8 HK )

B31 var en av mine favoritter, hadde jeg ikke fått tilslaget på Jokeren den gangen jeg handlet, hadde det nok blitt en sånn.

Minst to medlemmer har eller har hatt B31.

Suzuki

Mastehead rigg, lite seil og det ryktes litt lett kjøl av støpejern.

No boat needed..

her er det mye bra stoff http://groups.msn.com/svenskb31grupp har selv en bostrøm31 mk2

det som er svakheter på båten er at mange har mistet styringen se hær https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17079

forskellene på en bostrøm31

og bostrøm31 mk2 er at mk2 har bredere sittebrønn ikke så smal og v formet som orginalen

dessuten har en mk2 ankerbrønn i baugen mere stå høyde under dekk.

di startet og lage dem fra 1978 men ser at det er mange båter som ikke har mk2 skroge selv om selgeren sier at båten er en 80 mod osv. bare send en e post så kan jeg svare så god jeg kan

lykke til :sailing:

Som tidligere B-31 eier har jeg ett par råd og gi deg.

1. kjøp ikke en som ikke har forsterket kjøl (sirka 100 kg bli på den)

2. kjøp ikke en MK1 som du har lest på tidligere komentarer. det som ikke blir skrevet er att MK1 ikke har en skyve luke ned i salongen fra cockpitt.

3. det finnes en del B-31 med ror kult prøv og finne en av dem, ellers blir sittbrønnen litt liten.

Ellers lkjempe bra båt som vi har hatt mye moro med.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...