Jump to content

Varme til kalde kvelder

HulkHaugen

Recommended Posts

Jeg har ikke satte meg så godt inn i det, men er det ikke frytelig enkelt å koble en varmevifte til motoren og få litt varme inn i båten? Kanskje det hadde vært noe, men hvor mye kan jeg få utav en gammel 75 mod volvo penta 25hk diesel, og hvor lenge varmer den etter at motoren er avslått?

Mvh Børre

Skaff deg ett varmeapparat til bil . Du må itillegg montere en 12v sirkulasjonspumpe som sirkulerer vannet rundt i systemet.

Jeg kjenner en som har lagd et slikt og det varmer ca 1-2 timer etter stopp.. Du må stenge av til varmtvannsbereder ellers tapper du varmtvannbereder for varme .

PS. Jeg snakker om fersvannskjølte motorer.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Har ei vifte (Mazda) mot ein liten bilvarmeradiator (Ford), i båten, og får litt varmluft inn i lugaren/styrehuset. Motoren er Sabb 10 hk, den leverer kjølevatn på 60-80 gr. på fullfart. Det er nok til å halde kulden ute, er aldri kald på føtene lenger. Godt nok om vinteren også på korte turar. Burde ha større radiator for å skvise ut meir varme. På tomgang er det nesten ingen effekt. Har ferskvasskjøling.

Nei, det med separat sirkulasjonspumpe er vel lite verdt. I alle fall på min tunge Sabb, der vil eg ha restvarmen til neste start.

Med sjøvatn ville eg ha vurdert koparrøyr med kjøleribber jfr. veteranbuss-varme. Lange røyr gjerne i dørken, men med god diameter for ikkje å belaste sirkulasjonen.

En meget bra varmer for lampeolje finner du her:

https://www.svb.de/cgi-bin/svb.pl?uid=83805...ge=_en&res=high

Bilde

Koster kun 35 Euro (280 Kr). Legg på en liten frakt og deretter moms så er du fortsatt godt under 500 kr.

Leverer 2000W varme om du trenger. Lampeolje kjøper du hos Europris til 49kr for en 4 liters kanne.

Er svært fornøyd med denne varmeren.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Har ei vifte (Mazda) mot ein liten bilvarmeradiator (Ford), i båten, og får litt varmluft inn i lugaren/styrehuset.

Interessant, camina!

Har du lyst til å dele på patentet ditt? Har samme motor som deg (lyden av Norge!) og tenkte litt i de samme banene som du tydeligvis har gjordt. Hvor i kretsen har du "splittet" vannstrømmen til/ fra radiatoren? Klarer membranpumpa jobben med et lengre vannløp? Kunne du lagt ut noen bilder av de "kritiske" delene - så som fittings, slanger, radiator o.s.v. ??

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Er det noen som har prøvd hos de som hugger mindre lastebiler? Her burde det være både varmeapparat på diesel pluss defrostere, eller?

Monterte en defroster på en 10hk. Sabb. Var igrunnen bare å finne ut hvilke av slangene som gikk ut fra motoren som varm og kom tilbake som kald..... Tok den varme og forlenget den til defrosteren og tilbake til der den var kuttet av... Fungerte greit det....

men på en sjøvannskjølt er jeg redd det ikke er så enklt å få varme av.......

Da kan kanskje en brukt dieselvarmer fra en liten lastebil være tingen? Spørsmålet er om det er 12 eller 24 volt på de...... For noen år siden kunne jeg få en dieseldreven vannvarmer som stod i en buss som skulle vrakes, men ga opp, da den var 24 volt....

Hva slags båt er det da?

Man skal vel også være forsiktig med å bruke slike varmere som origo/ lampeolje varmeren over uten god ventilasjon, de bruker oksygen samtidig som de avgir røyk/eksos. Vil ikke rødsprit også avgi endel fuktighet?

Hva med en ovn av Refleks typen, med ekstern skorstein?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...