HulkHaugen Startet 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2006 Jeg har ikke satte meg så godt inn i det, men er det ikke frytelig enkelt å koble en varmevifte til motoren og få litt varme inn i båten? Kanskje det hadde vært noe, men hvor mye kan jeg få utav en gammel 75 mod volvo penta 25hk diesel, og hvor lenge varmer den etter at motoren er avslått? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
rogeri Svart 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 Hvis motoren er ferskvannskjølt burde du få nok varme i båten,vel å merke på belastning/marsfart. På tomgang tror jeg det blir noe begrenset. Etter at du har stoppet uteblir varmen rimelig fort! Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 10.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 den er saltvannsavkjølt Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
rogeri Svart 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 (redigert) ....den er saltvannsavkjølt Vel dette har jeg aldri prøvd, men kan tenke meg at hvis det er typen som "normalt" leveres til båt Ardic o.l,vil kanalene i "radiatoren" tettes" og tæres raskt av saltbelegget og andre avleiringer! Anbefales ikke!! Redigert 10.Juli.2006 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 10.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2006 (redigert) Skaff deg ett varmeapparat til bil . Du må itillegg montere en 12v sirkulasjonspumpe som sirkulerer vannet rundt i systemet. Jeg kjenner en som har lagd et slikt og det varmer ca 1-2 timer etter stopp.. Du må stenge av til varmtvannsbereder ellers tapper du varmtvannbereder for varme . PS. Jeg snakker om fersvannskjølte motorer. Redigert 11.Juli.2006 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Har ei vifte (Mazda) mot ein liten bilvarmeradiator (Ford), i båten, og får litt varmluft inn i lugaren/styrehuset. Motoren er Sabb 10 hk, den leverer kjølevatn på 60-80 gr. på fullfart. Det er nok til å halde kulden ute, er aldri kald på føtene lenger. Godt nok om vinteren også på korte turar. Burde ha større radiator for å skvise ut meir varme. På tomgang er det nesten ingen effekt. Har ferskvasskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Uansett er det vel ikke engang vert tankevirksomhet å få ut noe relevant varme fra motoren etter at den er stanset slik som trådstarteren innledningsvis var inne på. Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Nei, det med separat sirkulasjonspumpe er vel lite verdt. I alle fall på min tunge Sabb, der vil eg ha restvarmen til neste start. Med sjøvatn ville eg ha vurdert koparrøyr med kjøleribber jfr. veteranbuss-varme. Lange røyr gjerne i dørken, men med god diameter for ikkje å belaste sirkulasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Enkleste løsningen jeg kan komme på er den varmeren som Origo har - den går på rødsprit. Koster rundt 1500 kroner. Jeg har en tanke om at saltvannskjølt motor har lavere vanntemp enn ferskvannskjølt motor, så ei vifte med sirkulasjonspumpe tror jeg vil gi liten effekt. Uansett gir et slikt system varme bare så lenge motoren er varm. Sitér dette innlegget Link to post
Messy Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 En meget bra varmer for lampeolje finner du her: https://www.svb.de/cgi-bin/svb.pl?uid=83805...ge=_en&res=high Koster kun 35 Euro (280 Kr). Legg på en liten frakt og deretter moms så er du fortsatt godt under 500 kr. Leverer 2000W varme om du trenger. Lampeolje kjøper du hos Europris til 49kr for en 4 liters kanne. Er svært fornøyd med denne varmeren. Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Walter_S Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Har ei vifte (Mazda) mot ein liten bilvarmeradiator (Ford), i båten, og får litt varmluft inn i lugaren/styrehuset.Interessant, camina!Har du lyst til å dele på patentet ditt? Har samme motor som deg (lyden av Norge!) og tenkte litt i de samme banene som du tydeligvis har gjordt. Hvor i kretsen har du "splittet" vannstrømmen til/ fra radiatoren? Klarer membranpumpa jobben med et lengre vannløp? Kunne du lagt ut noen bilder av de "kritiske" delene - så som fittings, slanger, radiator o.s.v. ?? :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hodetelefon Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Jeg ville satset på en lignende varmer som Messy viste, rødsprit er dyrt! Lampeolje er veldig rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Er det noen som har prøvd hos de som hugger mindre lastebiler? Her burde det være både varmeapparat på diesel pluss defrostere, eller? Monterte en defroster på en 10hk. Sabb. Var igrunnen bare å finne ut hvilke av slangene som gikk ut fra motoren som varm og kom tilbake som kald..... Tok den varme og forlenget den til defrosteren og tilbake til der den var kuttet av... Fungerte greit det.... men på en sjøvannskjølt er jeg redd det ikke er så enklt å få varme av....... Da kan kanskje en brukt dieselvarmer fra en liten lastebil være tingen? Spørsmålet er om det er 12 eller 24 volt på de...... For noen år siden kunne jeg få en dieseldreven vannvarmer som stod i en buss som skulle vrakes, men ga opp, da den var 24 volt.... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Sjekk evt. også dieselvarmer fra skrotede campingbiler eller kondemnerte nyere TDI-biler (som ofte har webasto el. tilleggsvarmer). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Hva slags båt er det da? Man skal vel også være forsiktig med å bruke slike varmere som origo/ lampeolje varmeren over uten god ventilasjon, de bruker oksygen samtidig som de avgir røyk/eksos. Vil ikke rødsprit også avgi endel fuktighet? Hva med en ovn av Refleks typen, med ekstern skorstein? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.