Jump to content

Kjøpe 30 - 35 fots havseiler

bukt

Recommended Posts

Har fått med samboer på å anskaffe havseiler, er da ute etter en lettseilet båte som tåler mye vind og sjø.

Vil ha en bredest mulig seiler med minimum 280cm i bredde på båten, vil ha mye inneplass så da er det et must, bør også ha ståhøyde under dekk.

Lengde på båten er minimum 30 fot ,en annet viktig detalje for meg er en grei og funksjonell "Bysse" løsning for kokkelering og en ikke for trang salong.

Prisklassen båten jeg er ute etter er i 150-300.000,-

Noen som har noen tips på hvilke type seiler som vil passe mine kriterier?

mvh øyvind

Selv om du ikke sier det rett ut tolker jeg inlegget ditt slik at du er ganske ny med (større) seilbåt og at du prioriterer komfort og lettseilhet fremfor regattaegenskaper. Det er sikkert mange båter å velge mellom. Men jeg ville sett om jeg fant meg en Maxi 95 der det var byttet motor. Er du litt tolmodig finner du en til under 300' som denne, selv om det var sørgelig lite informasjon om den. Ellers kunne du sett etter en Seamaster 925 som jeg har, men jeg tror det er den eneste i Norge av denne typen, så det er sikkert ikke den letteste å finne...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Hr 312, HR 352. 352 er antakelig det sterkeste kortet. Masse plass, bra kvalitet.

Najad rundt 33 fot er like bra.

Dette er båter lagd for å seile langt på åpne strekk. 312 er kanskje litt liten som havseiler om du tenker på å krysse store hav, men den duger den også. Noen seiler jo jorda rundt i 20 fots kanoer

Vis meg en 352 eller en 343 til under 300k slik trådstarter antydet, så kjøper jeg den usett.

Jeg så faktisk ikke det. HAdde nok kjøpt den usett jeg også - eller kanskje det hadde vært best å ikke kjøpe den?

Strekker man seg til 400 får man en HR 29 og kanskje en eldre Monsun. Den har gått jorda rundt mange ganger. Langkjølt og god båt

......Strekker man seg til 400 får man en .........

:rolleyes: Meget informativ, oven-i-fra-ned informasjon.......

:nonod: Akkurat denne "bilselgerkommentaren" er noe av det dummeste jeg vet om! Her spør et medlem om en båttype som ....

......Prisklassen båten jeg er ute etter er i 150-300.000,-

....skal koste FRA 150k TIL 300k - underforstått at "smertegrensen" ligger på 300k - og så kommer noen med en kommentar som denne.

Alle vet at hvis du legger til 100.000,- så får du mere båt - men det er jo ikke det som ble spurt om vel.....?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

:rolleyes: Meget informativ, oven-i-fra-ned informasjon.......

Hvor mange har erfart at man har satt i gang en tankeprosess rundt et båtkjøp der man i utgangspunktet har satt en økonomisk grense - også ender man opp med noe som koster mer? Ut i fra erfaringen fra dette forumet tror jeg det er fler enn en som har opplevd det enten man renoverer, kjøper nytt eller kjøper brukt.

Bakgrunnen for at jeg svarte som jeg gjorde var at trådstarter søker HAVseiler til 150-300'. Er det mulig å få en slik båt innenfor den prisrammen? Kanskje - det kommer kanskje også an på hvordan man definerer HAVseiler. De båtene jeg foreslo utenfor rammen anser jeg som kapable tilå håndtere åpent farvann.

Heldigvis selger jeg ikke biler - hadde nok gått dårlig det. :lol:

Enig i at ALO er en fin båt.

Med i betraktningen på pris på bruktbåter er nok også at bruktbåtmarkedet oppleves av flere som tregt i år. Mulig prisene er på vei ned.

Jeg våger meg utpå engang til jeg - også her strekker jeg strikken litt, så Valter kommer nok til å kalle meg bruktbilselger en gang til :wink:

HR 31 Monsun 310.000 kroner. Fås kanskje for 300.000 om man pruter litt.

Bilde

Dette må være mye båt for pengene.

Det er mye båt for pengene, men den så ut til å trenge en kjærlig hånd, og noen timer og noen $. Men en Alo 96 til under 200' er billig, uansett hvordan vi vrir og vender på det... Hadde jeg vært i markedet hadde jeg vurdert denne seriøst ..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Hvor mange har erfart at man har satt i gang en tankeprosess rundt et båtkjøp der man i utgangspunktet har satt en økonomisk grense - også ender man opp med noe som koster mer? Ut i fra erfaringen fra dette forumet tror jeg det er fler enn en som har opplevd det enten man renoverer, kjøper nytt eller kjøper brukt.

her er det en som kjenner seg igjen... :blush:

Den Gamblingen er skikkelig fin båt, men husk bare at hvis budsjettet er begrenset,så koster slitne deler til større båter mer, i tillegg til at det ofte er fler av dem...

I den pris og størrelsesklassen du leter etter, er det vanskelig å komme utenfor halvtonnerne. Albin Ballad, Comfort30, litt med udde saker som Møre 30, ÅH Kryssaren, Nardus 92, Joker S30 og nyere båter som C&C30, Albin Delta er båter du bør sjekke ut.

HR Monsunen er en skikkelig solid båt, men den seiler som et strykejern, i tillegg til at langkjølen neppe er favoritten i Strømstad en fin tirsdag i fellesferien...

Suzuki

No boat needed..

Er veldig klar over dette, hadde planer å bruke den jeg har som innskudd (150k) etter salg ved kjøp av ny, har et greit prosent på innskudd så kan jeg evt gå høyere men prøver å holde igjen da den sikkert ikke blir benyttet hver helg. Vi tenkte å ha den ute ved "åpent" hav enten i Sandefjord omr eller Hvaler traktene som et rimeligt alternativ til en Hytte samt at vi liker å seile, bor selv i innlandet ved Tyrifjorden så den vil naturlig nok kun brukes i helger.

Takker for alle svar , funnet litt å se etter nå.

Blir første seilbåt i eie, så er usikker på hva jeg skal se etter ved kjøp, evt mangler ol.

Er kjent med motorbåter i plast, pest ol. er det noe sted på en seiler som en må sjekke ekstra grundig?

øyvind

Jeg vil foreslå at du tar med deg en erfaren seibåtseier når du drar og ser på potensielle objekter. Om ikke kan du fort bli lurt. Seil og rigg er dyre greier om de må byttes.

Motor bør du nok også ha et ekstra øye på. Saltvannskjølte motorer som nærmer seg 25 år bør nok vurderes nøye.

Et bidrag til av mer eller mindre bra råd - Hero 101, stiv solid havseiler som seiler bedre enn alle tidliger nevte båter og ofte ekstremt mye båt for pengene- En av Albin båtene konstruert av Norlin, velseilende og bra båter. Omega 30, fin seiler. Også mange bra franske båter av nyere dato. Jeg vil ha ligget unna en del av 70-talls båtene. Sjekk plastpest, kjøl, motor og seil. Ikke neglisjer seilen - de koster. Lykke til

Redigert av pettersand (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...