Jump to content

Kjøpe 30 - 35 fots havseiler

bukt

Recommended Posts

Bitteliten skrev:

Hvor mange har erfart at man har satt i gang en tankeprosess rundt et båtkjøp der man i utgangspunktet har satt en økonomisk grense - også ender man opp med noe som koster mer?

Helt klart, men jeg har også møtt mange fornuftige mennesker som faktisk ikke ønsker å bruke mer enn maksbeløpet de flagger. Et klokt svar i dette tilfellet vil vel være å foreslå noe som ligger noen titalls båtpenger under maksbeløpet, vel vitende om at det fort kommer noen ekstrautgifter til et båtkjøp. Kjøp en bruktbåt til to femti, og du bruker fort femti til på tekstiler, tau og en masse mer eller mindre nødvendige småting. :rolleyes:

En havseiler behøver ikke å være en dyr båt, men hun må være godt og riktig utstyrt.

Havseiler anno 1960 oglitt; Folkebåt, Havsfindra, & If

Havseiler anno 1970 oglitt; Albin Ballad & Comfort 30

Havseiler anno 1980 oglitt Forgus 321, Hr 312 & Jenneau Rush 97

Havseiler anno 1990 oglitt; First 45F5, Jenneau Sun Kiss 41

Havseiler anno 2000 oglitt; Bavaria 48, HR62, Farr 60

Må være drivhuseffekten som har fått havene til å bli så veldig mye større...

Suzuki

No boat needed..

Sjøtummel skrev:

Et klokt svar i dette tilfellet vil vel være å foreslå noe som ligger noen titalls båtpenger under maksbeløpet,

Så da er de andre ukloke da eller?

Det kan jo være at den som spør allerede har tenkt på dette. Om man tenker seg at man skal gi så gode råd som mulig for å gi et komplett bilde av markedet tror jeg summen av alle rådene som er kommet her er kloke. Kollektiv klokskap - rett og slett fordi 2 tenker bedre enn 1 :yesnod: Jeg har litt vansker med å sette meg inn i hva en anonym trådstarter her tenker - derfor foretrekker jeg å forholde meg til det han skriver - selvom det har vært vanskelig nok for meg :blush:

Suzuki skrev:

Må være drivhuseffekten som har fått havene til å bli så veldig mye større...

Suzuki

Havet fortsetter vel å stige - gjør det ikke :lol: Før var jo også husene mindre. Jeg tror dette handler om Maslows behovshierarki. Etterhvert som fler og fler behov dekkes inn åpnes det nye behov. Snart er vi vel der alle skal realisere seg selv gjennom båter - i hvertfall når man har passert 40

den Møre`n kjenner jeg til, lå tilsalgs i Oslo tidligere i sommer.

Solgt til Stavanger, til en kar med familie som ikke liker seilbåter. :rolleyes:

Møre30 er en JokerS30 klone; litt kortere, litt lettere og litt mindre seil (2m2 = nesten ubetydelig )

Den i Stavanger har hydraulisk rattstyring, har aldri sett akkurat den løsningen.Usikker på om vanlig autopiloter kan nyttes, eller om du trenger knalldyr hydraulisk pilot

Båten har Dinette, på godt og vondt. Kjenner ikke løsningen, er sikkert annerledes i alle fall.. :lol:

Du leser mer om Møre 30 HER

Jeg har ikke detaljstudert den som er til salgs innevendig; så husk at opplysningene på SAILGUIDE er veiledende.Utvendig husker jeg den særdeles velholdt (liggi på samme brygge 3 år.. ) Serieproduksjon på 70 tallet var ikke som idag, to båter som var " ganske like " var en liten serie den gangen... :rolleyes:

Ser prisen på den i Stavanger er satt ned, 160 000,-for den der er etter min mening en bra pris. Jeg betalte 160 000,- for vår for 4 år siden, føler meg ikke lurt, selv om prisleiet var et annet den gangen. :rolleyes:

PS - det er flere BALLAD`er på Finn også, fra 160` til noe rundt 200. DENNE har en sommer gamle seil 2 år gammel motor og en god del utstyr.

Halvtonnerne skal ikke undervurderes som første seilbåt,selv om de faller gjennom på stort sett alle felter i forhold til dagens lettdrevne ComfortCruisere.

Med unntak av seilas i hard sjø da...

Suzuki

No boat needed..

Suzuki skrev:

Halvtonnerne skal ikke undervurderes som første seilbåt,selv om de faller gjennom på stort sett alle felter i forhold til dagens lettdrevne ComfortCruisere.

Med unntak av seilas i hard sjø da...

Suzuki

Akkurat det skal jeg tiltre, det er mye båt for penga i disse båtene. De fleste av de er også bygd for å seile i litt ordentlig vær. i motsetning til dagens flatbunnede unnavindsbåter :cheers:

pete skrev:

Akkurat det skal jeg tiltre, det er mye båt for penga i disse båtene. De fleste av de er også bygd for å seile i litt ordentlig vær. i motsetning til dagens flatbunnede unnavindsbåter :cheers:

Å kjøpe en halvtonner som første båt er et meget dårlig valg med mindre man skal kun seile regatta. Lensetakler og en brøkdelsrigg som ikke står dersom man ikke følger med er utvilsomt noe man bør kunne for turseiling uten mye erfaring.

p.aas skrev:

Å kjøpe en halvtonner som første båt er et meget dårlig valg med mindre man skal kun seile regatta. Lensetakler og en brøkdelsrigg som ikke står dersom man ikke følger med er utvilsomt noe man bør kunne for turseiling uten mye erfaring.

Snakk om noe du har greie på. :smiley:

JokerS30, Albin Ballad,Comfort 30,Møre30,ÅH Kryssaren, B31 og alle de andre halvtonns båtene nevnt idenne tråden,er stødige turbåter fra tidlig /midten av 70tallet,med stort deplasement, tung kjøl og mastehead rigg.

Det nærmeste noen av de har vært en lensetakkel, er trolig på en av nabobåtene.

(Halvtonner-uttrykket oppsto LENGE før noen tenkte på rendyrkede flatbunnede regattamaskiner som er tomme inni.)

DVS;i 1967 var DETTE en pervers og ekstrem regattamaskin, i halvtonnerklassen...

Hadde til og med DELT lateralplan. Skikkelig versting... :yesnod:

Bilde

Suzuki :lol:

No boat needed..

Sitat

Snakk om noe du har greie på.

Ikke rart at folk forlater dette forumet. Bra jobba....

Svaret ditt var veldig oppklarende og sikkert riktig. Slengkommentarene er høyst unødvendige med mindre man ønsker å få minst mulig aktivitet på baatplassen

som du sikkert kunne se,har du maltraktert kommentaren min.

Du kom med direkte uriktig informasjon, jeg svarte med litt snert, og hengte på et smilefjes. Det betyr at kommentaren min ikke skulle tolkes i værste mening, men som et litt satirisk eller humoristisk / spøkefullt svar.

Beklager at jeg støtet deg, skal forsøke å ikke gjenta dette. OK ?

Suzuki

No boat needed..

Sitat

som du sikkert kunne se,har du maltraktert kommentaren min.

Du kom med direkte uriktig informasjon, jeg svarte med litt snert, og hengte på et smilefjes. Det betyr at kommentaren min ikke skulle tolkes i værste mening, men som et litt satirisk eller humoristisk / spøkefullt svar.

Beklager at jeg støtet deg, skal forsøke å ikke gjenta dette. OK ?

Dette satte jeg pris på.

Jeg ble ikke støtet, men fikk faktisk god og korrekt informasjon som jeg ikke hadde. Formålet med mitt utspill var godt ment og jeg ønsker bare ikke at baatplassen skal bli ett forum hvor folk ikke gidder å engasjere seg.

God sommer Suzuki.

Jeg skjønte heller ikke den der.

Båtene som er nevnt som mulige kjøp i denne tråden er jo alle trauste og solide båter. Alo'ene har riktignok brøkdelsrigg, men er langtfra ekstreme.

Men det finnes jo også 1/2 tonn "flyvepap" slik som Banner 1/2 tonn. Men kjøper man en slik, vet man jo hva man går til.

Suzuki...direkte uriktig informasjon er å dra det vel langt. Halvtonnere av 70 tallet, og de som kom på 80-tallet (og senere) er 2 vidt forskjellige ting.

For meg er begrepet halvtonner først og fremst en regattabåt, typisk med brøkdelsrigg uten vinklede salingshorn og lensetakler. Og "upraktisk" og frustrerende. Klart det går an å dobbeltreve storseilet, og sette begge lensetaklene, men...fremdeles er det noe herk.

Halvtonnere av i dag...

Nefertiti skrev:

For meg er begrepet halvtonner først og fremst en regattabåt, typisk med brøkdelsrigg uten vinklede salingshorn og lensetakler. Og "upraktisk" og frustrerende. Klart det går an å dobbeltreve storseilet, og sette begge lensetaklene, men...fremdeles er det noe herk.

For meg er et halvt tonn = 500 kg !

Spiller vel ingen rolle hva man kaller skuta, så lenge den oppfyller drømmene....?

Mulligan skrev:

Alo'ene har riktignok brøkdelsrigg, men er langtfra ekstreme.

Mja, Alo`ene nevt her, er vel strengt tatt noe større enn en ekte halvtonner ?

Det finnes forresten både Norske og Danske halvtonnere. Mikkel 30, og min favoritt GRINDE 28 måler sånn omtrent inn i den klassen..

Mikkelen er i stor grad halvfabrikat, og prises ofte svært lavt. Grinde 28`en er imidlertid dyr. Svært dyr, jeg syns den er alt for dyr egentlig.

Suzuki

No boat needed..

Sitat

noe større enn en ekte halvtonner

Den vil nok ikke klasse inn nei.

Men.

Kriteriene til trådstarter var 30-35' og 150-300k.

Da er den Alo'en MYE båt for penga.

Riktignok ser det ut til at den trenger litt TLC, men dersom det ikke er noe fundamentalt galt med den, må dette være et røverkjøp.

Kjøp med en sixpack og en pose boller og seil til Karibien.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...