Jump to content

Kjøpe 30 - 35 fots havseiler

bukt

Recommended Posts

neida, den Alo en er fin den (altså den hos Lunde )

Men når jeg ser sånt som bildet under, kombinert med en båt med teakdekk,blir jeg skeptisk.

Veldig skeptisk...

Bilde

Men klabbert, alle delene finnes jo,så nyproduksjon av deler er fullt mulig.

Suzuki

No boat needed..

• 2 måneder senere...

Har sett litt rundt på seilere nå, er jo ute etter en som jeg kan ha som "hytte" i tillegg til å kun seile.

Funnet en scampi som jeg liker veldig godt http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8279371

Blir ikke kjøp på meg før neste sesong så denne er nok solgt da men er ute etter litt info om denne båten , bra og negative ting med denne , ting å se etter ved evt kjøp,

Fått sansen for comfort 30 og http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8161740 , noen med info om denne typen og . ting en må se opp for ved evt kjøp?

Var på slipp samtidig med den Scampien i sommer...den så iallefall svært pen ut når den gikk på vannet...

Den gjør det utifra bildet, bare synd pengene ikke er på konto nå, må selge en båt først da jeg ikke vil ta lån til båt :rolleyes:

Satse på at jeg finner en tilsvarende til neste sommer :smiley:

Finner nok en jeg faller for til neste år.

Du verden det er mange medlemmer som konverterer fra motor til seil? Er det en trend?

Jeg er litt rastløs av person og er litt adrenalinfreak så trenger fart og spenning på fjorden, men med seilbåt så blir jeg tilfredsstilt , seiler og ser på gps og koser meg.

Når du seiler så slapper du utrolig av samtidig som du har noe å gjøre hele tiden i tillegg at du har med deg "hytten" hele veien, bedre kan det vel nesten ikke bli :wink:

• 1 måned senere...
Har sett litt rundt på seilere nå, er jo ute etter en som jeg kan ha som "hytte" i tillegg til å kun seile.

Funnet en scampi som jeg liker veldig godt http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8279371

Blir ikke kjøp på meg før neste sesong så denne er nok solgt da men er ute etter litt info om denne båten , bra og negative ting med denne , ting å se etter ved evt kjøp,

Fått sansen for comfort 30 og http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8161740 , noen med info om denne typen og . ting en må se opp for ved evt kjøp?

Angående Scampi kan du sjekke Roland Rybbes side www.marinkontroll.se og spesielt hans artikler om seilbåter. Mange av disse omhandler hans egen Scampi. Spesielt nyttig er serien om 70-tallsbåter.

Er du først i gang med å kikke på gamle halvtonnere, så bør du vurdere Ballad og IW 31 i samme slengen.

- Harald

Redigert av HaHa (see edit history)
Angående Scampi kan du sjekke Roland Rybbes side www.marinkontroll.se og spesielt hans artikler om seilbåter. Mange av disse omhandler hans egen Scampi. Spesielt nyttig er serien om 70-tallsbåter.

Er du først i gang med å kikke på gamle halvtonnere, så bør du vurdere Ballad og IW 31 i samme slengen.

- Harald

Sett på balladen og som potensiell seiler for meg og,

Har kommet frem til denne listen så langt, Scampi, Albin Ballad og Albin Alpha, Mamba , mikkel , Comfort , Alo over aktuelle seilere .

Mere jeg ser jo nærmere 300tallet kommer jeg i pris :rolleyes: så havner nok litt høyere enn planlagt noe som resulterer i mye privatjobbing om dagen da jeg ikke vil ta lån til seiler.

Mere jeg ser jo nærmere 300tallet kommer jeg i pris :rolleyes: så havner nok litt høyere enn planlagt noe som resulterer i mye privatjobbing om dagen da jeg ikke vil ta lån til seiler.

Hvis du da skulle tippe over 300` tallet må jeg anbefale Rush 97. Vi gikk fra en Fenix til denne i vår, etter å ha vurdert de fleste typer seilbåt i klassen 300`(+) vi kom over. Vi havnet til slutt på denne grunnet plassen. Dobbel køye bak i eget rom. Eget toalett rom var også viktig. Båten er stødig og lettseilt.

Mvh

`MINA`

Hvis du da skulle tippe over 300` tallet må jeg anbefale Rush 97. Vi gikk fra en Fenix til denne i vår, etter å ha vurdert de fleste typer seilbåt i klassen 300`(+) vi kom over. Vi havnet til slutt på denne grunnet plassen. Dobbel køye bak i eget rom. Eget toalett rom var også viktig. Båten er stødig og lettseilt.

Den så fin ut, bra bredde og.

Har også falt litt for disse http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=8061353 , synes mambaen har en fin og funksjonell planløsning innvendig som er et viktig kriterie for meg da dette blir "hytten" min.

Den så fin ut, bra bredde og.

Har også falt litt for disse http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=8061353 , synes mambaen har en fin og funksjonell planløsning innvendig som er et viktig kriterie for meg da dette blir "hytten" min.

Vi kikket også en tid på Mambaen. Liker den godt. men ble valgt bort av oss grunnet den åpne løsningen på senga bak. Vi hadde dette i Fenixen, og ser ingen fordeler med dette så lenge vi også bruker båten som bosted opp mot 2 mnd hver sesong.

Mvh

`MINA`

Vi kikket også en tid på Mambaen. Liker den godt. men ble valgt bort av oss grunnet den åpne løsningen på senga bak. Vi hadde dette i Fenixen, og ser ingen fordeler med dette så lenge vi også bruker båten som bosted opp mot 2 mnd hver sesong.

Bra det er slike innspill jeg er ute etter, var mye dette som gjør at jeg liker denne båten da den vil virke større innvendig med en slik løsning.

Men er jo ute etter en båt som skal være praktisk utformet innvendig til bruk og, ikke bare synsmessig i første øyekast.

Hva var det største problemet med en slik løsning, vi er bare to foreløpig men kommer til å ha med oss besøk ofte og så blir det familieforøkelse innen få år.

Denne ville jeg sett nærmere på.

Med fremtidig forøkelse :wink: har dere god plass (nesten plass til å sette opp lekegrind), stor bysse og en trivelig båt med plenty av utstyr, og som dere sannsynligvis kan seile jorda rundt med om dere unngår orkaner.Ihvertfall er flott båt for en familie på 2 - snart 2 + en liten som skal tumle rundt. Da er det godt å ha llitt plass.

Ikke av den nyeste, og har heller ikke sengeplasser til alle gjestene deres, men der det er hjerterom er det sengeplasser - dere kjøper jo båt til dere selv... sengeplasser kan fikses.

Men dere har kanskje andre oppfatninger.

Red: Glemte å si at det må jo for all del gå ann å få prutet han båtmegleren ned en hel del. Ihvertfall slik at det kan bygges om slik at du får til en liten dobbeltseng ved å legge ned bord ute f. eks. (ta bort noen skap og flytte på midtgang og lage ny sofa - så vips er det ny dobbeltseng!!! :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Nå er det jo et stykke fra Buskerud til Nordmøre, men her ligger det en fin Alo96 til salgs ( ligger på Finn.no). Kjenner litt til båten og den er velholdt og i god stand.

Så vidt jeg vet er vinterplass avtalt for denne båten som eventuellt kan hentes til våren.

Men det er jo fortsatt et stykke fra Buskerud til Nordmøre.... :lol: :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ref: Nimbuster

"Hvis man skal ha en seilbåt i den størrelsen....hva er alternativet til en HAVseiler? En ragattabåt, turseiler eller rett og slett en seilbåt? Hva er definisjonen på en havseiler? At den har seil, vanntank, septiktank og motor?"

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Begrepet "Havseiler" kommer vistnok fra svenske "Havkryssare". Meg bekjent finnes ingen definisjon av begrepet, men de fleste vil nok tenke på en seilbåt med kapasitet til å seile i åpent farvann. Da handler det i første rekke om styrke, stabilitet og tett båt (selvlensende). De nye EU-normene gir en mye mer spesifikk beskrivelse av krav.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...