Jump to content

Kjøpe 30 - 35 fots havseiler

bukt

Recommended Posts

Det var jo litt feil da siden den ligger i Bærum :crazy:

Det jeg prøvde å få fram var at her på Nordmøre ligger det en Alo 96 som er til salgs på finn.no.

Bukt som ønsker seg seilbåt, bor i Buskerud etter det jeg kan lese meg til, og mellom disse to stedene er det jo et stykke vei, eller sjø om en vil.

Kunne sikkert formulet meg bedre..........

Hvis man skal ha en seilbåt i den størrelsen....hva er alternativet til en HAVseiler? [...]

For eksempel en sånn, en:

11_teknisk.jpg

Mer info her: http://www.11mod.info/Home.htm

Tror man en gang i tiden skilte mellom begrepene "skjærgårdskrysser" og "havseiler", og jeg inbiller meg at dette stammer fra to forskjellige svenske måleregler. "Skjærgårdskrysser" brukes vel i dag om lange smale båter som er ment å seiles innaskjærs eller kystnært på dagtid, mens en "havseiler" er ment å skulle kunne krysse åpne havstrekninger, kunne takle en storm eller to og være underveis i flere døgn.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Vidt meg bekjent er det ikke mange her i området som bruker uttrykket eller betegnelsen "havseiler". En slik type farkost går helst inn i kategorien "seilbåt"......Da vil jo typen nesten gi seg selv, avhengig av størrelsen. Tror det er sjelden noen får spørsmål om det er en havseiler man har......snarere heller hvilket merke og størrelse man har.

Men til det å kunne takle en storm eller to og være underveis i flere døgn er vel å ta litt hardt i, dersom en seilbåt i str 30 fot til en pris av kr. 200' går inn i den kategorien.

Som Christian over sier, kommer mest sannsynlig betegnelsen "havseiler" fra Sverige.

Men til det å kunne takle en storm eller to og være underveis i flere døgn er vel å ta litt hardt i, dersom en seilbåt i str 30 fot til en pris av kr. 200' går inn i den kategorien.

Ikke enig der gitt, ref. min venn Ragnar`s Atlanterhavskryssing i storm med en gammel IW 31 til 140`(pluss litt utstyr selvfølgelig):

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=205709

mvh.

Barsk II :nono: :flag:

Redigert av Barsk II (see edit history)

Vel Barsk II, da kan vi vel være enige i at "alle" seilbåter er havseilere da? De fleste båter "takler" jo en storm eller to....eller er det føreren/seileren det kommer an på?

Mulig jeg kverulerer litt nå, men det skyldes at jeg ikke synes særlig om å bruke betegnelsen havseiler ogm en helt vanlig liten seilbåt.

Dette er selvfølgelig helt feil. Båter i 30 fot størrelsen har vist seg på de 7 hav i nærmere 40 år,og svært mange av disse er sett på som svært solide sjøbåter.

Ballad, Comfort, Forgus, Monsun, Moody og en rekke andre båter cruiser store hav, og tapene grunnet at båtene ikke holder mål tror jeg kan måles i %/%%. ( jeg har aldri hørt om noen..)

Suzuki

No boat needed..

Vidt meg bekjent er det ikke mange her i området som bruker uttrykket eller betegnelsen "havseiler". [...]

Sant nok, det er nok et noe arkaisk begrep, ja. :yesnod:

Neida, med riktig utstyr og mannskap bør faktisk en 30 fots seilbåt kunne takle såpass. IW31, Hero 101, Willing og andre halv-tonner-aktige båter fra 70-tallet fås til disse prisene og jeg tror de har bevist sjødyktigheten i praksis flere ganger. De er designet for slik bruk.

Christian 8-)

Vel Barsk II, da kan vi vel være enige i at "alle" seilbåter er havseilere da? De fleste båter "takler" jo en storm eller to....eller er det føreren/seileren det kommer an på?

Mulig jeg kverulerer litt nå, men det skyldes at jeg ikke synes særlig om å bruke betegnelsen havseiler ogm en helt vanlig liten seilbåt.

Dette er et eksempel på en populær båt i samme prisklasse/størrelse som ikke kan kalles havseiler:

http://lars.nummedal.net/

mvh

Barsk II :flag:

Saken er nok at en seilbåt på 22 fot som koster 40 000 under en hel del forhold vil være en mer sikker båt enn eksempelvis en stor motorbåt til flere millioner.

Så å koble definisjonen på havseiler opp mot pris eller størrelse blir nok litt feil.

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Sant nok, det er nok et noe arkaisk begrep, ja. :yesnod:

Begynner etterhvert å innse at jeg, aldermessig, er blitt "voksen"! For meg er begrepet "havseiler" et ord jeg forbinder med en båt av en viss størrelse, beregnet til å krysse åpent hav/sjø og til å bo i. For eksempel var en Albin Vega omtalt som en havseiler da jeg var ung på 70-tallet!

Nå er jo alt under 40' en jolle synes det som, men til gjengjeld er folk mere opptatt av hvor flatskjermen kan henge på veggen og hvor mange bad båten har og om det er standard med microbølgeovn på kjøkkenet heller enn båtens sjøegenskaper og sikkerhetsutstyr?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jada, tror de fleste skjønner hva du mener, og du har et poeng, "alle" seilbåter egnet til feriebruk i den størelsen er, eller bør i hvert fall være, "havseilere".

Men "alle" er ikke det samme som alle, ref. "11 Metre One Design" som jeg nevnte over, her vil nok hvem som helst få alvorlige problemer hvis de kommer ut for storm på åpent hav. Disse har ikke engang mulighet til å reve. Sånn for å kverulere litt tilbake :wink:

Er enig at begrepet "havseiler" er overflødig, er båten noe annet bør det nevnes spesielt.

Christian 8-)

Istemmer med Mouche!

Hadde min mer eller mindre gyldne ungdom også på syttitallet, med Deep Purple, Doors og lignende i høysetet. Båtinteressen ble også manifestert i de årene. Havseilere kaltes de alle som ikke var helt små, gjerne som Mouche nevner, fra rundt Vega-size og oppover. De som var litt større enn den var jo veldig store den gang. Begrepet henger godt i fortsatt, men er jo rimelig vidtfavnende da!

Jeg vokste opp i de årene like ved Bergens første "marina" og største båtforhandler, så lenge det varte...

Den største båten der var en Ali Craft på 31 fot, den var utrooolig stor, med to motorer.

De raskeste var Windy 22 dc med 2 X Volvo Penta 170 hk, med 280 drev? tror jeg. Bensinen kostet rundt 1,70 literen hvis jeg ikke husker feil, og undertegnede på 14 fikk store øyne da en båteier fylte tankene for over 1000,- da han skulle til Stord samme kvelden. Sterkt, så mye bensin, og så helt fra Bergen til Stord på samme kvelden! Ingen gjorde jo slikt!

Jaja, det var de dager, vi sneipene freste rundt med traktorbensin til 0,60 pr. liter, fra kompisens fars to 200 liters fat i garasjen, hjemmeblandet traktorbensin av bensin og parafin. Ikke helt i tråd med forskrifter om oppbevaring av ildsfarlig væske selv den gangen, mend det gikk bra. :smiley:

Ordet havseiler er vel blitt et fellesord for seilere som kan takle åpent hav samtidig kunne ha noe personell over tid uten å måtte gå i land med det første, eller er jeg helt på jordet.

Båten jeg har nå er en 22fot offshorepowerboat som er et fellesbetegnelse for raske båter med store motorer som tåler en del sjø og har en viss utforming av skroget slik at man kan sitte avslappet og drikke pils i 65knop og mere :drink: . :wink:

Alikevel vil jo en cigarette på 38fot mye mere egnet enn min utaskjærs men min er alikevel en offshorepowerboat med sine 21fot.

Jeg stilte det spørsmålet i en anne tråd her for litt siden da jeg så en 22 fots eller deromkring havseiler til salgs og fikk jo en god del svar.... som også er de samme som gitt her..

Men er nok enig i det mouche skriver her.... jeg har i allefall funnet plass til flatskjermen i jolla mi, men har ikke får montert den ennå.... blir nok gjort til våren tenker jeg.. Når det gjelder micro ovnen, så skal jeg benytte vinteren til å se om jeg finner en som er passe stor... men det kommer nok :yesnod:

Litt spøk (som var ærlig ment) til side.... Jeg tror at enkelte i dag bruker dette uttrykkey havseiler i salgssammenheng når de skal selge en liten seilbåt etter dagens målestokk.. Det er jo gjerne om seilbåter i strrelser på noen ig tyve fot og oppover dette benyttes, da gjerne i håp om å overbevise eventuelle kjøperer om at dette er en skikkelig god sjøbåt, noe den helt sikkert er også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Suzuki skriver:

Dette er selvfølgelig helt feil. Båter i 30 fot størrelsen har vist seg på de 7 hav i nærmere 40 år,og svært mange av disse er sett på som svært solide sjøbåter.

Hva er feil Suzuki?

Selv om seilbåter på ca. 30 fot i alle år har vist seg på havet, betyr ikke det nødvendigvis at den bør gå inn i kategorien "havseiler". Hva er din definisjon av en seilbåt da? Har du en seilbåt eller en havseiler? Er alt av seilbåter utenom regattabåter havseilere? Selvfølgelig er det helt feil, for å bruke dine egne ord. Eller med andre ord: Alt av seilbåter unntatt små regattabåter er havseilere, for å tolke deg rett. Dette er selvfølgelig feil.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Men er nok enig i det mouche skriver her.... jeg har i allefall funnet plass til flatskjermen i jolla mi, men har ikke får montert den ennå.... blir nok gjort til våren tenker jeg.. Når det gjelder micro ovnen, så skal jeg benytte vinteren til å se om jeg finner en som er passe stor... men det kommer nok :yesnod:

Du faller nok ikke inn i det jeg omtalte "litt flåsete" (men ikke bare!) for din båt er en fot for kort! Dessuten viser du stor interesse for å lære, stiller mange gode spørsmål, er opptatt av sikkerhet osv osv.

Ja i det hele så lærer jeg mye av de spørsmål du stiller og de svar som kommer fra erfarne seilere! Dette bringer litt mere balanse mellom seilere og motorbåtfolket på dette forumet og det er jo veldig positivt for da blir det et båtforum for alle!

Fortsett å spørre så lærer jeg mere! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...