Guest Empty Startet 18.September.2003 Del på Facebook Startet 18.September.2003 Har en gammel Mercedes (42 hk)4 syl diesel i min nyinnkjøpte Grimsøy 26 fot. Har et problem med at turtelleren ikke fungerer Motoren er av typen industrimotor som benyttes på aggregat. Er det noen som har en beskrivelse av hvordan en slik turteller er koblet opp, evt tips på hva som kan være galt?? Turtelleren er fra VDO. Alle tips mottas med takk Mvh Titommeltotter Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Vilken giver har du ??? Turtelleren kan hente signal fra en mekanisk giver, "foto" giver, magnet giver, dynamo, eller komputermodul. I noen tilfeller fra dyserørene. (sikkert flere muligheter) Siden du har en eldre motor kan du se bort fra komputeren, mest sansynlig er 1, 3 eller 4. I mitt tilfelle (gammel Ford) Denne har en makanisk giver som drives av kamakslingen. Giveren er som en liten dynamo. Dynamodelen er forbundet til mekanismen som ligger an mot kamakselen med en wire. Denne ligner på det du finner i speedometeret til biler med en del år på baken. En fleksibel vire med påpresset firkant endestykke. Hos meg var det "påpressede" stykket løsnet fra viren. Dette ble fixet med en vask i tynner og litt lodding. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Guest Empty Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Jeg er ikke sikker på hva som er giveren. Motoren er en Mercedes OM 636, det ser ut til å være noe elektronisk giver ettersom det ikke er noen kabel i strømpe som går opp til turtelleren. Jeg er også på utkikk etter en mekanisk hånbok til denne typen motor. Noen som har en slik håndbok, isåfall hvor fik du tak i den. Andre tips evt linker til ulike steder som omhandler dieselmotorer, marinisering ol? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Anbefaler deg søk på Mercedes, OM636 etc. på Träbåtakutens forum . Ligger en del spørsmål og svar om samme motor der. Raskt søk der tyder på at OM636 er stammemotor for Volvo Penta MD4. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
880 Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Jeg er ikke sikker på hva som er giveren. Motoren er en Mercedes OM 636, det ser ut til å være noe elektronisk giver ettersom det ikke er noen kabel i strømpe som går opp til turtelleren. Jeg mente ikke at vaieren går helt opp til turtelleren. Denne "dynamoen"/giveren er en liten klump på 10-15 cm som sitter på motoren. Fra denne går det en eller to ledninger opp til turteller. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TMe Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Kan kanskje tenkes at motoren har dynamodrevet turteller (W-uttak på vekselstrømsgenerator) Kan også ha magnetgiver på svinghjul. Se i så fall etter "dings" med ledning på i nærheten av svinghjul. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Ville først sjekket alle ledninger og koblinger og følgt ledningen til giveren før du sjekket sjølve giveren. Dette har du kanskje gjort?? Virker lyset på turtelleren? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 21.September.2003 Del på Facebook Svart 21.September.2003 Empty: Hva skjer/ikke skjer i det du skrur på tenningen? En enkel feilsøking er å legge merke til hva som skjer...om noe...når du skrur på tenningen. Vanligvis vil nålen (gjelder alle anstrumenter) gjøre et lite hopp i det tenningen kommer på...hvis dette skjer og instrumentet ikke virker er det vanligvis instrumentet som er defekt. Hvis nålen overhodet ikke beveger seg eller går i topp er det enten selve giveren eller forbindelsen mellom giver og instrument. På din motor tenker jeg det står en generatorgiver i forbindelse med kamaksel. Denne ser ut som en oljetrykksgiver med 2 kabler på. Kan også stå i forbindelse med dieselpumpen. Hvis du finner giveren kan det være en ide og sjekke at det forbindelse mellom giver og instrument. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Jonnen536 Svart 2.Juni.2022 Del på Facebook Svart 2.Juni.2022 Har samme problemet der den er helt død, ingen tegn til hopp i instrumentet når jeg slår på tenning. Har følgt kabelen og den går ned til en plugg som er montert. Går 2 kabler inni den. Instrumentet har jeg målt å det får strøm. Se bilde Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.