Suzuki Startet 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2006 Skal montere to ekstra DIGRE nødpumper, iallefall den ene blir " løstagbar". Pumpene skal være av vanlig "blomsterpotte" typen, og blir montert LANGT over ventet vannnivå noen gang. Dette skal være min " last line of defense" og pumpene blir kanskje av største TMC type, kapasitet på 12000l/tim. Det jeg midlertid lurer på, er om det finnes sånne slanger som ser ut som brannlanger, og som kan rulles flate når de ikke er i bruk ? I såfall er det bare å rulle ut slangen, og starte lensingen. Pumpa kan også flytte over til nabobåten ved hel-krise. Trenger trolig 30 eller 35mm slange, muligens noe større... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sabeltann Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Du kan nok ha slike slanger på utgående løp fra pumpa, men på inngående vil den jo pumpa suge seg tett umiddelbart med en slik slange. Ta en tlf til Tess de har sikkert. Om ikke der ville jeg kontakte leverandører av brannslukke utstyr de selger sikkert slikt... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Mener jeg så ulike størrelser hos ...TESS. Hvor ellers? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Enkelt spørsmål å svare på, Suzuki - Biltema: Art.Nr.: 26-956 + 985 er i Ø 32mm og henholdsvis 5m og 10 m lengde....... Kan få den i 25m lengde også (26-986) men 10m burde holde for Initium .... ;o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Biltema da gitt, når nøden er størst, er hjelpen nærmest.. Ny tur dit ila. uken. Takker Walter_S. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Nå må du ikke glemme kvaliteten da, Suzuki. Riktignok er en slange ikke verktøy, men sikkerhetsutstyr. Jeg tåler heller en svikt i verktøyparken enn en i sikkerheten.... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 nåja, den duger nok. Ikke trykk, ikke i bruk,ikke utsatt for sol. Varer 10 år garantert, skiftes derfor etter 5. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 På alvor nå: hva hvis innsiden av slangene etter flere års lagring har 'limt seg sammen' slik at pumpetrykket ikke greier å åpne slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Bruker du flytevest og redningsvest samtidig også Suzuki Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 er det ikke grei kutyme å teste sånn utrustning en gang eller noe sånt årlig mon tro ? F.eks pumpe tom et fat med ferksvann, tørke sakene, spraye på konserveringsolje og stue vekk ? Man får LITT slitasje, men man veit da iallefall når det sist virket..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Slagskibet Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Jo,teste det årlig burde du gjøre hvis du installerer det. Er ikke så sikker om jeg ville gått for flatstuet slange hvis sånn ekstrem pumpekapsitet skulle innmonteres i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 påenget er (kanskje) at ekstrem pumpekapasitet og flatslange = normal nominell kapasitet... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
chagall Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Hei, skal du ha ut 12000 ltr/min, bør du nok opp i 38mm (11/2") innv. dia. på slangen. Dette er avhengig av hvilket trykk pumpen gir. Som en annen antyder bør du ha en slange som tåler vacuum (armert m/stålspiral på sugesiden) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Beklager min skrivefeil, 12000 ltr./time var det . Da holder det med 38 mm. Sitér dette innlegget Link to post
870 Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Det jeg midlertid lurer på, er om det finnes sånne slanger som ser ut som brannlanger, og som kan rulles flate når de ikke er i bruk ? I såfall er det bare å rulle ut slangen, og starte lensingen. Pumpa kan også flytte over til nabobåten ved hel-krise.Du kan du bruke 1.1/2 toms Armteks slange, det er den typen brannvesen bruker til arbeidsslange, snakk med din lokale brannstasjon så har de sikkert en rest til deg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Beklager min skrivefeil, 12000 ltr./time var det . Da holder det med 38 mm.Det avhenger av pumpekarekteristikk og lengden på slangen. Eksempel: 10m 38 mm innvendig slange og 12000l/h gir et friksjonstap på rundt 2.5 m. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Suzuki Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 1. 12000l/time ikke minuttet Altså noe sånn og ikke noe sånn 2.Bruker slangedimensjonen om pumpeprodusenten anbefaler. 3.Pumpa er av " blomsterpottetypen", mao. ingen sugeslange. Slangen Walter_S foreslår er beregnet til lensing. Dumt om den ikke kan benyttes til dette ;enig ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.