Jump to content

Feil etter kjøp av båt

P35

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har vært å hentet meg en båt. Men det viser seg i ettertid, en uke etter kjøp ved en besiktigelse fra Norske sjø forsikring fant vi noe vann rundt rorkulten. Når jeg da tar båten på land viser det seg at rorhylsen er knekt.. Dette er da ca. 2 uker etter kjøp, og båten er brukt kun noen timer. Det viser også tydelig at det er et gammelt brudd, og messingen i rorhylsen er veldig morken. Båten ble ikke besiktiget under ved kjøp, da dette ikke var mulig en Fredags kveld kl. 9, og handelen ble gjort forholdsvis raskt. Jeg syns ikke det er rett at jeg skal dekke denne reprasjonen, men selger er helt umulig å diskutere med. Har jeg noe rettigheter eller muligheter for å gå videre med dette?

Hva mener dere om saken?

Redigert av gabbis73 (see edit history)

Det kommer an på båtens alder og hva du derav og ut fra kjøpesummen og selgers opplysningder etc. med rette kunne forvente. Er båten så gammel at dette er en skade som er innenfor det påregnelige, skal det mye til før det blir en mangel. (Jeg går da ut fra at selger ikke kjente til skaden). Ialle høve blir det antakelig billigere både i kroner og i tenners gnissel å bite det i seg; men en fair løsning ville være 50/50.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Båten er en 85 modell, og det skal sies at båten er i ellers god stand. Selger mener han ikke kjente til problemet fra før. Det er snakk om ca 8000 i alt og jeg hadde forhåpninger om 50/50 ja, men selger er lite intressert. Er det noe vits å gå videre med dette, eller blir det bare mange vågenetter og grublinger?

Er det messing i hylsa, er det slikt du må regne med. Bruddet i dette materialet vil se "gammelt" ut for en som ikke er materialfreak, slik som Hulda. 20 år kan være lang tid for messing og de fleste andre materialer.

Jeg ville sett på båtens nytte/gledeverdi og heller tygd i meg det eplet. Rekommandert merknad til selger om at du forventer 50/50 oppgjør er på sin plass. Dette skrivet gjemmer du tilfelle det skulle komme fler overraskelser innen nærmeste fremtid. Salærer og ergrelser kommer fort opp i 8000.

Jeg har egentligt belaget meg på å ta utgoften selv, men jeg synes det er ganske urimelig av selger å være så bastant at ingen diskusjon er mulig. Men men, jeg får svelge en gang ekstra å tenke på alle de fine turene vi skal ha på sjøen fram over..... Det er meldt kjempe vær til helgen eller..?

Takk for kjappe og gode svar i allefall, ha en god dag videre båtvenner!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...