Jump to content

Skal ingen ut i helgen?

Lars H.

Recommended Posts

Er det ikke nå sesongen starter da  :cool:

Trives godt på sjøen om høsten/vinteren - Frisk og klar luft, lite trafikk og ledige plasser overalt. For ikke å snakke om lyset og fargene - Alt for tidlig å ta båten opp nå. Venter i spenning på neste uvær. Trives godt når hav og himmel går i ett: Bølgene, skyene, vinden som rusker i det lille som er igjen av hår osv osv. Motorene summer og synger i kor når de igjen og igen får en dusj av saltvann. Problemet med mange båter er at de ikke blir brukt nok og "står i filler" - Når presenningen taes av på våren klør man seg i hodet - Alt virket jo når jeg tok båten opp !?!

Nei jeg blir å finne i havgapet en god stund til - Lenge mellom hver torsk med jeg gir meg ikke.

Hørt om de 2 musene som falt ned i et spann med fløte ? Den ene gav raskt opp og druknet - Den andre kjempet for livet og holdt seg flytende inntil all sprellingen ystet fløten til smør og krabbet "på land".  :smiley:

M.v.h.

Per Morten Schou

Hei.

Og så var denne båthelgen over. Så varmt var det ikke, men på dagtid kan en jo pakke seg inn når en sitter på bryggen,

Bilde

og om kvelden varmet bålet.

Bilde

Så mange båter var det ikke på Kommersøy, men vi var da noen baatplassen.no båter der. Så altså, en herlig helg, selv med tekniske problemer nå igjen. For to uker siden gikk dassen tett (gikk greit å stikke opp), og forrige uke brant glødetråden på varmeapparatet over. Det var greit nok det var mildere den helgen, og jeg fikset apparatet før denne helgen. Denne helgen? Hva skjedde da? Jo, - glødetråden til Wallas kokeapparatet brant av! Hadde heldigvis reserve tråd med, så det ble biff likevel.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så var vi vel tilbake fra enda en herlig sjøtur; en familiedag med stort og smått fra jobben, vel 30 alt i alt. Offisielt hadde vi kalt det "fisketur", men selv om der ble lite fisking fra båten, så hadde de minste det svært travelt med sine stintesnører da vi hadde fortøyd.

Selv om værmeldingene var litt "variable" i forkant, så viste det seg som så ofte før at det slo til med kjempevær og den klare, fine luften som vi får slike tidlige høstdager  -  den er noe helt for seg selv.

Men neste helg, da blir det dessverre ikke båttur, for den helgen tilbringes med årsmøte i Norsk Forening for Fartøyvern  -   på Gjøvik, med besøk ombord i Skibladner.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg mener dette med å ta opp båten er et Østlandsfenomen som skriver seg tilbake til den tiden hvor isen i Oslofjorden strakk seg til Danmark hver vinter og folk flest  hadde trebåter. Isen kan jo som kjent trekke ut nat og sprenge opp sprekker i gamle trebåter. Folk nordpå og på vestlandet tar vel sjelden opp båten hver høst.

Selv har jeg tenkt å la båten ligge ute i vinter. I området rundt Fredrikstad er det sjelden is om vinteren lengere og plastbåter har ikke vondt av å ligge ute hele året. Faktisk skjer den største verdiforringelsen ved at båten ligger på land over halve året. Alt av gummipakninger  tørker inn, kondens og mugg problemer, og motoren har det best av å bli startet minst hver 14 dag. Skal først sjekke om Pantaenius forsikringen gjelder for vinterhalvåret. Jeg vet at andre forsikringsselskaper krever utvidet  forsikring for vinterhalvåret. Dette da mange lar båten ligge uten tilsyn hele vinteren med vinterstormer og spreng kulde. Selv har jeg tenk å benytte båten på fine dager og den vil ligge oppi elva hvor den er beskyttet for event. drivende isflak. Vil stenge kuleventiler i skroggjennomføringer og ha en lunk på innvendig hvis det skulle bli sprengkulde i en periode. Slipper også å  ta ned masten på seilbåten. Dette er jo en risikabel operasjon og faktisk har mast og rigg det best når den står fast på båten.

• 4 uker senere...

:drink:Jeg kommer en tur jeg,hvis det ikke dukker opp for mye tull andre steder ;) Ankerdram høres bra ut.Da sees Lars :yesnod: Hilsen TINE II

Hei.

Tror jeg gir meg likevel og blir hjemme og legger om til vinterdekk. Ankerdrammen kan en jo ta hjemme også, fyre litt på peisen og frem med glasset foran den? :wink:

Hadde jo egentlig avsluttet med å skifte olje, toppe opp dieseltankene og tatt med TV'en hjem. Og så hadde det vært greit å sett litt til kona. Hentet henne på flyet igår kveld etter at hun hadde vært i Kr.sund i 2 uker. Skal si skipshunden Japp var glad da hun kom hjem igår kveld.

Får heller ringe båthavnen og bestille tid for opptak. :blush: Når temperaturen er minus 5, det er tett tåke og meldt snø en av de første dagene, innser jeg motvillig at sesongen er slutt når en ikke har vinterissolert båt. Av erfaring vet jeg at når temperaturen er under +5 får jeg problemer med å holde varmen i båten. Og så dogger og renner det fra vinduer og skott.

Og skulle det bli tett tåke, har jeg ikke radar. Og kartplotteren ble solgt og levert igår. Ny får jeg ikke før om en uke.

Får heller mimre om den flotte sesongen som var, og glede meg til våren. :seeya: Jeg kommer til å bestille sjøsetting i april, uke 16, som er uken etter påske.

Ha en god helg (på land eller i båt)

:yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...