Jump to content

Min første seiltur

flap

Recommended Posts

Ja i dag fikk jeg altså oppleve min aller første seiltur noensinne. Selv om jeg er over 30 og godt vant med motorbåt har jeg aldri hatt eller tatt muligheten for en seiltur.

Og det må jeg si: Dette gav mersmak! En totalt annerledes opplevelse, og noe som virkelig fristet til gjentagelse.

Høres det ut som en god idè å gå til innkjøp av en liten båt til 20-30000,- for å lære seilsporten mer å kjenne? Har kikket litt på ulike seilkurs, og ser ut som http://www.naviko.no har et bra begynnerkurs. Noen med erfaring derfra?

Lurer også på gode kilder på nettet når det gjelder innføring i seilsportens verden. Har allerede bestilt et par bøker, men kikker gjerne på interessante nettsider mens man venter på pakke i posten.

Håper det er noen der ute som kan komme med gode råd og inspirasjon for en mulig kommende seilefrende :-)

flap

Ja i dag fikk jeg altså oppleve min aller første seiltur noensinne. [...] Og det må jeg si: Dette gav mersmak! [...]

Høres det ut som en god idè å gå til innkjøp av en liten båt til 20-30000,- for å lære seilsporten mer å kjenne?

Hørtes ut som en god plan, ja. :yesnod: Mulig du må holde av en penge eller to til nye seil også hvis båten er gammel.

Har kikket litt på ulike seilkurs, og ser ut som www.naviko.no har et bra begynnerkurs. Noen med erfaring derfra?

Har ikke erfaring derfra selv, men det så jo ut som et hyggelig kurs. Nå tror jeg disse "komersielle" seilskolene gjerne legger endel vekt på generellt sjømannskap utenom seilingen også, som i og for seg er viktig for ferske seilere uten annen båterfaring, men dette er jo ting du som erfaren motorbåtmann sikkert kan fra før. Ville derfor vurdert å kontakte nermeste seilforening for å se hva slags tilbud de har. Her går gjerne kursene kun på selve seilingen.

Vet at Vestfjordens seilforening pleier å arrangere seilkurs med Snipe. Ellers har jo KNS et relativt bredt kurstilbud.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

[...] en seilbåt burde ikke være mindre enn 15 fot etter mitt syn,da får du ikke følelsen av å seile...

Den båten som i størst grad har gitt meg godfølelsen var nå Europajollen, tror ikke den er mer enn 15 fot :wink: .

Christian 8-)

Min forrige båt var en Albin Viggen, ca 23 fot. Den var stor nok til å dra på ferie med og liten nok til å være lett håndterlig. En herlig båt, og noe tilsvarende får du sannsynligvis ned mot den prisen du skisserer.

Vi kjøpte den i Bergen, uten seilerfaring, og seilte den hjem til Oslo i løpet av en sommerferie. Det ga en ganske bratt læringskurve på det seiltekniske, og anbefales...

Men det er sikkert ikke så dumt med et seilkurs - eller gjør et forsøk på å mønstre på som mannskap for en litt lengre regatta eller havseilas - det tror jeg også gir mye læring raskt.

Mange prøver å vanskligjøre seiling. Seiling er egentlig enkelt, går litt mer på forståelse med

vindretninger.

Kurs 1+2 er ofte som en skrev tidligere, kanskje mer om bøyer, staker, knuter osv. Men kan en dette fra før av og prøver seg litt på egenhånd vil man fort forstå om man trenger kurs eller ikke.

(Uansett er ikke kurs dumt)

Når det gjelder mer trimming av seil, optimalisering osv, kan seilkurs være veldig bra.

Når det gjelder båtvalg, har du jo marieholm 20, andunge, BB11 og Cutter(cutter har jeg seilt).

De 2 siste er trebåter. Albin 57 , oslojolle det finnes mange alternativ.

Vi sees!

Når det gjelder båtvalg, har du jo marieholm 20, andunge, BB11 og Cutter(cutter har jeg seilt).

De 2 siste er trebåter. Albin 57 , oslojolle det finnes mange alternativ.

Hva med Killing, den finnes også i plast. Trinn og god og stødig som et fjell, men med fullt ut faglig forsvarlige seilegenskaper, har jeg hørt. En gammel Yngling skulle det vel også la seg gjøre å skaffe til den prisen?

Christian 8-)

Mange prøver å vanskligjøre seiling. Seiling er egentlig enkelt, går litt mer på forståelse med

vindretninger.

Tja, sånn sett går det vel an å sammenligne seilbåter med andre blåseinstrumenter som f.eks. klarinett. Det er ganske enkelt å få lyd i den, men det krever som regel en del erfaring og kunnskap for bli en god seiler. Likevel, jeg foretrekker nå at fjorden er full av kommende seilere :yesnod: enn en kveld med en ivrig klarinettistspire i huset. :cryin:
  • 4 måneder senere...

Ta kontakt med seilforeningen i nærheten av der du bor, og sjekk ut hvilke båttyper/klasser som er representert der. Det kan være en god idé å bli medeier i en båt, Yngling/Soling eller annen båttype det er godt miljø for. Da får du seilt regattaer, hvilket er svært lærerikt, du har et par faste seilkompiser du deler utgifter og arbeid med, og du har tilgang til en morsom båt utenom regattabanen også!

Jeg er selv medeier i en IOD Princess - klassisk treseiler - i Tønsberg seilforening, og har stort utbytte av det.

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Det er seiling som er drømmen! Hadde først planer om å kjøpe seilbåt- men da jeg ikke er fullbefaren verken med annen båt eller farvannet her oppe så ble det en liten buster istedet:) Får bruke noen år i den til å bli mer trygg...

Drømmen er fortsatt å lære å seile i en Albin:)

Lykke til!

- MartinL

Hva med en Junker 22? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=3

Det er en flott nybegynnerbåt mange har lært å seile i! Det er også 4 soveplasser og masse god lagringsplass i den til tross for størrelsen. Så denne kan du være på ferie i!

Det er jo ikke bare bare å finne en båt å være medeier i.. :eek:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Mange prøver å vanskligjøre seiling. Seiling er egentlig enkelt,

/quote]

Helt enig - det er ikke vanskelig å få en seilbåt fra A til B - det som er vanskelig er å få den til å gå fortere enn konkorentene fra A til B. Om du bare er ute etter seiloplevelsen og ikke vil reise på tur i den, er jo en joller og åpne båter tingen. men om du skal på tur i båten med familie/venner er det mange fine begynnerbåter å velge mellom. Da blir det vel lommeboka som bestemmer.

Min förste seiltur :wink:

Spørs om den seilinga var noe som ville gi mersmak om det var ens første tur med pinnebåt... :eek:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...