Alicraft21 Startet 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2006 Har "ny" båt i år, en Risør 25 med en Perkins 4.108 DC motor. Før sjøsetting ble alt elektrisk gått over, diselsystem tømt og renset, dyser levert inn og sjekket, dieselfilter og oljefilter byttet, ventiler justert og motorolje byttet. Har også ny startmotor da den gamle var defekt. Forvarmer og dyse i forvarmer er også sjekket. Motoren starter veldig lett og virker som går greit både på tomgang og hele turtallregisteret. MEN den ryker noe så innmari, aller værst er det på tomgang. Blir nesten røykforgiftet inne i båten. Røyken ser ut som er blå/grå og velter ut når den står på tomgang. Avtar litt på høyere turtall. Noen som vet hva dette kan være? Noen som har opplevd dette problemet? Noe som bør gjøres med motoren? Svar imøtekommes med takk så jeg slipper å gå til innkjøp av gassmaske Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 kondens / vann i diesel eller deffekt topp? Affe Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
princess32 Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Har du registrert om motoren bruker mye olje, eller mer enn vanlig?. Du nevte jo noe om justering av ventilene. Kan være ventiltettningene. Ut i fra røyken du nevner er det nærliggende å tro at det er olje som blir forbrent siden det er blårøyk. Grå røyk er bare bra og helt naturlig. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 12.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2006 Vann eller kondens vil etter mine kunnskaper gi mere hvit røyk. Dette fordi vannet vil fordampe i forbrenningen å gi damp eller steam ut i eksosen Sitér dette innlegget Link to post
Alicraft21 Svart 13.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Virker som om røyken er mest blå/grå, syntes først den så veldig hvit ut når jeg hadde båten på land, men etter sjøsetting syntes jeg røyken er mest blå/grå. Kan ikke si meg noen ekspert på å skildre forskjelluge dieseleksoser, så jeg kan ikke stå 100% for utseende på røyken. Oljeforbruk = 0 Ingen vann i olje, ingen diesel i olje heller Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 HER har jeg listet opp mulig feil basert på eksosfarge. (Hentet fra engelsk bok om dieselmotorer.) Ville tatt en kikk på kaldstart-anordningen i luftinntaket. Hvis ikke denne stenger etter bruk vil motoren få alt for mye drivstoff. Ta av luftfilteret og se i luftinntaket. Denne brenner som en kraftig oljebrenner når startmotor går rundt og noen sekunder etter, Om det er denne så er det en av de rimligste feilene å utbedre. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Alicraft21 Svart 13.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Kaldstartsanordning, dvs dysen og varmeren i luftinntaket er sjekket. Ikke noe galt med noe av det Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Hvordan er røyken når motoren er varm? Sitér dette innlegget Link to post
Alicraft21 Svart 13.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Samme røyk uansett temperatur og driftstid Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 En diesel motor består jo av følgende Diesel Olje Luft + Vann som kjøler sylinderforing og kappe. Er det turbo på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Alicraft21 Svart 13.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Er ikke turbo på motoren. Er litt intressert i det du nevner om ventiltettingene. Vil dette forårsake mye røyk? (Og da mener jeg en god del) Ville den brukt mye olje hvis disse var utslitte? Nå har den ikke brukt noe olje, men den har jo kun gått noen få timer siden sjøsetting. Vil ikke grave meg ned i ventiltettinger hvis det bare er en bagatell, men er åpen for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Oljeorbruket vil ikke bli himmelhøyt. Behøver ikke være store lekkasjen for å få røyk med en gang. Du må nesten kjøre litt og følge med på peilepinnen. Behøver ikke være farlig heller. Er vel mest irriterende med røyken tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 (redigert) Høres ut som om at det kommer for lite kjølevann Roger Redigert 13.Juli.2006 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
rogeri Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Hvis ikke motorens kompresjon er dårlig (og det er den neppe)slik du beskriver oljeforbruket,ville jeg fått sjekket tenningstidspunktet!! Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Du har allerede sjekket en masse vdr. røyken. Har dieselpuma vært ute av motoren? Du kan prøve å flytte pumpa et par millimeter mot rotasjonsretningen, altså høyere tenning. Har opplevd flere motorer som har feil pumpeinnstilling. Merk hvor pumpa står før du gjør justeringen. Det sitter 3 skruer på pumpeflensen og de må løsnes lite granne for å få pumpa dreid. Kan hende at trykkrørene bør løsnes litt også slik at den blir lettere å få flyttet. Skru til alle skruer før test gjøres. Det kommer luft til trykkrørene hvis de løsnes så da er litt lufting nødvendig. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Dette sitatet om blårøyk har jeg hentet fra forbruker.no "Blå røyk. Sjekk bankkontoen. Det kommer nokså sikkert smøreolje eller for mye drivstoff inn i sylinderen. Man ser det først med full gass etter langvarig motorbremsing, f.eks. i unnabakker. I heldigste fall kan det være nok å bytte pakninger i ventilstyringen. Men hele motoren kan også være utslitt, slik at smøreoljen passerer forbi stempelringene." Ja dette er en bilmotor, men det har ingen ting å si. Siden ventilene er blitt justert kan dette ha fortyrret tettningen. Oljelekkasjen vil ikke være stor men røyken vil komme. Hadde det vært noe feil med innsprøytningstidspunktet ville du nok mest sansynlig fått svart røyk. Åpningstrykket på dysene kan være ett problem. Vis du ikke får den rette dusjen med diesel ut fra dysene kan du få etterbrenning i sylinderen. Du vil da kunne brenne smøreoljefilmen som ligger på sylinderveggene. Det er jo oljefilmen som ligger mellom stempelringene og sylinderveggen som tetter mellom forbrenningsrom og veiv. Gasstrykket fra forbrenningsrommet presser baksiden av komresjonsringene mot oljefilmen på sylinderveggen. Dysene var jo blitt skjekket, men ble det byttet noe på de? Fjærene f.eks Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 1. Sjekk spredning og trykk på dysene = demontere br.ventiler og ta de med til et bil- motorverksted. Skift ut eller gløde event kobberpakkningen i bunnen av br.vent åpningen. 2. Sjekk ventilklaringen, se instr. bok. 3. Kontroll av br.pumpa. Det er selvfølgelig flere muligheter for feil fra de små ting til en nedslitt motor, men dette er rekkefølgen jeg vil ha prøvd i første omgang, dvs begynn med de små ting. Men ha du mistanke om at motoren er mye slitt bør du kanskje starte med en kompresjonstest. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bølgen og meg Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Dette er jeg spent på - har nøyaktig samme problem med samme motor. Det ryker såpass at jeg føler jeg dreper alt liv i fire kilometers omkrets hver gang jeg starter opp. Litt pinlig i fulle gjestehavner... Båtnaboen hadde også samme problem. Han skiftet dysene før årets sesong. Og det hjalp. Sitér dette innlegget Link to post
Alicraft21 Svart 13.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Hei Tror dere virkelig at det er noe feil i dieselsystemet dere som sier det? Motoren er lettstartet og går greit både på tomgang og oppover i turtall. Klar den bråker litt og harker litt, men er ikke dette normalt for en gammel Perkins? Som sagt er alt i diesel system enten rengjort, sjekket eller gått over. Kritiske deler, som f.eks dyser, er sjekket av fagverksted. Det eneste som ikke er sjekket i dieselsystemet er dieselpumpa. Mototren ryker veldig mye, aller mest på tomgang. Blirt nesten røykforgiftet inne i kabin og er ikke særlig morsomt å legge til inntil andre, i havner eller på brygger når det ryker så mye. Virker som om røyken er en del "normal eksos" + at det ligger mye blå røyk rundt den. Håper jeg finner ut av det eller at noen kan komme å si at de har hatt samme problem og hvordan de fikset det. Evt noen av dere som er mekanisk kyndige som kan komme med en faguttalelse om hva jeg bør gjøre. Du "Bølgen og meg" og båtnaboen din, hva har dere gjort for å prøve å bli kvitt problemet? Virker det på akkurat samme måte hos dere? Er røyken ille? Hvordan ser røyken ut? Hvordan fungerer motoren ellers? Hvor mye skal en slik motor normalt ryke? Håper på svar. Skal innom gutta hos Universal Diesel i morgen og spørre meg litt til råds. Håper på noen gode svar og tips (+ kanskje noen deler som fikser det) der ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bølgen og meg Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Det er akkurat på samme måte hos meg. Blågrå røyk. Mye. Spesielt ved oppstart, men når motoren blir belastet gir det seg. Under vanlig gange er det ikke noe unormalt. Men slakker jeg av og kjører den på tomgang, begynner det å ryke mye igjen. Motoren starter veldig lett, går jevnt og lite oljeforbruk. Selv har jeg ikke gjort noe som helst - har hatt mer enn nok med andre ting på båten denne våren... Men båtnaboen har gjort mye. Og hevder det var skifting av dyser som hjalp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Siden ventilene er blitt justert kan dette ha fortyrret tettningen. Høres veldig usannsynlig ut! En ventiljustering vil ikke gjøre noe som helst med ventilens stilling, kun klaringen mellom ventil og vippearm. Ventiltetningen vil tette på nøyaktig samme sted. Du vil muligens få 0.10mm mer løft på ventilen, men ventilstammen pleier ikke å kokse seg på oppsiden av tetningen så dette vil høyst sannsynlig ikke påvirke noe som helst. Ellers: Hvis det er så at dysene er sjekket, og du ikke har noe forbruk av olje så er det nok kun timingen igjen etter hva jeg kan se. Prøv en liten justering ved å vri på pumpa, om det ikke hjelper så er det jo bare å stille den tilbake igjen. Men husk å merke først, så du ser hvor du er. Jeg har ikke prøvd dette selv, men har hørt om flere som har blitt kvitt røykproblemet med en slik justering. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Alicraft21 Svart 13.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Virker fristende å prøve å justere litt på dieselpumpa slik noen av dere sier, bare for å ha sjekket det. Er ikke noen dieselekspert og har ikke det sprøyt greie på dieselpumper. Har litt generell greie på motorer og elektro, så dieselpumpe er langt utenfor mitt fagområde for å si det pent. Er det verdt et forsøk å prøve å justere den? Kan jeg gjøre noe galt med å prøve å justere på den? Skal jeg justere den mens motoren går? Hvor mye justerer jeg og i hvem retning? (snakker vi mm eller cm?) Kan dere fortelle meg helt basic,steg for steg, hvordan jeg går fram for å prøve å justere? Og hva jeg skal se høre etter mens jeg justerer? Og hvordan skal jeg stille den når jeg er ferdig? Etter en verdi i boka eller etter der jeg fikk best resultat eller? Trenger jeg noe utstyr? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Det er ikke uvanlig at disse engelskmennene ryker og lukter vondt, har erfaring med det på min BMC også. Perkinsen går vel stort sett ut på det samme.. Prinsippet er at dieselpumpe drives av et vinkeldrev, for å ta opp evt slark er pumpen justert slik at den skal ligge an mot drevet (vris mot klokka). Hvis dette endres eller slitasje oppstår vil du få feil tenningstidspunkt og f.eks mer hvit røyk (uforbrent diesel). Justeres før du starter motoren,kan ta tid før røyken avtar. Det er absolutt verd å prøve, merk deg utgangspunktet før du løsner noen skruer, det er som regel en peker og en strek på pumpe som skal lines opp. Pekeren må ikke løsnes.. Du må sannsynligvis løsne på dyserørene for å få vridd den, men prøv uten først. Hvis du løsner disse må du lufte etterpå. Da må du pumpe diesel frem til dysene(kjinne på starter.. ikke lenge av gangen, husk å sette gassen på max slik at det kommer diesel frem), løsne på muttere på dysene slik at diesel kommer ut her. Kanskje holder det med 2 stk, jeg måtte gjøre det på alle på min motor men det er en enkel sak. Bare spør hvis du lurer på noe. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Denne motoren har 4 drev (ingen vinkel). Fra veivdrevet til et drev som driver kamdrevet og en som driver pumpa. Disse motorene forbrenner svært rent hvis de er i orden. Du kan justere mens motoren går, men da må trykkrørene til hver sylinder være tilskrudd. Jeg hadde i alle fall prøvd å justere så lenge du har tatt de andre tingene så grundig. Sett et "kjørnermerke" på flensen til pumpa og et på motorblokka. Rett under der motornummeret står er der en flate som kan brukes til merkingen. Normalt er der to merker fra fabrikken her. Litt slitasje etc. kan jo gjøre at dette har forskøvet seg litt med tiden. 2-3 millimeter mot dreieretningen er greit å prøve. Ta 1 mm. av gangen og prøv deg litt frem. Evt. spør en om litt bistand når du skal vri pumpa. Er den før høy på tenningen så knakker motoren mye. Varmkjør motoren før du gjør justeringen og etterpå så belaster du den maks for å kontollere tempen. Så lenge du tar dette i små steg så går dette fint. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 14.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2006 En perkins 4108M som er i god form gir ikke røyk av nevneverdig grad, min gamle perkins ga kun en knapt se bar eksos når drifts temperatur var oppnådd. Ta en prat som du nevner med U-diesel og se hva de sier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.