Alicraft21 Svart 14.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2006 Var som sagt hos Universal Diesel i dag. De trodde det6 var en blanding av ting som gjorde det. En del av røyken, den blåaktige delen av den trodde de kom enten gjennom slitte stempelfjærer eller ventiltetninger, evt en kombinasjon av dette. Rsten av røyken, den gråaktige delen av den, trodde var pga feil med dieselpumpa. De sa den burde ut og overhales og times sammen med overhalt motor. De anbefalte ikke å begynne å justere på noe dieselpumpe slik den satt nå, og hadde jeg ikke noe greie på det burde jeg la være. Motoren ble bare utsatt for mer slitasje og kunne gå dårligere hvis jeg ikke var 100% sikker på den var riktig. Å bare justere pumpa litt sånn den satt på motoren, uten å gjøre noe med den (overhaling) hadde de heller ikke noen tro på. Da jeg fortalte at jeg hadde planer om å overhale til vinteren alikevel, anbefalte de meg bare å kjøre slik det var ut sesongen. Hvis motor gikk greit og var lett startet, samt at jeg fulgte med på oljen, burde det ikke være noe farlig. Motoren skulle være grei å overhale. De regnet ikke med at motoren min var noe spesiellt ødelagt. De regnet heller ikke med så store utgiftene i deler. De anbefalte å kjøpe komplett paknigssett til toppen og skifte alle pakninger og tetninger i toppen samt topp-pakning. Jeg burde også se på undersiden av toppen om jeg så noen sprekkdanneler. Ellers var det nye stempelfjærer og litt pakninger til bunnen av motoren. Var ikke noe hokus pokus mente de, og når jeg alikevel hadde tenkt å ta ut motoren for overhaling etter denne sesongen, ble jeg ikke skremt av dette. De sa jo også selvsagt at jeg burde sende inn dieselpumpa til et dieselverksted for overhaling og sette denne inn igjen når jeg hadde overhalt motoren, for så å time denne med motoren. Må legge til at alle som har Perkins og som trenger deler, hjelp eller råd, absolutt burde prøve Universal Diesel. De gutta er langt over normalt serviceinstillte og hjelper deg uansett hva du måtte komme med. Så jeg blir nok kjørene med full fyr ut sesongen, så får jeg ryke litt mindre senere sesonger ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 15.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2006 Skriver under på utsagnet om universal diesel. Delene er jo merkevare dyre da men de har som regel det en trenger, OG de er meget behjelpelige. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 17.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2006 I mellomtiden kan du jo prøve med Hammerdown. Det reduserer eksosrøyken merkbart hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 17.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2006 Heisann Hvis du skal få overhalt dieselpumpen og kjørt den i testbenk. Kan dette bli veldig dyrt.. Da kan det hende at det er like greit i å kjøpe ei overhalt bytte pumpe gjennom en forhandler. F, eks dieselservice i Bergen. Kanskje du også kan få noen kr for din gamle pumpe Sitér dette innlegget Link to post
maskinassistenten Svart 17.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2006 en diesel motor som røyker har ofte ett problem i tennings tidspunktet siden du plages med blå grå røyk kan det være en forskyvning på bare ett par grader i forhold til øvre dødpungt. oljen blir sprøytet inn i sylynderen ca 15 grader før ø.d. Sitér dette innlegget Link to post
Alicraft21 Svart 17.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2006 Hei Liten oppdatering på problemet: Gjorde som gutta på Universal Diesel sa, bare kjørte med det. Har forrige uke brukt båten en god del. Hadde på en flaske med "vidundermiddel" i olja (pakningstetter). Etter ca en dags bruk, begynnte motoren å ryke mindre. Ryker fortsatt en god del, men er absolutt overlevelig ut sesongen. Tro nok som mange av dere har foreslått, og som Universal Diesel også sa var en del av problemet i tillegg til oljelekkasjer, at dieselpumpa forårsaker mye av røyken. Siden motoren starter og går utrolig lett og fungerer fint over hele turtallsregisteret, kommer jeg til å kjøre med det ut sesongen. På tomgang maler og går den fint også på ca 7-800 o/min. Til vinteren tar jeg ut hele motoren og tar av toppen. Da blir det nye pakninger og tetninger over alt, samt at stempelfjærer og en del pakninger og tetninger blir skiftet i bunnen på motoren. Dieselpumpa blir sendt inn til verksted for overhaling. Så skal alt settes sammen og tunes av en landbruksmekaniker som skrur veldig mye på Masey Ferguson til daglig, og der går det jo mye gamle Perkins motorer. Da har jeg forhåpentligvis en motor jeg kan stole 100% på og kan ha glede av i mange år framover. I kommende sesonger håper jeg kun på oljeskift hver år og vanlig vedlikehold. Takker for alle svar jeg har fått inn så langt og ønsker alle en fortsatt fin sommer Sitér dette innlegget Link to post
Bølgen og meg Svart 18.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2006 Skulle ønske jeg var like positiv og optimistisk som Alicraft. Min storrøykende Perkins 4,108 er 29 år gammel, og jeg tenker da som så: Hvor mye er det verdt å koste på en så gammel motor? Min ble overhalt i 1996 - kostet en formue. Er det verdt en ny runde? Hvor lang tid vil det gå før nye ting oppstår? Hm. Så utrolig deilig det ville vært med en ny/ganske ny motor. En bekymringsløs sommer... Men. Det koster jo... Sitér dette innlegget Link to post
Petter Gulbrandsen Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Hei! Jeg har den samme motoren med det samme problemet. Har sjekket dyser på versksted, og byttet forvarmer. Det ryker fortsatt veldig mye ved oppstart + at det ligger diselfilm på vannet. Motoren bruker ikke olje. Tror at det er diselpumpa... Hvordan gikk det med den motoren som er omtalt her på forumet? Er det noen som har noen tips på hva jeg skal gjøre? mvh Petter Gulbrandsen Sitér dette innlegget Link to post
Alicraft21 Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Jeg var optimistisk en stund og trodde den skulle bli helt bra, men slik ble det ikke. Tilslutt var jeg lei hele motoren, smatidig som jeg syntes den hadde kostet meg nok. Den er jo også en gammel motor, så det er jo en grense for hvor mye en kan koste på den. Det hele endte med at jeg byttet til en annen motor. Har satt inn en Volvo Penta MD17D og er meget fornøyd. Den veier mindre, bråker mye mindre og går som ei klokke. Selv om jeg har redusert fra 49 til 36 hk, går båten bedre nå. Har optimalisert propell ift ny vekt og motor. Motoren kjøpte jeg fra en pensjonert mekaniker i Sandvika som kun driver med oppussing av små dieselmotorer. Den hadde tidligere gått kun i ferskvann og motoren var fullstendig tatt i frahverandre og bygd sammen på nytt. Det var litt arbeid å lage braketter til motorfester, men fullt overkommelig. Ble lagd av flattstål og litt sveising, måtte være nøye med mål. Deretter brukte jeg bare standard motorlabber og klemflens fra Maritim. Etter dette har båt og motor kun vært morsomt og lystbetont. Kun normalt velikehold og ingen klundring i de seongene som har vært. Har til og med fått tilbake motivasjon til å freshe opp litt treverk og andre ting i båten. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Hei,jeg har en bmc 1500 noe i likhet med perekins.Selv fikk jeg tak i fabrikk ny topp med ventiler,nyoverhalte dyser og glødeplugger.Dette hjalp ikke en dritt på røyk ved kaldstart tomgangskjøring.Snakka med et verksted og som vistnok skal ha peiling på engelsk drit og han sa at jeg skulle justere pumpa ørlitegrann mens maskinen gikk for og høre på gange samt se røykutvikling,gjorde dette og vips null røyk!!!!verken ved kaldstart,tomgang eller start etter vinteropplag!!!selv om maskinen min er glad i litt olje,men holder seg laaaaaannnnnnnggggggtttt innenfor regelen til bmc som er 1l pr 10`ende time ryker den ingenting. MVH Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
hegra Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Ville fulgt rådet fra hanto 1978 i første omgang. På bildet ser du overettmerkene markert med to røde streker. Pumpa er festet med tre muttere. Den ene vises rett bak merkene. Så er der tilsvarende under og bak som er skjult på dette bildet. Før du starter skur dem bare litt ut. Så finner du deg noe til og bende med slik at hele pumpa vrir seg et par mm eller litt mer. Tviler på det er nødvendig og løsne rørene. Men vær forsiktig så du ikke presser for hardt på det firkanta lokket, der hvor skruen med et 2 tall er skrudd inn. Det kan sprekke hvis du presser noe inntil dette. Når du ikke bender går ganske sikkert pumpa tilbake til sin faste stilling pga de stive røra. Når pumpa er bevegelig starter du, og når motor nå er i gang bender du på nytt noen mm. Hvis røyken nå forsvinner og motor går finere har du trolig løst problemet. Men lytt etter knatring og se på eksosen når motor går for fullt ved belastning. Isåfall er det kanskje best og stille pumpa tilbake igjen. Perkins og BMC er ganske like, men bmc har registerkjede, mens perkins har tannhjul. Men tannhjul slites vel de også, så det er sikkert et forsøk verdt. Sitér dette innlegget Link to post
pettan Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Jeg har også en Perkins 4.108 som ryker endel på tomgang.. Men min motor detter ned på 40-50 grader så snart jeg slakker av gassen, så får ikke driftstemperatur på tomgang.. Kan dette med at temperaturen er så lav ha noen betydning for at den ryker? er kanskje antydning til blåfarge i røyken, men er mest kvit. Har bestillt ny termostat, og håper dette kan løse dette.. Ifølge forrige eier er motoren bare gått 750 timer, når er det vanlig og overhale disse motorene? Hva omdreining får dere andre med slik motor på fullt pådrag? Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 den går ivartifall lenger en 750 timer før en overhaling så sant det er normalt vedlikeholdt...hvilke temp åpnår du ved marsfart da???og evt ved litt hardkjør??? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
finnmarken Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Hadde en slik motor for noen år siden. Veldig god motor. Den brukte imidlertid endel olje, men den hadde bare "fin" røyk. Jeg bytta imidlertid dieselpumpa på denne fordi den ikke ville gå på tomgang. Jeg fikk tak i en brukt dieselpumpe som jeg satt i, men jeg sendte den gamle til overhaling. Den brukte virket imidlertid helt perfekt. Dermed har jeg er overhalt dieselpumpe liggende. Overhalinga ble gjort på spesialverksted. Om noen av dere med Perkins 4.108 skulle trenge ny dieselpumpe så kan dere sende meg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
pettan Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 (redigert) Ved hard kjøring kommer den opp i ca 75 grader (70 ved marsjfart).. Regner med det er normal temperatur. Etter det jeg vet, så skal termostaten på denne åpne på 74 når den er i orden.. Redigert 7.Oktober.2010 av pettan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Jeg har også sånn motor og mintemparatur er lik din ca 40-50 grader på tomgang og 70-80 på full gass som er ca 3500 omin Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Jtk1 Svart 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 Får ikke løsnet siste skruven på pumpa mi. Er det umbrako? Hvilken str? Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 eg hadde en umbrako som passet, 5,5mm skar av vinkelen så den ble rett, festet den med fastnøkkel utstyr på et langt skrujern. tapet delene sammen så dei hang i hop, det er J......lig trangt, la noen kluter under så vist noe faller ned så er det lettere å finne igjen, ( eg prøvde me 5mm, den var for liten, 6mm var for stor, det er engelske mål, så lykke til, Sitér dette innlegget Link to post
Jtk1 Svart 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 Takker :) har overhalt dysene nå å fortsatt litt hvit røyk på full gass. Så må prøve å vri på pumpa nå Sitér dette innlegget Link to post
Jtk1 Svart 10.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2016 Dysene hadde 60 bar forskjelli åpningstrykk før overhaling og 1 dryppet.etter montering av de sank tomgansturtall 300 omdr. Fin gange på motor nå. Ser det er justert på pumpe iforhold til org merker å d feil vei.. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Tenkte å forsøke å vri litt på min pumpe også, får se hvordan resultatet blir etterpå :) Har en BMC 1.8 Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Hvis det fortsatt er noen som er intressert i dette så kan jeg si at etter en justering av pumpa + nytt filter så ryker ikke båten lenger, bitte litt når den er kald bare Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Har Perkins 4.108. Overhalte pumpa, ikke fordi motoren gikk dårlig eller noe men fordi pumpa lakk diesel inn i motorolja via akslingen. Gjengen på Minges sa at det var flere "greier", snakket om noen "gummiparaplyer" eller noe som var utslitt. Og såvidt jeg kjenner til, som vel er 15-20 år bak i tid på båten, så har pumpa ikke vært overhalt i den tiden, så det var uansett greit. Forventet ingenting siden motoren gikk fint fra før, syns jeg da :-) Men etter overhaling fikk motoren en "lettere" og stillere gange. Den høres rett og slett mer uanstrengt ut. Der den tidligere hadde en ganske "hard" gange er den nå "mykere" og låter rett og slett bedre. Den går også lettere opp- ned i turtall. Veldig positivt, nesten som å få en ny motor. Men for all del, en kan fortsatt høre at det er en Perkins 4.108 ;-) Der jeg før fikk en del røyk på høyt turtall og belastning er det nå ikke røyk. Ellers så har aldri motoren pleid å ryke noe særlig og det endret seg ikke på andre turtall/belastninger eller oppstart. Det negative, som likegodt kan ha med justering/timing av pumpa å gjøre ved montering, er at motoren alltid startet kjapt før. Kun i minusgrader om vinteren at jeg måtte kinne litt for å få den i gang, uten noen form for forvarming osv. Nå må jeg kinne litt uansett så lenge motoren er kald. Det gjør også at det blir litt røyk når den først starter, men det varer kun noen få sekund så er "kinnedieselen" brent opp. Er det litt lunk i motoren så starter den med en gang, også med gassen på tomgang. Så på tur/ferier er det ikke noen utfordring. Var ekstremt nøye med å treffe overettmerkene når pumpa ble montert tilbake, og den var 100% på merkene når den ble tatt ut. Kunne tenkt med å få den "tilbake" til å være like lettstartet som tidligere, men vet ikke om jeg hverken orker eller tør å begynne å justere på pumpa for å "bare" få til det når resten er så bra som det har blitt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Johansen Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Pinkvin skrev 3 minutter siden: Har Perkins 4.108. Overhalte pumpa, ikke fordi motoren gikk dårlig eller noe men fordi pumpa lakk diesel inn i motorolja via akslingen. Gjengen på Minges sa at det var flere "greier", snakket om noen "gummiparaplyer" eller noe som var utslitt. Og såvidt jeg kjenner til, som vel er 15-20 år bak i tid på båten, så har pumpa ikke vært overhalt i den tiden, så det var uansett greit. Forventet ingenting siden motoren gikk fint fra før, syns jeg da :-) Men etter overhaling fikk motoren en "lettere" og stillere gange. Den høres rett og slett mer uanstrengt ut. Der den tidligere hadde en ganske "hard" gange er den nå "mykere" og låter rett og slett bedre. Den går også lettere opp- ned i turtall. Veldig positivt, nesten som å få en ny motor. Men for all del, en kan fortsatt høre at det er en Perkins 4.108 ;-) Der jeg før fikk en del røyk på høyt turtall og belastning er det nå ikke røyk. Ellers så har aldri motoren pleid å ryke noe særlig og det endret seg ikke på andre turtall/belastninger eller oppstart. Det negative, som likegodt kan ha med justering/timing av pumpa å gjøre ved montering, er at motoren alltid startet kjapt før. Kun i minusgrader om vinteren at jeg måtte kinne litt for å få den i gang, uten noen form for forvarming osv. Nå må jeg kinne litt uansett så lenge motoren er kald. Det gjør også at det blir litt røyk når den først starter, men det varer kun noen få sekund så er "kinnedieselen" brent opp. Er det litt lunk i motoren så starter den med en gang, også med gassen på tomgang. Så på tur/ferier er det ikke noen utfordring. Var ekstremt nøye med å treffe overettmerkene når pumpa ble montert tilbake, og den var 100% på merkene når den ble tatt ut. Kunne tenkt med å få den "tilbake" til å være like lettstartet som tidligere, men vet ikke om jeg hverken orker eller tør å begynne å justere på pumpa for å "bare" få til det når resten er så bra som det har blitt :-) Er 3 bolter som holder pumpa på plass som jeg løsnet (BMC motor), justerte mens motoren gikk på tomgang (markerte først) og etter litt fikling fikk motoren en mye bedre gange og røyken er borte. Byttet dieselfilter + litt 2 takts olje i dieselen så blir spennende å se etter noen turer hvordan ting fungerer. Virker ihvertfall veldig lovende Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.