kjeg
Slik jeg og de fleste her omkring (Lofoten) som har båt på min størrelse (Tresfjord Nordic 29fot) bruker mesanseil så er det for å holde båten i ro på sjøen når man fisker med juksa (håndsnøre eller maskin) og det er vind. Mesanen er med å holde båten mot vinden. Det betinger at du har vribar propell (dvs. at bladene på propellen kan vris slik at du får ønsket framdrift) eller sluregear som brukes til å justere propellhastigheten.Her er vripropell absolutt best
Det er altså viktig å ha framdrift som akkurat motvirker avdriften p.g.a. vinden mens mesanen holder baugen opp mot vinden. . Hvis man har autopilot kan den og være til hjelp.
Da ligger båten rolig og man kan bak overbygg fiske i fred i området der fisken står
Nedre mesanbom bør ikke være lavere enn taket eller skjermen på overbygget. Trekant mesan er ikke å anbefale, men mere trapesformet.
Den bør helst ha Y- split som strekker seg i hele lengden fra bakenden fra nedre til bakenden på øvre mesanbom. Bakenden på bommene må sjølsagt ha en y-formet bakende. Dette hjelper til med å holde båten på rett kurs.
Den vil jo også stø båten under gange med sidevind, men jeg ser at de fleste slipper mesanen ned når de er under fart mot land.
En mesan til min båt koster 9ooo-10000 kr.
Hilsen Kjell