Jump to content

GPS og NMEA Q & problemas

atletico1

Recommended Posts

NMEA tilkoblinger Interphase kartplotter GPS hva betyr de enkelte forkortelser???

I kartplotteren står det under:

input/output sentences i port 3 følgende: i bruksanvisningen til Interphase kartplotter fant jeg bare XTE og HDG forkortelsene beskrevet. Noen som vet hva de andre er: lurer spesielt på hvordan event. slå av EGNOS.

GLL ON

VTG ON

BOD OFF

XTE ON (cross track error)

BWC OFF

RMA OFF

RMB ON

RMC ON

APB ON

WCV OFF

GGA OFF

HSC OFF

HDG OFF Heading

Et annet merkelig problem er at trackingen av mitt seilespor av og til eller ganske ofte trekker streker til punkter omtrent midt i Nordsjøen?

I tillegg viser ikke GPS særlig nøyaktig omtrent 10m feil, har brøvd fix av dette ved å sette cursor i båtens posisjon ved en kjent posisjon på kartet, men neste gang plotteren slåes på blir det helt feil da har den korrerksjonen fra forrige gang i inne og foretar en ny korrigering som da blir helt feil, så jeg benytter ikke denne funksjon.

Har nå i båten 3 forskjellige GPS, en på laptop, en på kartplotter og en håndholdt og det morsomme er at ingen viser jo helt det samme. men det er kanskje ikke annet å vente?

AAM - Waypoint Arrival Alarm

ALM - Almanac data

APA - Auto Pilot A sentence

APB - Auto Pilot B sentence

BOD - Bearing Origin to Destination

BWC - Bearing using Great Circle route

DTM - Datum being used.

GGA - Fix information

GLL - Lat/Lon data

GSA - Overall Satellite data

GSV - Detailed Satellite data

MSK - send control for a beacon receiver

MSS - Beacon receiver status information.

RMA - recommended Loran data

RMB - recommended navigation data for gps

RMC - recommended minimum data for gps

RTE - route message

VTG - Vector track an Speed over the Ground

WCV - Waypoint closure velocity (Velocity Made Good)

WPL - Waypoint information

XTC - cross track error

XTE - measured cross track error

ZTG - Zulu (UTC) time and time to go (to destination)

ZDA - Date and Time

Her er en beskrivelse.

Faxen :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

• 2 uker senere...

Takker for forkortelsene faxen.

Trackingspor feilen er vel at plotteren mister fixen på satelittene. Er det foresten vanlig å bare få inn 8-9 satelitter. Min GPS sitter på rekka med et rør som står opprett inntil, kanskje skulle jeg ha hatt den på en lengre stang så den hadde fritt utsyn? Har aldri fått in 10, 11 eller 12 stk.

Og på min Interphase CS169 plotter ser det ut til at hvis jeg hadde intern GPS ville jeg kunne slå denne av, restarte GPS og slå av EGNOS, men da jeg har ekstern Interphase GPS sunes ikke denne menyen. Jeg får ta å skrive en mail til produsenten og se om jeg får svar. En annen iriterrende ting med plotter og C-Map MAX MEGA WIDE er at uten at det er noen kartgrenser eller liknende viser plutselig plotteren et veldig utzoomet bilde. "BEST MAP" ikon viser at det finnes et bedre kart bilde og jeg kan da bare zoome inn igjen, men det virker jo helt tullete. Har andre liknende problem med MEGA WIDE kart eller kan det være plotteren? Av og til fryser også plotteren . må da skru av strømen for å resette den. Alt i alt ikke særlig overbevisende produkt/produkter.

Er det foresten vanlig å bare få inn 8-9 satelitter.

Bilde

Varierer hele tiden.

Dette er situasjonen i Oslo idag.

Som det fremgår, ca. kl 01:00 var det svært god dekning, mens det kl. 05:30 kun var mulig å motta 5 satelitter. ( 15° elevasjonsmaske).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...